Announcement

Collapse
No announcement yet.

Galet och helt fel eller...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Galet och helt fel eller...

    ...är det lönt att seriekoppla två IC? En stooor i fronten och en original som sitter på sin originalplats. Ger det något bidrag eller blir det bara för stor strypning och lagg? Finns säkert en anledning till att ingen jag känner gjort det.
    Kommentarer någon?
    Thinking OOTB?

    Med vänlig hälsning
    Goran
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

  • #2
    Tror inte det behövs, utan att det snarare väger över negativt med extra tryckfall i fler böjar, och mer vikt. En stor FMIC som t.ex ProAlloy ger rejält kall luft utan dessa nackdelar. Min temp (efter IC vid fullt laddtryck) sjönk från 58grader till 27 efter FMIC montering.. Och då hade jag ändå en Pace SMIC, lite bättre än original.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Ja, så måste det vara. Om man stryper flödet med den mindre IC'ns rördimensioner, missar man vinsten med den störres bättre flöde. Den mindre blir flödesdimensionerande (Edit! tillsammans med insuget och turbons utgång). Som Sean Banan hade sagt(ursäkta referensen): -Inte så bra.
      Last edited by Goc924; 18 June 2013, 20:04.
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • #4
        Fast å andra sidan så har man ju original insuget och turbons utgång som har samma dimension som original IC. Det enda man gör med original IC i serie är att man flyttar övergången från större IC till original insuget, till original IC och som sen kommer in i original insug.
        Hade varit kul att prova om inte annat. Ska se om jag orkar innan jag ska bromsa.
        Sportbilshistoria:
        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
        06-10 Porsche 924 N/A -83
        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

        Comment

        Working...
        X