Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljetrycket på Fiat Coupe 16v

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljetrycket på Fiat Coupe 16v

    Hallå, jag undrar ??
    Jag har en Fiat Coupe turbo 16v som jag tycker har ett väldigt lågt oljetryck på tomgång knapt 0,5. Och vid ca 3000varv är det forfarande lågt mellan 1 och 1,2.
    Någon som har någon aning vad det beror på och vad man kan göra åt det?
    Eller ska det vara så?

    Mvh Micke.

  • #2
    Re: Oljetrycket på Fiat Coupe 16v

    Originally posted by Skorpan1
    Hallå, jag undrar ??
    Jag har en Fiat Coupe turbo 16v som jag tycker har ett väldigt lågt oljetryck på tomgång knapt 0,5. Och vid ca 3000varv är det forfarande lågt mellan 1 och 1,2.
    Någon som har någon aning vad det beror på och vad man kan göra åt det?
    Eller ska det vara så?

    Mvh Micke.
    Vad har du för olja i motorn?
    Click here to visit Raceitaly
    ______________
    Fiat Coupe 20VT Plus -99
    Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
    Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
    Acura Legend 3,2l V6 -91
    SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

    "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
    Murphy´s law.

    Comment


    • #3
      Vilken olja + kolla trycket hos en verkstad med extern mätare. Det brukar vara mkt högre än på bilens mätare.
      Sen är 0.5bar på tomgång inget ovanligt på Lampredimotorerna, det är givaren som läser fel.
      Last edited by per; 6 April 2009, 20:41.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Ärligt talat

        Ärligt talat så vet jag inte vad det är för olja i den.
        Men kollade bilregistret och den har stått avstäld sen 2008 februari. Men jag ska byta olja i den nu, Har köpt redline 15/50 olja 195kr liter helsyntet 5 liter och en Wynn´s hydraulic valve lifter concentrate. Men ska jag verkligen byta filtret asg kan det vara filtret som satt igen eftersom den stått så länge tro??
        Klart jag ska byta filter med köpte allt igår ska byta nu i helgen så får vi se vad som händer.

        Comment


        • #5
          Ärligt talat

          Ett tillläg bara så köpte jag bilen för 2 veckor sedan i avställt skick.

          Comment


          • #6
            Ärligt talat

            Jag startade upp bilen igen igår det knackar från motorn o dåligt oljetryck på bilens mätare inget gott teken..

            Comment


            • #7
              Ärligt talat

              Var oljetrycket lika lågt när du provade bilen innan köpet?

              Starta inte mer innan du har servat bilen och har en fungerande oljepump, dvs tryck enligt manualens specifikation.

              Comment


              • #8
                Och byt alltid filtret oxå.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Jag vet inte om det var lika lågt då men varningslampan lyste i alla fall inte då, men det lät inget från motorn och dom hadde då kört bilen hit 20 mil då när jag skulle köpa den så motorn o oljan var varm.

                  Comment


                  • #10
                    Låter som grenrörslekage...med att den knackar vi kall och inte vid varm....men kolla de efter oljebytet
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #11
                      noop inget läkage vid grenrör eller någon annanstans, Har kollat noga. Mer att det verkar komma från motorns mitt när man lysnar snett framifrån sett.

                      Comment


                      • #12
                        har inte heller högt oljetryck. Kör helsynted 10 50
                        www.garaget.org/Lx3me

                        Comment


                        • #13
                          Kan ju iofs vara lyftarna som knackar tills den byggt upp oljetrycket.

                          Jag hade kollat med extern oljetrycksmätare.

                          Kan lyfta på ventilkåpan och se hur kamnockar ser ut.

                          Comment


                          • #14
                            Det ska vara jäkligt sopig olja/igensatta kanaler om det tar lång tid innan lyftarna tystnar..
                            Sen är det ju en Fiat = kan vara exakt hur missskött som helst.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Yuuupppiiieee!!!!!


                              Alltid lika kul la mig i snön plasket ute då jag skulle byta olja då jag inte ville starta bilen och köra iväg den....
                              Hadde hylsor och insiktsnycklar med mig då jag inte vista vad det var för hylsa på oljepluggen Det var naturligtvis insektsnyckel jag hadde upp till 10 bara men den var för lite. Är det 12 eller 1/2 tum det ska vara på nyckeln.
                              Och sen är det oljefiltrett som sitter neranför generatorn på en coupe 94a 16v turbo. Om det är det så kan jag förstå varför det är dåligt oljetryck såg ut att vara ett tyskt eller italiansk filter och bilen vart inporterad 2005 så då är filtrett minst 4 år gammalt om det nu var det som satt neranför generatorn om man kollade underifrån så var det lätt att komma åt det, Filtret var silverfärgat och stog något konstigt på. Så mina frågor är det någon som vet vad det ska vara för storlek på insektsnyckel och är det oljefiltret som sitter under generatorn.

                              Comment

                              Working...
                              X