Announcement

Collapse
No announcement yet.

bilen startar inte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bilen startar inte

    min coupé 20 vt vill inte starta när det är minusgradert ute, någon som har nåt förslag på vad det kan vara? is i bränsleledningarna kanske ?
    martin

  • #2
    Märkligt. 1. Lyser CODE lampan? 2. Kolla felkoder
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Urladdat batteri?

      Panda 169

      Comment


      • #4
        efter att batteriet förolyckats vid laddning så är det nu dags att ta tag i problemet igen, med nytt batteri

        problemet började alltså i höstas, då bilen inte startade ibland och jag fick för mig att det bråkade mest när det var kalt och fuktigt ute när bilen inte startade. ibland startade den om man väntade en stund och prövade igen och ibland inte, men ibland startade den som vanligt. eftersom det låg en massa hjärnbalkar i vägen när det var dags att ställa in bilen fick jag aldrig in den innan snön kom, men en dag grävde jag fram min lilla pärla och den startade direkt dessvärre fick jag motorstopp direkt eftersom allt var ganska fastfruset bromsar mm och sedan dess har den inte visat tecken på att vilja starta igen.

        det är bensin i bilen, bra krut i batteriet och kod-lampan lyser inte så förutsättningarna borde finnas. i och med att jag varit själv när jag meckat med bilen så har jag inte lyckats kolla gnistan med säkerhet, men misstänker att det är den som fattas eftersom den inte går på startgas heller.

        har funderat lite på vevaxelgivaren men tycker det känns konstigt att det skulle ha med väder och vind att göra. luftmassemätaren kanske ? men tycker inte gnistan skulle försvinna helt bara för att inte den funkar men det är kanske fel ?

        tycker i vilket fall som helst att det låter konstigt om man skulle ha sån otur att nån grej skulle ha gett upp efter ett vanligt "kärringastopp"

        är tacksam för förslag och funderingar
        martin
        martin

        Comment


        • #5
          Tja är stiften halvbra kan det nog räcka med att den surar ner sig, som den kan ha gjort enl. din beskrivning.. Testa ta ur dem o kolla..? Då kan man även se ev gnista.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Skitiga stift säkert.
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              har kollat lite till nu. den verkar inte ge någon signal till tändspolarna :S misstänkte lite snabbt vevaxelgivaren igen, men om inte den funkar borde inte insprutarna heller få signal men det får dom :P så nu är jag bara förvirrad .... börjar allvarligt fundera på att försöka få felkoderna kollade. retar mig på att jag inte vet vad som händer om luftmassemätaren lägger av. ingen som har lust att bara dra av kontakten och se fall bilen startar ? jag har haft felkoder på luftmassemätaren innan men då hjälpte en liten dusch med bromsrengöring nån gång ibland, så lite misstänkt är den.
              martin

              Comment


              • #8
                Den startar nog även med dålig LMM, kolla koderna är rätt spår tror jag.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  har lyckats kolla felkoderna nu. fick upp en felkod och det var : Phase sensor

                  satt och läste lite på ett inlägg från HGT[mogge] som verkade ha fått samma felkod och ett beteände ganska likt min bils.
                  men hans bil funkade tydligen efter att dom bytt varvtals sensorn och det är jue inte riktigt samma givare. på min bil verkar däremot varvtals sensorn funka som den ska eftersom det gav signal till testdatorn när man körde på startmotorn på runt 300 rpm, jag vet inte hur fort motorn snurrar när den går på startmotorn men jag tycker det låter som ett rimligt värde ? därför tror jag att den funkar. känner mig lite förvirrad men lite glad att problemet kanske är lite närmare sin lösning.!
                  martin

                  Comment


                  • #10
                    kan en induktiv givare vara ur funktion även om ohm värdet är rätt ?
                    martin

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by martinheterjag
                      kan en induktiv givare vara ur funktion även om ohm värdet är rätt ?
                      Ja, om den hamnat i fel läge.

                      Comment


                      • #12
                        Hej!

                        Jag har en Coupé Fiat 20V Turbo från 1999 sedan förra sommaren. Hon är verkligen fantastisk på många sätt men gillar inte mycket vatten eller vinter. Det blir väl så med italienska donnor Vid ett tillfälle när det var mycket kallare än det är nu stod hon vid parkeringen på mitt jobb. Jag backade ut henne och skulle börja köra framåt. Får motorstopp och sedan startar hon inte mer. Hon går på startmotorn men tänder inte till s.a.s. Vi lyckades då få henne till verkstaden efter många om och men. De kunde inte koppla in henne till något diagnostikverktyg p.g.a. att de saknade rätt kabel. De gjorde vanlig felsökning och bytte bl.a. tändstiften som nog inte varit bytta på länge. Detta gjorde att hon fungerat fint sedan dess. Så vi trodde ju i vår enfald att det kanske var så enkelt. Men är det någonsin det med dessa skönheter?

                        I morse hände samma sak igen hemma som tur var. Jag backade och fick motorstopp i dragläget och sedan går hon bara på startmotorn och tänder inte.

                        Någon som har nån idé om vad det kan bero på och vad man kan göra?
                        "Är du inte snäll nu så får du inte åka till Skokloster med de andra italienarna!"
                        Coupé Fiat 20V Turbo 1999

                        Comment


                        • #13
                          jag känner gen det där fenomenet .... jag har jobbat lite på att försöka få fram vad det är utan att lyckas. har bytt både phase sensorn och rpm givaren, mina och nu vet jag inte alls vad jag ska tro :S jag har själv jobbat som mekaniker på fiat och aldrig varit med om något liknande.
                          martin

                          Comment


                          • #14
                            Testade igen efter lunchen för en stund sedan och då startade den.

                            Den hostade en stund innan den startade och sen gick den lite ojämnt men ingen motorlampa lyste så jag lät den gå en stund så den gick varm och då blev det gradvis bättre.

                            Körde en runda och sen verkade den vara som normalt igen.

                            Startade den bara väldigt kort för att flytta den på parkeringen i helgen så troligen surnade den igen efter det.

                            Det jag är mest orolig för är att tändstiften bara är symptomen snarare än orsaken men det är inget annat som verkar vara fel då den går rent och fint annars.
                            Stiften som sitter i nu är ju bara ca 2mån gamla.

                            Det är allts samma bil som här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...threadid=13178

                            Eventuella felkoder som kommit upp borde väl lagras eller? Tänkte om man skulle försöka få det kollat.
                            Fiat Coupé 20V Turbo -99

                            Comment

                            Working...
                            X