Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bortplockad atmospheric pressure sensor på coupe 20VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Freddan72
    Vad tar du för regulatorn? Är det samma fabrikat (Malpassi 1:1,4 regulator) som du satte in i Smooths bil?
    Togge jag glömde fråga dig förut, när vi diskuterade Smooths uppgradering, om pysventil. Är pysventil samma som EBV? Novisen har ju köpt en PRV, vilket är en ställbar "EBV" om jag fattat det rätt, rätta mig om jag har fel :-)

    Ha de!
    måste erkänna att alla dessa förkortningar går mig förbi...
    EBV... electronic bleed valve???
    PRV kan ngn fylla i det rätta?

    En pysventil är en meknisk ventil som man kopplar in istället för den elektroniska. Skillnaden bli att den håller ett konstant tryck på vad man nu ställer den på. Den elektroniska justeras under körning för att ge det tryck som styrboxen vill ha den på. resulterar ofta i att den åker karusell medan den försöker ställa in sig på det önskade värdet. Gör även så att laddet blir lägre på bestämda växlar (i coupens fall på ettan) så att grepp ska finnas...


    Ja.. jag säljer Malpassis regulator 1:1,4 för 1000:-... tror inte man hittar den billigare... Mvh T.
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • #32
      PRV = Pressure Relief Valve

      Armval säljer en för 24 pund plus frakt till Sverige för 350 kr.

      http://www.armval.co.uk/products.php?type=bcv11
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #33
        OK.. det är en pysventil... jag tar mina genom dalhems här i sverige.. är bra och mycket snyggare..
        ¤TOGGEX¤

        Comment


        • #34
          Vad heter den som du köper via Dalhems?
          Pris?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #35
            Strypventil motorrum 325kr(+frakt)
            alu, blå, röd, gul (eloxerat)

            best.nr.
            BCS (alu)
            BCS-R (röd)
            BCS-B (blå)
            BCS-G (gul)

            0346-20735

            Mvh Togge !

            Kan ju kolla på smooths på lördag kanske... så ser du hur den ser ut
            ¤TOGGEX¤

            Comment


            • #36
              Tackar för info Togge....alltid lika hjälpsam :-)

              Vi ses nästa helg!
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #37
                Tja, normala pysventiler (3-vägs, finns det 2vägs?) läcker konstant ut luft, det gör inte PRVn (bortsett från ett knappnålsstort hål för att släppa ut trycket mot wastegaten vid växlingar). Tror att det går att få överladd på PBV, inte på PRV, men antar att det i det stora hela är ungefär samma prylar.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Togge
                  måste erkänna att alla dessa förkortningar går mig förbi...
                  EBV... electronic bleed valve???
                  PRV kan ngn fylla i det rätta?

                  En pysventil är en meknisk ventil som man kopplar in istället för den elektroniska. Skillnaden bli att den håller ett konstant tryck på vad man nu ställer den på. Den elektroniska justeras under körning för att ge det tryck som styrboxen vill ha den på. resulterar ofta i att den åker karusell medan den försöker ställa in sig på det önskade värdet. Gör även så att laddet blir lägre på bestämda växlar (i coupens fall på ettan) så att grepp ska finnas...
                  PRV "Pysventil" är ju en enklare och billigare konstruktion än en EBV. Att kalla den bättre är helt fel.

                  Det är som att säga att jorden är platt. Aningen konservativt.

                  Det finns riktiga EBV's att köpa för den som vill trimma seriöst.
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #39
                    Bättre och bättre..... den är nog bättre än en sliten gammal EBV. Men trots allt är det en passiv ventil, så visst är det att föredra att köpa en ny EBV och trimma "på riktigt". Men då skall man väl också skaffa något som kan kontrollera ventilen, typ apexi för massoravtusenkronor (och som vanligt, hur mycket kostar motorn, är det dyrt med en riktig kontroller då?). Och alla som påstår att OE EBVn är dålig..... om den varit det hade nog inte Fiat stoppat in en sådan, har en känsla av att de fått tillbaka många sönderskjutna motorer i så fall. Men de slits och kläggar igen med olja som följer med luften som styr wastegaten, min fastnade, rengjorde den och laddtrycket betedde sig precis som det skulle, inte någon översläng, ingenting. Tyvärr varade det inte så länge, så därför stoppade jag dit en PRV istället. Och visst finns det säkert bättre ventiler, det gör det ju alltid, eller hur? Standard är nog inte den bästa, men kan inte tänka mig att den är dålig.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #40
                      ss-performance.se

                      Strypventil finns att köpa via http://www.ss-performance.se/turbo.html

                      Bild på blå strypventil
                      Denna variant är avsedd för montage i motorrummet.
                      Motsvarande strypventiler för montering i instrumentpanel finns de kostar då 495:-
                      Artnr. BCS alu SEK 325:-
                      Artnr. BCS-R röd SEK 325:-
                      Artnr. BCS-B blå SEK 325:-
                      Artnr. BCS-G gul SEK 325:-
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #41
                        Tur att dom fins i olika färger så att man kan matcha färgen på luftfilter och dumpventil.

                        Men varför ingen rosa?
                        Porsche Boxster S 2002

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by TobbeC
                          Men varför ingen rosa?
                          Jag tror de kan fixa en i din favoritfärg ;-)
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment

                          Working...
                          X