Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smooth...ska du inte skriva lite om din bil snart?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Vad med gamla Saab 900 turbo filter? De är ju stora, runda och utav papper. Krävs säkert lite modifiering för att få dit, men det är det ju så mycket annat som gör...

    Panda 169

    Comment


    • #17
      Kan tillägga att...

      ...efter jag skrev det där råkade jag nämna/fråga om problemet hos Alfa Rosso här i Göteborg.
      Fick svaret att "ja alla får ju göra som de vill men jag skulle ALDRIG använda KN (typ)-filter i min bil.."

      De hade faktiskt kontaktat just KN och bett dem införa varningstexter, men eftersom detta skulle minska deras försäljning vägrar de nämna något om problemet.

      Det är alltså upp till OSS att ha koll!! Sorgligt men sant i denna kommersiella värld.

      (om man ska vara på riktigt säkra sidan ska man väl låta regöra sin luftmassemätare om man har minsta tvekan på om
      bilen haft sportfilter någon gång.)
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Originally posted by Jim
        Vad med gamla Saab 900 turbo filter? De är ju stora, runda och utav papper. Krävs säkert lite modifiering för att få dit, men det är det ju så mycket annat som gör...
        SKulle du slänga upp en bild på pappfiltret?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #19
          http://i2.photobucket.com/albums/y23...z/bede5edb.jpg
          A: 148,0 mm B: 90,0 mm H: 236,0 mm

          Dock hål rakt igenom.

          Panda 169

          Comment


          • #20
            Såg bra ut..

            Hmm undrar hur de blir i regn bara?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Man borde väl kunna fixa till lite vattenskydd genom att använda en std Saab luftfilterbox också.
              Jag har sett en bild, förmodligen på rejsa.nu, på en bil med Saab filter (minns inte om det var 900 el. 9000 turbo filter) i en modifierad orginal luftbox (Saab). Den boxen var delvis uppkapad, så nog borde det gå att ordna till både skydd mot vatten samt mera luft.
              Även oljefritt så ev. problem med det slipper man ju. Sen lär väl filterytan vara en del större jämfört med ett std panelfilter.

              Panda 169

              Comment


              • #22
                Filter..

                Blir ju riktigt orolig när man läser detta, när det är just ett KN filter man kör med..
                Så vad är det bästa filter man kan köra med? Ngn som har några ideer??

                Comment


                • #23
                  Efter mkt läsande från alla spekulationer !

                  Det är inte filtret som är boven i dramat någonsin! Däremot snubben som sprajar på filteroljan i för stora mängder.
                  Jag skulle hellre köra med ett riktigt filter än ett pappersfilter !!!!!!! Det jag har.. Green cotton, är ett 6-lagers tygfilter.. 2-lager mer än K/N. Jag behöver inte olja in det... men rätt inoljat tar det givetvis åt sig de minsta minsta minsta partiklarna oxå...
                  Så var inte rädda för att ni råkar ha ngt av dessa öppna filter på era bilar. Se bara till att använd insidan på huvudet när ni behandlar det , och tvätta det ofta istället ! :-) Mvh T.
                  ¤TOGGEX¤

                  Comment


                  • #24
                    Alltså, inget händer ju direkt!
                    Men på lång sikt (några tusen mil) kan det vara bäst med original pappersfilter om man kör 20VT, enl Alfa Rosso.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment

                    Working...
                    X