Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öppet luftfilter samt dumpventil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    bara för att förtydliga vad det var för liten pip som gick av, och som jag limmade:
    Attached Files
    snälla ta bort mitt konto....

    Comment


    • #32
      på tal om dumpar å annat krafs...min dump var sönder (de fladdrande ljudet-felet )å jag köpte en ny på mekonomen...
      funka fin fint...i några dagar...nu uppkommer i bland när jag dumpar ett missljud/blåsljud...låter lite som en blandning mellan en hund och en tuta ...de e inte så underhållande...
      jag ska snart köpa en ny igen men de vore intressant å veta va de är...
      Fiat Coupe 16vt -95
      Depå - Projekt tråd - Garaget.org

      Comment


      • #33
        Det ljudet du pratar om uppkommer då den är i det läget att den har lika mkt luft som skall in/ut; precis mitt i mellan att dra in luft som den är att släppa ut (dumpa) luft.

        Det är för att org. dumpen inte är tillräckligt kompentent/stark. Detta förekommer även med vanligt "stängt"-filter men hörs inte förrens du skaffar ett öppet...
        Föredetta Coupé ägare -
        http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

        Comment


        • #34
          joo men min coupe e inte direkt trimmad...e allas dumpvcentiler
          sådana..isf förstår jag inte hur ni står ut...
          Fiat Coupe 16vt -95
          Depå - Projekt tråd - Garaget.org

          Comment


          • #35
            Kolla efter olja runt dumpen (så att alla slangar sitter som de skall) och att vaccumslangen som öppnar fortfarande sitter ordentligt. Tror att jag har samma problem med punton, och tror att det är vacuum-slangen som inte tätar ordentligt så att dumpen inte öppnar "i tid" vilket ger ett ordentligt blås ljud genom dumpen när den väl öppnar. Men jag kan ju snacka gojja som vanligt ;-) En återcirkularande dump utan någon modifiering av luftburken skall inte höras överhuvudtaget, om du nu inte kör med nerrullad ruta och verkligen lyssnar efter ljud, och även då skall det vara svårt att höra den pga bruset från allt annat.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #36
              jag har öppet luftfilter...så nog hör jag dumpen alltid...
              men jag ska kolla runt slangarna...
              Fiat Coupe 16vt -95
              Depå - Projekt tråd - Garaget.org

              Comment


              • #37
                ...samma problem här! Idag köpte Yoda ett öppet luftfilter på Micro här i Uppsala. När vi plockat bort den gamla boxen och ersatt den med det öppna så var det dags att testa. Visst brölade det till vid gaspådrag men konstigt nog så kom därefter ett "fladdrande" ljud istället för ett pysande vid växlingen. Åkte till Micro igen där säljaren sa att en dump var nödvändig att inhandla. Yoda hade tidigare köpt en stor dump som var bökig som han lämnat tillbaka. Så denna gång köpte vi en mindre. Efter ett tags mekande så var det dags igen för test. Och döm om vår förvåning när det fladdrande ljudet kvarstod.

                Så, VAD har vi gjort/kan vara fel???? Sakerna är ju nya!

                (det är ej en återcirkulerande ventil)
                /Giallo Ginestra

                Comment

                Working...
                X