För ett tag sedan började coupén att ryka vit rök. Efterhand blev det bara mer och mer samt mycket tjockare rök. Mycket pekade på att det var toppa packningen som hade gått, vattnet började försvinna från kärlet, tempen gick upp när man fastnade i kö, oljan började försvinna ganska fort (fick fylla på med ungf. 1L/vecka). Så det slutade med ett packningsbyte hos en mekaniker.
Nu till det roliga, efter att ha bytt packningen/planat toppen så ryker den fortfarande på samma sätt som den gjorde innan.
När man startar bilen så börjar den ryka lite svagt, efter ca. 1min så hör man att varvet börjar gå ner och då börjar den vita tjocka röken välla ut, när man gasar så kommer det även ut vatten. Bilen har fått stå på tomgång några gånger efter packningsbytet (då vi trodde att det kanske var vatten kvar i systemet) men utan resultat.
Har någon annan här haft ett liknande problem eller som kan tänkas ana om vad felet kan vara? Några tips på hur/vad man kan börja med att felsöka, nu när vi kan utesluta topplockspackningen?
Nu till det roliga, efter att ha bytt packningen/planat toppen så ryker den fortfarande på samma sätt som den gjorde innan.
När man startar bilen så börjar den ryka lite svagt, efter ca. 1min så hör man att varvet börjar gå ner och då börjar den vita tjocka röken välla ut, när man gasar så kommer det även ut vatten. Bilen har fått stå på tomgång några gånger efter packningsbytet (då vi trodde att det kanske var vatten kvar i systemet) men utan resultat.
Har någon annan här haft ett liknande problem eller som kan tänkas ana om vad felet kan vara? Några tips på hur/vad man kan börja med att felsöka, nu när vi kan utesluta topplockspackningen?
Comment