Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trasig kamrem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trasig kamrem

    Hej!
    Relativt nybliven Coupé-ägare och helt nybliven medlem.

    Lite bakgrundsinfo:
    Jag har nyligen tagit ut min Coupé (1.8 16v icke-turbo) från vinterdvalan. Jag har ägt bilen mindre än ett år och kamremmen var, enligt servicebok, bytt för mindre än 5000 mil sedan (bilen har gått ungefär 12,5k och senaste bytet skedde runt 8k mil). Jag hann väl köra knappt 10 mil innan bilen plötsligt och tragiskt stannade. Jag testade att starta bilen direkt och motorn uppvisade stolt ett ljud som gav mig kalla kårar - Det lät väldigt kompressionslöst.

    Efter att ha bogserat hem bilen och gjort ett komptest så konstaterade jag ganska snabbt att där inte var någon kompression. Det visade sig att ungefär en tredjedel av kamremmen var formligen rensad från tänder. Se bild:
    Click image for larger version

Name:	coupe-death.jpg
Views:	1
Size:	86.6 KB
ID:	258022

    Jag plockade av remmen och började fundera på om där fanns något rimligt sätt att avgöra OM några ventiler hade gått eller inte (mest för att veta om jag skulle köra på ny rem, eller riva toppen). Jag ställde alla fyra kolvarna i nivå med varandra och hade en tanke om att koppla på tryckluft och försöka avgöra om det läckte ut luft via insug/utblås. Däremot så tänkte jag försöka vrida runt kamaxlarna och stänga alla ventiler på den cylinder jag skulle testa. Jag rev av ventilkåpan och kollade, och då upptäckte jag att den ena kammen "glappar" fram och tillbaka, som om där inte är något tryck på den alls. Istället för att försöka förklara det i ord, så slängde jag upp en Youtube-video på det:

    http://www.youtube.com/watch?v=nzEnwJSrdOA

    Min gissning är väl att där är någon ventil som är krökt och inte går upp hela vägen, men jag ville höra om där finns någon vänlig själ med mer erfarenhet av Coupéer än jag som kunde konfirmera det innan jag river toppen. Kan jag se det där som ett garanterat tecken på att en ventil är kass?


    PS: Som en liten offtopic-fråga: Någon som vet varför en kamrem gör så efter att ha gått halva sträckan den är specad för bara? Det var i och för sig några år sedan den byttes, men inte så att det borde varit någon fara. Kan någon föregående ägare helt enkelt ha bytt enbart kamrem men inga andra rörliga delar? Mest så att jag vet om jag borde leta efter någon underliggande orsak.


    Trevligt att det finns ett forum för det här förresten!

  • #2
    Ack ack vilken otur! Spontant gissar jag på att någon fuskat/ljugit ang. rembytet, eller struntat i att byta vattenpump eller spännhjul, om det var ett föreskrivet byte samtidigt?

    Är rätt säker på att du har krökta ventiler, ned lite tur är kolvar o cylindrar ok så att du bara behöver renovera toppen, alt. hitta en bättre begagnad.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Om remmen är bytt är det sannolikt vattenpump eller löphjul som skurit och då kan motståndet att dra runt bli så stort att remmen rensas. Du kan känna om alla hjul som remmen går runt löper fritt. Kammarna ska däremot vara väldigt tröga att vrida.
      Som du beskriver ljudet (att det bara viner utan motstånd) när du startar säger att du inte har kompression på någon cylinder. Tanke på hur remmen ser ut så är sannolikt nästan alla ventiler krökta.
      När du lyfter toppen så får du inspektera kolvar och cylinderlopp för synliga skador. Drar du runt motorn utan topp så känner du om det skulle vara något mer fel.

      Min gissning är att bottendelen är oskadd. Du behöver hitta:
      - en "ny" begagnad topp till en 1,8. Det borde regna av 1,8 motorer på ebay och bilskrotarna. Det kankse är någon på SFK som har en liggande?
      - vattenpump
      - komplett remssats med alla löphjul/kullager.
      - köpa eller låna specialverktygen för kamremsbytet.

      Man kan renovera toppen men bara materialet med ventiler och ventilstyrningar går på 1500 kr per cylinder.
      Med en begagnad topp behöver du:
      - Eventuellt flytta över dina egna kammar beroende på vilken donatorbil som använts.
      - Packningsats för topplocket. ca 1000-1500
      - En uppsättning topplocksbultar (långa svarta) ca 400 kr.
      Även om du lämnar in topplocket för renovering behöver du skaffa de två sista posterna.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Tackar för snabba svar!

        Vattenpumpen går lätt (byter dock ändå ut den när jag ändå har allt nere) och ett av löphjulen gnisslar en aning när man snurrar på det. Remspännaren ser också ganska suspekt ut (extremt slitna tänder).
        Så det blir helt enkelt att riva av toppen i dagarna och undersöka hur stor skada som skett.

        Om jag eventuellt skulle jaga tag på en bättre begagnad topp: Skiljer motorerna på 16v och 16v turbo sig något, eller är åtminstone topparna likadana ut?

        Comment


        • #5
          Det finns bara en variant av 1.8 16V - utan turbo.
          Men den sitter i flera bilar; Barchetta, Coupe 1.8 och Punto HGT.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Som Per skriver är 1.8 den nya generationen motorer och har inget gemensamt med gamla 2 liters 16v och 16vt.

            Man får flytta över kammarna om man hittar en Marea 1.8 topp. Jag förutsätter att det är enda skillnaden rent mekaniskt.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Ah. Så är det såklart. Jag visste att det fanns 16v och 16vt, och i ett svagt ögonblick fick jag för mig att det också var en 1.8
              Har börjat montera av toppen - Bild på förödelsen kommer

              Comment


              • #8
                Kollade runt och såg att ventilerna till Barchettan går att få tag på billigt, ca 250/cylinder.
                En komplett packningssats verkar hamna på cirka 1000 kr.
                Topplocksbultar 4-800 kr.

                Det man skulle behöva veta först är om någon eller några ventilstyrningar blivit skadade och behöver bytas samt kontrollera ventilsätena. Ska man byta ventilstyrningar eller säten är det ett jobb man behöver lämna bort och då bör man överväga att köpa en komplett begagnad topp.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #9
                  Mitt tips.

                  Öppna motorn och kolla vad som är skadat. Gör sen en enkel beräkning på vad det kostar att renovera motorn eller köpa en ny. Ta hjälp av en motorrenoverare för uppskattning av ev. arbete som behöver göras på toppen och övriga delar som är skadade. Oftast är det billigare att trycka i en beggad motor. Lycka till med jobbet
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    TurboB: Förutsatt att jag kommer att klara mig med enbart ventilbyte så lät det som ett ypperligt pris. Var hittade du det någonstans?

                    Comment


                    • #11
                      Bytt også tetninger rundt ventilsyringer. Jeg har en stilo 1.8 med samme motor, den bruker noe dj.... med olje. Planlegger bytte av tetningene på min bil. Coupe og Barchetta med denne motoren er kanskje litt bedre mht oljeforbruk, eldre versjoner av motoren, men bytt når du likevel står der.
                      Jeg har også en 1.8 Coupe

                      Comment


                      • #12
                        Tackar för alla förslag! Har inte fått av toppen riktigt än, så jag vet inte exakt hur omfattande skadan är, men nu lutar det väl ganska mycket åt att leta upp en begagnad topp, förutsatt att inget annat är knäckt - Jag väntar på möjligheten att låna en gassvets av en bekant så att jag kan få av grenröret utan att knäcka något (rost...)

                        Däremot så har jag kollat runt lite under tiden och hittade följande fabriksrenoverade topp för 5900:- inkl. moms:

                        https://dl.dropboxusercontent.com/u/...t/topplock.jpg

                        Den ska vara fullt genomgången och provtryckt. Jag har väl i princip sagt att jag tar den, med viss reservation för hur mina kolvar ser ut. Spontant känns det som ett bra pris för en topp i det skicket

                        Däremot - Att transplantera över kamaxlarna till en ny topp. DÄR känns det som om man lätt kan ställa till det om man inte är försiktig. Det jag funderar mest på är hur jag egentligen får axlarna i rätt fas i förhållande till varandra. Där ser ut att vara ett litet fräst spår som markering i hjulet på axeln till avgasventilerna, men axeln till insugsventiler har ingen märkning alls - Det fungerar väl bra så länge axlarna redan är i fas med varandra och man kan låsa dem så, men här måste jag ju faktiskt plocka av dem helt.

                        Något bra förslag på det?

                        Comment


                        • #13
                          Märket på avgaskammens hjul + märket på vevaxeldrevet ska matcha med två vita sträck på kamremmen vid byte. Du behöver kamlåsen som också är krav att använda vid kamremsbyte.
                          Om kamlåsen sitter rätt på båda kammarna och vrider du vevaxeln UPP (i rätt rotationsriktning) till TDC för första cylindern. Då har du samma läge som för kamremsbyte och inga ventiler tar och då kan man lägga ner topplocket.

                          Den klassiska metoden när man är annars att vrida vevaxeln så att alla cylindrar ligger ungefär i mitten men med cylinder 1 (närmast kamremmen) på väg upp. Sen lägger man på toppen och vrider in kammarna så markeringarna på kamdreven stämmer och dubbelkollar så kamloberna på 1an är stängda eller nästan stängda på både avgas och insug. Sen vrider man vevaxeln i rotationsrikningen till 1an står i TDC. Sen är det dags att lägga på kamremmen efter markeringarna på både vevaxel och kamaxel.

                          Nu har du en "modern" motor med oljehydralisk kamvariator på insugssidan och därför kan man inte använda markeringar utan det krävs kamlås till exakt rätt motor dvs Barchetta.

                          Andledningen till att jag hela tiden tjatar om Barchettan är att den aldrig levererats med någon annan motor och ska man köpa delar undviker man därför att få fel grejor.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #14
                            Ah, så klart! Variatorn hade jag inte ens tänkt på, men det förklarar avsaknaden av markering.
                            Hittade och beställde ett kamlås-set till Barchetta på eBay.
                            Last edited by Lavesson; 19 May 2013, 11:39.

                            Comment


                            • #15
                              Toppen är av, kolvarna är hela och en renoverad topp är införskaffad! Jag får tacka för all hjälp jag fått.
                              Tänkte att jag får avsluta tråden med en liten bild på spektaklet

                              Click image for larger version

Name:	ventiler.jpg
Views:	1
Size:	197.9 KB
ID:	248389

                              Comment

                              Working...
                              X