Announcement

Collapse
No announcement yet.

Växellådsolja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Växellådsolja

    Starkt tips till Eder som inte gjort det än: BYT OLJA!
    Gjorde detta igår, och blev lite skraj för vad som rann ur.. Såg ut som den hade separerat till 2 vätskor, som efter 5 min la sig i snyggt leopard-mönster i baljan. (nån som vet varför??)

    Det var enklare än jag trodde, bara att ta av vä-hjul, kolla in bakkanten på lådan, stoppa dit en 10mm insexnyckel, sparka till den från sidan och vips, all olja + pluggen i den välplacerade baljan.
    Sen tejpade jag ihop en fin tratt av en A4-sida o hällde i via oljesticks-röret. Funkar fint om man inte har för bråttom..

    Hällde i 1.9l Castrols SL-Nnånting dyraste helsyntet + 80ml Slick 50.

    Resultat: efter bara 2mil, inte så jäkla mkt lättare att växla (det var den redan innan) MEN ljudet av att ha en stenkross under huven är BORTA! Mkt tyst o trevligt! :-)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    hur långt

    Per hur långt har din gått?
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Växellådan har gått 10600mil. Tvivlar starkt på att oljan är bytt sen fabrik.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Hmm, är den regelbundet servad så byter man den garanterat vid inkörningstillsynen.. hur långt det nu är... 1000 mil!?

        Jag byter vxl-lådsolja var 1000e mil tillsammans med motorolja, kanske lite överdrivet men då har man koll på om det ligger skräp på pluggen osv..


        Ett tips: Byt bromsvätska, är inte vxl-lådsoljan bytt på så länge så lär bromsvätskan inte heller vara bytt och kan bestå av massor av vatten!
        //Max
        Fiat Coupe 20V -97

        Comment


        • #5
          Näpp man byter bara motoroljan.

          "är inte vxl-lådsoljan bytt på så länge så lär bromsvätskan inte heller vara bytt"
          haha! vad baserar du det på..?

          Växellådsoljan brukar bytas med sådär 8000-10000mils intervall. (även om Coupens olja borde bytas direkt!)
          Bromsvätska däremot ska helst bytas varannat år, minst! (Bytte till DOT5.1 för 2mån. sen ;-))
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Lyfter en halvgammal tråd, men..

            Hur är det tänkt att man ska kunna tömma ut oljan när en stor plastkåpa täcker hela lådan och motorn underifrån? Visst går det, men jag får ingen större lust att tömma ut oljan direkt på kåpan och det blir ju en hel skruvande ifall jag ska ha bort den. Någon här som löst detta på annat sätt?

            Tack för din research ang. rätta växellådsoljan per

            Comment


            • #7
              Kåpan täcker inte urtappningspluggen! Hissa upp bilen, ta av vä framhjul, titta i nedre bakkant på vxllådan... Där är pluggen.
              Stoppa dit en stor insexnyckel (minns ej vilken) o sparka till från sidan (o ha en bytta under..). Skitlätt.

              Sen kan man fylla på via oljestickeröret, bara att tejpa en tratt av en A4-sida o hälla på, sakta.

              Gudd lack
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Kåpan täcker inte urtappningspluggen! Hissa upp bilen, ta av vä framhjul, titta i nedre bakkant på vxllådan... Där är pluggen.
                Stoppa dit en stor insexnyckel (minns ej vilken) o sparka till från sidan (o ha en bytta under..). Skitlätt.

                Sen kan man fylla på via oljestickeröret, bara att tejpa en tratt av en A4-sida o hälla på, sakta.

                Gudd lack
                Jaså? Det gör den i alla fall på min, men det löste sig hur som helst. Vek en in en smal tratt och ledde den till hinken istället.

                Tryckte i en tub "Wynn's Transimission Treatment" också, funkar bra. Inte alls lika mycket transmissionsljud som tidigare.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Aha! Tog för givet att du har en 20VT..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Det är ju en sådan jag kör!

                    Comment

                    Working...
                    X