Någon som vet om det lönar sig att byta till en GM ebv om man kör med original turbo? Kör för tillfället med Novitec chip. Man har haft tankar om att testa FC Performance..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Gm Ebv?
Collapse
X
-
Om du beställer en mapp som gäller för GM's EBV borde det funka.. Ensam ger den lägre laddtryck.
-
Innan eller efter mapp?
Mindre effekt men stabilare ladd innan, stabilare ladd med mindre boostpeak efter mapp!
Comment
-
Ingen fantastisk skillnad skulle jag tro, beror oxå på vilket laddtryck du väljer som max. Men lite lugnare ladd med GM's EBV som sagt.
Comment
-
Jag har gjort mätningar (på rullande landsväg) med Pierburg, GM EBV och pysventil.
Pierburg (original ebv) är testad med Gtec 1.
GM EBV och Armval pysventil är testad med Gtec2.
Resultat här: http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...3&type=pictureLast edited by Freddan72; 6 April 2011, 10:16.
Comment
-
Jag har provat GM med GTECH1. Max 1.1 bar som max. Men inte så stor skillnad mot standard. Anledning till mina prov var att jag tyckte jag fick mycket pulsande på laddtrycket. Rengöring hjälpte inte. Jag kopplade en prv parallelt med EBV och justerade max laddtryck till 1.2 bar. Blev lite bättre. Men när jag bytte till GTECH1 rich så plötsligt så blev laddtrycket stabilt. Bilen gick magert därav svajandet.Nu är jag nöjd.
Jag hade några ideer att med GM även koppla en pysventil mellan GM och turbon och därmed kunna justera upp maxtrycket något (ca 0,1 bar) även med GM. Jag vill absolut behålla styrningen från datorn om allvarliga fel uppstår.
Men tillsvidare så fungerar standard EBV bra med PRV som stöd.
Alla prov gjordes med V-power. Jag fick ett mycket högt laddtryck även med standardchip ca 1.4 bar. Med GTECH1 fick jag spikar på upp till 1,7 bar. Men nu stoppar den parallelkopplade prv alla sådana tendeser. Rena rama raketbränslet.Regards
lenel
Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97
Comment
-
Vågar man installera en PRV för att undvika Overboost? samtidigt får man völ fullt ladd på ettan och tvåan? Kör med Novitec chippet, och det kan ibland ladda upp mot 1,6 bar..
BTR behövs väl knappast om jag endast ställer in trycket till ca. 1,3?
Comment
-
Fullt ladd har man ändå, men de där boostpeakarna upp till 1.6 oroade inte mig, de är bara en halv sekund..
Med originalturbon kan man få absolut max runt 280hk och då behövs ingen extra BTR, precis!
Comment
-
Då krävs nog en noggrann individuell live-mappning av nån som vet vad han gör. De få kända som hamnat så högt är de som besökt Flea på FC Performance i England.. Jag tippar iofs på att hans "std-mapp" funkar bättre än både GTEC1/2 och Novitec.
http://www.fcperformance.co.uk/fiat-coupe-20v-turbo.php
För din del en "Stage 2" gissningsvis..?
Comment
-
280 hk och originalturbo låter inte som en bra kombination. Turbon går då på absolut max vad den klarar av. Jag har inte lyckats hitta en kompressormapp på originalturbon men jag blir inte förvånad om den är långt från sitt effektiva område och mer eller mindre pumpar in jättevarm luft i motorn. Nä satsa på en hybridturbo OCH en ny IC. Jag hade inte kört med 280hk och original IC. Bättre att vara på den säkra sidan och montera en bra frontmonterad IC. När allt är klart ber du Leighton (FC Performance) att han tar fram en chip som passar dina modifieringar.
Jag lyckades klämma ut 240 hk@5200 rpm på hjulen, cirka 278 hk på veven med följande grejer monterade:
Original turbo
Pro Alloy FMIC
Gtec2
NGK BKUR 7ET
Blueflame komplett system på 2.75" från turbo och hela vägen bakåt.
Motorsport 100 cells race cat
Pro Alloy SIP med APEXi konfilter
Forge dump DV006
Armval pysventil (PRV)
Laddtryck:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...4&type=picture
AFR:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...3&type=picture
Motorn gick lite för fett på höga varvtal (som du kan se i grafen) med Gtec2 så jag beställde ett nytt chip (Gtec2 lean). Men innan det åkte i så bestämde jag mig för att köpa en större (och bättre) turbo. Du kan läsa mer om mitt turbobyte i projektdelen.
Comment
-
Helt rätt men där runt ligger maxeffekten för originalturbon, bra eller icke. Med en bättre IC kan det nog funka ett tag iofs.Last edited by per; 9 May 2011, 08:38.
Comment
-
Jag skulle säga 250-260 hk är max för originalturbon om du vill att den ska hålla. 260 hk och uppåt med hybridturbo, GT-snurra, Mitsubishisnurra eller något annat som klarar av att leverera luft (och tryck) utan att värma den alltför mycket.
Comment
Comment