Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den ökända vita röken...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Den ökända vita röken...

    För ett tag sedan började coupén att ryka vit rök. Efterhand blev det bara mer och mer samt mycket tjockare rök. Mycket pekade på att det var toppa packningen som hade gått, vattnet började försvinna från kärlet, tempen gick upp när man fastnade i kö, oljan började försvinna ganska fort (fick fylla på med ungf. 1L/vecka). Så det slutade med ett packningsbyte hos en mekaniker.

    Nu till det roliga, efter att ha bytt packningen/planat toppen så ryker den fortfarande på samma sätt som den gjorde innan.
    När man startar bilen så börjar den ryka lite svagt, efter ca. 1min så hör man att varvet börjar gå ner och då börjar den vita tjocka röken välla ut, när man gasar så kommer det även ut vatten. Bilen har fått stå på tomgång några gånger efter packningsbytet (då vi trodde att det kanske var vatten kvar i systemet) men utan resultat.

    Har någon annan här haft ett liknande problem eller som kan tänkas ana om vad felet kan vara? Några tips på hur/vad man kan börja med att felsöka, nu när vi kan utesluta topplockspackningen?
    Fiat Coupé 20VT -97

  • #2
    Säker på att han fått dit allt riktigt då? Eller att det var rätt packning? Försvinner det någon kylarvätska nu? Hur ser oljan ut?

    Comment


    • #3
      Kolla så det är avgaser i kylarvätskan? Kan ju vara turbon annars, min började ryka efter ca 30sekunder, fortsatte rätt bra så länge den stod still direkt efter start på tomgång, körde man iväg så rensades det ut och kom inte tillbaka. Renoverade aggregatet och det slutade ryka. Är det topplockpackningen borde det dessutom bubbal i expansioskärlet. Olja i avgasröret blir rätt vit rök.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        jag hade också gissat på aggregatet om topp-packningen är bytt.

        Comment


        • #5
          Jag misstänkte turbon också faktiskt. Nu när jag tänker efter så kände jag på den när vi hade allting av och jag tyckte att man kunde rucka på turbinen lite grann. Men mekanikern hade tydligen ringt en specialist som sagt att den ska göra det, stämmer det?
          Fiat Coupé 20VT -97

          Comment


          • #6
            Hm, det vet jag faktiskt inte, dom brukar ju se rätt rejält bultade ut...å andra sidan kan ju husen snurras genemotvarandra...men vill minnas att det sitter bultat.

            Däremot om turbon läcker, så kommer den ju kunna läcka kylvatten (för coupéns turbo är väl vattenkyld?) in i avgashuset och då blir det vit rök....den kan lika gärna läcka olja mellan packningarna och så kan man få många spännande färger på röken :-)

            Comment


            • #7
              IIRC skall det kunna vara spel åt ena hållet men inte andra, kommer aldrig ihåg vilket håll. Men oljetätningarna är mer som kolvringar som skall täta, så det känns som om du skall kunna flytta axiellt, men inte radiellt (50% chans att jag fick det rätt där).

              Olja ut i avgasröret ger vit rök med blå touch om man tittar noga, inte samma blå färg du ser när det läcker ner lite olja via ventilerna som man ser när man startar bilen på morgonen är min erfarenhet av det hela (och det skall väl erkännas att det inte så jäkla mycket till erfarnehet heller).
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Nu ska jag inte svära på det, men jag har för mig att det är axiellt glapp som det inte får vara, men radiellt gör inget, det är det alltid lite utav. OM jag nu minns rätt. Lättare sagt, man ska kunna flytta på turbinhjulet liiite upp och ner, men inte fram och tillbaka. Om jag nu har rätt dvs =)

                Comment


                • #9
                  Nu har jag provkört bilen för att testa så att det inte var vatten kvar i systemet. Bilen började med att ryka grymt mycket vit rök, som sedan försvann när bilen började bli lite varmare. Då provade jag att gasa på med bilen men det resulterade i att den började rycka och hosta, samt att det kom ut blå rök. Så vad tror ni, ett turbobyte/renovering skulle kanske sitta på sin plats? Någon som kan isf rekommendera ett bra företag?

                  Kom på en grej till, jag la märke till att den tappade vatten under den lilla sträckan jag testkörde, dock så såg oljan bra ut.
                  Fiat Coupé 20VT -97

                  Comment

                  Working...
                  X