Announcement

Collapse
No announcement yet.

Provkörning med följdfrågor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Provkörning med följdfrågor.

    Då har jag provkört den!

    Verkar gå som den skall, har dock ett par frågor som någon av er lärda säkert kan svara på.

    Hur långt upp är det normalt att avgastempen går vid fullt gaspådrag? Min stack upp strax över 900 grader för att snabbt gå ner till 6-700 vid normal körning.

    Sen visade bredbandslambdan runt 11-12 vid full gas och ladd på ca 1,2 bar. Detta är ju lite lågt men hur mycket kan man acceptera att den avviker från 14,7 innan det blir skadligt?

    Skall mappa den nu veckorna som kommer så det kommer snart bli som det skall men undrar bara så jag inte sabbar nåt?!

    Avgastempen borde väl gå ner något när man ger mer soppa åxå va?
    Äger just nu...
    Coupé 20VT LE -99
    Mustang HT -70
    Saab 9-5 2.3t -03

    Coupé renovering -07

  • #2
    Edit: På maxlast låg min på 0,8v i lambda sist jag kollade så det verkar bli ungefär samma värde ja..

    Last edited by per; 20 May 2011, 19:58.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Avgastemp har jag aldrig lekt med men vet att det kan bli rätt hett när man gasar på.

      Vad gäller lambda (eller afr). När har du 1,2 i ladd och fullgas? Är det på mellanregistret eller toppvarv?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Har ett vagt minne av att avgastempar före turbon på över 950C inte är så bra för turbinen. Över 1000C då är det illa.

        Lambda på 0,8 (11-12) är väl rätt juste? Per om du hade 8/14,7=0,55 fattar jag knappt hur motorn kan gå? Låter helt uppåt väggarna, du menar inte 0,8? Det är inte bra om motorn går för fett, den kan fara riktigt illa. Typ skära och andra jobbiga saker.

        Men googla för säkerhets skull.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Slarvigt läst av mig, 0.8v var det och inget annat, sorry!

          http://www.fiatklubben.nu/forum/atta...?postid=108130
          Last edited by per; 20 May 2011, 19:58.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by Freddan72
            Avgastemp har jag aldrig lekt med men vet att det kan bli rätt hett när man gasar på.

            Vad gäller lambda (eller afr). När har du 1,2 i ladd och fullgas? Är det på mellanregistret eller toppvarv?

            Ja det tar inte många sekunder vid fullgas innan den sticker iväg till 900+, har ställt så mätaren varnar vid 900 grader. Får kolla lite lite vad som är OK, vill ju inte smälta nåt!

            Jag har bara testat en liten sväng men den verkar ligga mellan 11-13 från mellanregistret och upp (på fullgas), har inte pressat den ännu. Hon kan få några mil att vänja sig först

            Men om jag förstår det rätt så är väl strävan att hålla 14,7 genom hela registret?! eller?
            Och om man ger lite mer soppa kommer tempen sjunka, eller är jag ute och köper korv nu?!


            Rättar mig själv:
            Har kollat nu och naturligtvis skall jag inte höja min AFR utan sänka den för att få fetare blandning. Verkar som att dom flesta är överens om att en AFR på 10-11 är optimalt för en trimmad turbomotor vid fullgas för att få bra kylning åxå. Skall prova att ställa tändningen någon halvgrad och se om det kan sänka tempen utan att den spikar då... börjar dock med en bänkning så jag får det på papper och ser hur mycket mer jag kan ladda på utan att blåsa koppling osv.
            Last edited by RayZor_187; 21 May 2011, 12:54.
            Äger just nu...
            Coupé 20VT LE -99
            Mustang HT -70
            Saab 9-5 2.3t -03

            Coupé renovering -07

            Comment


            • #7
              Rayzor: Kolla graferna nedan. Där ser du hur mkt bränsle och laddtryck min motor får över hela varvtalsregistret. AFR = lambda*14,7.

              Lambda (körning 1 och 3):
              http://sfk.ibk.se/forum/attachment.php?s=&postid=108480
              En aningens för högt värde, AFR 12,7, vid maxvarv vid körning 3. Man bör ligga inom AFR 12-12,5. Mellan 10,5-11,5 vid max vridmoment är ok.

              Laddtryck (bara den blåa kurvan):
              http://sfk.ibk.se/forum/attachment.php?s=&postid=108409
              Jag ska kolla mina värden och lägga in en grad som visar ladd vid körning 1 och 3.

              Kör först en repa på rullen så du ser vart du ligger. Gå inte över 1,2 bar.
              Last edited by Freddan72; 22 May 2011, 06:40.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Originally posted by Freddan72
                Rayzor: Kolla graferna nedan. Där ser du hur mkt bränsle och laddtryck min motor får över hela varvtalsregistret. AFR = lambda*14,7.

                Lambda (körning 1 och 3):
                http://sfk.ibk.se/forum/attachment.php?s=&postid=108480
                En aningens för högt värde, AFR 12,7, vid maxvarv vid körning 3. Man bör ligga inom AFR 12-12,5. Mellan 10,5-11,5 vid max vridmoment är ok.

                Laddtryck (bara den blåa kurvan):
                http://sfk.ibk.se/forum/attachment.php?s=&postid=108409
                Jag ska kolla mina värden och lägga in en grad som visar ladd vid körning 1 och 3.

                Kör först en repa på rullen så du ser vart du ligger. Gå inte över 1,2 bar.
                Tack!

                Skall se om jag kommer iväg denna veckan och kör en repa på rullen.

                Skall besiktiga den imorgon... wish me good luck!
                Äger just nu...
                Coupé 20VT LE -99
                Mustang HT -70
                Saab 9-5 2.3t -03

                Coupé renovering -07

                Comment


                • #10
                  Gick igenom UA!

                  Lite höga avgasvärden pga hål i bakre dämparen. Men han släppte det...

                  Skall ju byta bakre delen snart ändå.

                  Dyno... here i come.
                  Äger just nu...
                  Coupé 20VT LE -99
                  Mustang HT -70
                  Saab 9-5 2.3t -03

                  Coupé renovering -07

                  Comment


                  • #11
                    Grymt!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #12
                      Originally posted by per
                      Grymt!
                      A för fan

                      Nu är det dags att höja ribban lite... är det nån som har bra koll på hur mycket mer soppa den behöver om man höjer laddet 0,2bar?

                      Finns det någon formel för det där eller är det bara att prova sig fram?

                      Tips??
                      Äger just nu...
                      Coupé 20VT LE -99
                      Mustang HT -70
                      Saab 9-5 2.3t -03

                      Coupé renovering -07

                      Comment


                      • #13
                        Soppaökningen ligger liksom inbakat i chippet.. Var det GTEC du hade?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #14
                          Originally posted by per
                          Soppaökningen ligger liksom inbakat i chippet.. Var det GTEC du hade?
                          Japp! GTEC2

                          Men efter jag kört den en vända på rullen tänkte jag mappa/optimera den lite om utrymme finns effekt och vridmässigt vill säga.
                          Siktar på 300+ BHP och 400Nm, det är ju vad min 16t snurra och kopplingen orkar.

                          Tanken är att jämföra mapparna från originalchippet med mitt GTEC1 och GTEC2 chip. Och sedan därefter justera upp ladd, bränsle och möjligtvis tändning. Om jag justerar upp laddet 0,2bar kommer jag behöva justera WOT bränslekurvan motsvarande och även om jag justerar tändningen förmodar jag att bränslet behöver justeras för att bibehålla rätta AFR värden. Eller?!

                          Skall hämta min programmerare nu i veckan, tomma chip ligger och väntar i byrålådan.
                          Äger just nu...
                          Coupé 20VT LE -99
                          Mustang HT -70
                          Saab 9-5 2.3t -03

                          Coupé renovering -07

                          Comment

                          Working...
                          X