Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brandsläckare i Coupe!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brandsläckare i Coupe!

    Hej!
    Tänkte höra om någon har brandsläckare i sin Coupe och i såna fall hur ni har satt fast den?
    Visa gärna bilder på hur ni har gjort
    Henke här!
    Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

  • #2
    Tror att jag sett det en gång i en coupe på banan. Annars ser jag ingen anledning till att ha den.

    Sitter den dessutom inte ordentligt så gör den mer skada än nytta vid krock.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Originally posted by 84jr0
      Tror att jag sett det en gång i en coupe på banan. Annars ser jag ingen anledning till att ha den.

      Sitter den dessutom inte ordentligt så gör den mer skada än nytta vid krock.
      Nej det är mest för att man kan spara lite pengar på det plus att det ser racing ut Dessutom så fick jag en släckare gratis så då tackar man ju inte nej. Men vet inte var jag ska ha den. Om jag ska ha den i skuffen eller om jag ska ha den vid passagerar platsen.?
      Henke här!
      Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

      Comment


      • #4
        Racing!!!

        Vid passagerarstolen är väl att föredra. Här är en bild på hur TurboB har det i sin bil.

        http://sfk.ibk.se/forum/attachment.php?s=&postid=91710
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Re: Racing!!!

          Originally posted by Freddan72
          Vid passagerarstolen är väl att föredra. Här är en bild på hur TurboB har det i sin bil.

          http://sfk.ibk.se/forum/attachment.php?s=&postid=91710
          Ser ju bra ut Finns det någon balk att skruv eller sätta fast den i där där han har den? Eller ja, vad skruvar man i?
          Henke här!
          Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

          Comment


          • #6
            Originally posted by 84jr0
            Tror att jag sett det en gång i en coupe på banan. Annars ser jag ingen anledning till att ha den.
            Skäms på dig. Jag vet inte hur många gångher jag hört om folk som fått titta på när deras bil står och brinner upp vid vägkanten bara för att dom sparade in på släckaren.

            Sen fy på mig som fortfarande inte införskaffat en
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Originally posted by TobbeC
              Skäms på dig. Jag vet inte hur många gångher jag hört om folk som fått titta på när deras bil står och brinner upp vid vägkanten bara för att dom sparade in på släckaren.

              Sen fy på mig som fortfarande inte införskaffat en
              Har själv stått och tittat på 10cm höga lågor på motorn och jäkligt nervöst förbannat att jag inte hade en brandsläckare. Funkade inte så jäkla bra att blåsa själv..... Men eftersom det slocknade av sig självt var det väl tur att man inte kunde ösa på massor av skum över motorn med all elektronik. Gissar att det hade varit en skrotad punto i så fall, säkert för dyrt att rengöra efteråt.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by novisen
                Har själv stått och tittat på 10cm höga lågor på motorn och jäkligt nervöst förbannat att jag inte hade en brandsläckare. Funkade inte så jäkla bra att blåsa själv..... Men eftersom det slocknade av sig självt var det väl tur att man inte kunde ösa på massor av skum över motorn med all elektronik. Gissar att det hade varit en skrotad punto i så fall, säkert för dyrt att rengöra efteråt.
                Alltid pulver i i bilen, aldrig skum.
                Porsche Boxster S 2002

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TobbeC
                  Skäms på dig. Jag vet inte hur många gångher jag hört om folk som fått titta på när deras bil står och brinner upp vid vägkanten bara för att dom sparade in på släckaren.

                  Sen fy på mig som fortfarande inte införskaffat en
                  Jag tror att det är större risk att jag blir träffad av blixten än att min coupe börjar brinna på motorvägen.

                  Större risk på bana om man åker av eller nått.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TobbeC
                    Alltid pulver i i bilen, aldrig skum.
                    Skyller på tidig måndagmorgon, självklart pulver i bilen. Skall inte vara så skoj att rengöra från elektronik det där heller om jag inte läst fel (var det inte någon här som hade el-problem efter att de släckt med pulver?)
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Alltså när vi snackar elen så är de bästa kolsyra alt Halon...men den sistnämnda är grymt effektiv men förbjuden förutom vissa spec undantag.
                      Pulver släcker fint men saneringsarbetet är enormt, de letar sig in Överallt! Släcker även bra vid mindre bränder under huven (gäller även skum)...brukar följa med en pip man bara pressar in under huven.
                      Skum är perfa när vi snackar bilklädsel lr dyligt textil som brinner och funkar även på elen men ah ni kan ju räkna själva reslutatet.

                      Så är man ok med saneringsarbetet så är pulver fine som alroundsläckare.
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #12
                        CO2 förstås
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by pazzo
                          CO2 förstås
                          Personligen är det bara pulver i bilen som gäller. Vill kunna släcka även om jag själv sitter i bilen. CO2 är så kallt på tårna, skum kittlar väl lite i fingrarna, och halogen är väl tungt att andas. Men man kanske skall vara lite restriktiv och inte pulvra ner för minsta lilla, brandfilt är väl ett trevligt alternativ också.

                          Tror inte man kan säga att det bara är på bana som man skall vara orolig, punton tyckte det var otrevligt på parkeringen utanför Coop och det var inte så jäkla mycket rejs på väg dit i eftermiddagstrafiken. Räcker med att fel slang går sönder på fel ställe, på bana är det väl krav med släckare, annars ett trevligt säkerhetskomplement. Samma med fönsterkrossare och bälteskniv. Och allt innom räckhåll om man sitter fast i förarstolen givetvis.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Ah halonet äter upp syremolekylerna så de går inte att andas als Finns i princip bara ombord på flygplan i främre kabinen och som släcksystem i motorinstallation tex stridsfordon o liknande en jäkla effektivt är de allt
                            With great power comes the bitches
                            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                            Comment

                            Working...
                            X