Hej!
Håller på att sätta ihop Coupén (1.8, 16v) efter kamremshaveri. Har äntligen alla delar plus ny topp och håller på att transplantera över axlarna från min gamla motor.
Jag har även fått tag på de verktyg som behövs för att låsa kamaxlarna, och tanken var att fästa axlarna och positionera dem medan jag har toppen av, så att den är färdig att lägga på sen, men när axlarna är på plats så är där ett ordentligt tryck. Jag skulle behöva rotera axlarna så att låsverktygen passar, men det verkar ganska kört att göra det för hand.
För det första: Är det säkert att vrida axlarna i "fel riktning", d.v.s. moturs, eller de måste alltid vridas medurs? (Den ena axeln kommer behöva vridas nästan ett helt varv i sådana fall, vilket är anledningen till att jag frågar)
För det andra: HUR kan man vrida axlarna? Det enda tipset jag fått tidigare är att "vrida motorn", men eftersom att toppen ligger på bänken i garaget så är den effekten ganska begränsad
Tack!
Håller på att sätta ihop Coupén (1.8, 16v) efter kamremshaveri. Har äntligen alla delar plus ny topp och håller på att transplantera över axlarna från min gamla motor.
Jag har även fått tag på de verktyg som behövs för att låsa kamaxlarna, och tanken var att fästa axlarna och positionera dem medan jag har toppen av, så att den är färdig att lägga på sen, men när axlarna är på plats så är där ett ordentligt tryck. Jag skulle behöva rotera axlarna så att låsverktygen passar, men det verkar ganska kört att göra det för hand.
För det första: Är det säkert att vrida axlarna i "fel riktning", d.v.s. moturs, eller de måste alltid vridas medurs? (Den ena axeln kommer behöva vridas nästan ett helt varv i sådana fall, vilket är anledningen till att jag frågar)
För det andra: HUR kan man vrida axlarna? Det enda tipset jag fått tidigare är att "vrida motorn", men eftersom att toppen ligger på bänken i garaget så är den effekten ganska begränsad
Tack!
Comment