Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sänknings hjälp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sänknings hjälp?

    planerar att inom snar framtid sänka pärlan. köper förmodligen Novitecs sänkningsfjädrar ( http://shophost.net/shop_n/catalog/p...4d16519967a3b9 ).
    är detta svårt att montera? är det något speciellt jag bör tänka på? några speciella verktyg som krävs?

    är helt rookie på området så lite tänk-på-att hjälp vore shysst!

    alla tips är välkommna.
    /G.
    " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

    Fiat Coupe 20vt

  • #2
    Alltid bra att köpa en sådan här:

    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=82497

    Finns en del info i manualen sidan 515 och framåt.

    Tänk också på att när du är klar så behöver du göra en hjulinställning.
    Last edited by Freddan72; 30 January 2006, 07:41.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      tack för tipsen freddan.
      anade det där med hjulinställningarna.

      en fjäderbensspännare kanske man borde köpa sig innan man sätter igång!.
      det är ett klockrent exempel på saker man inte riktigt tänker på att man behöver förens man sitter med skiten och affären har stängt,
      vilket leder till att man blir arg och depressiv.
      " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

      Fiat Coupe 20vt

      Comment


      • #4
        Kan också vara en bra idé att se över dämparna när du ändå håller på. Hur gamla är dina?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          oj jättebra fråga. vad jag vet är det orginal..
          va exakt menar du med att "se över"?
          " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

          Fiat Coupe 20vt

          Comment


          • #7
            97a.
            vadårrå??
            " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

            Fiat Coupe 20vt

            Comment


            • #8
              97:a. Okej då är ju dina dämpare 9 år gamla. Rätt slitna vid det här laget och sätter du på en sänkningssats så kommer de med största sannorlikhet att slitas ännu snabbare. Detta pga att dämparen kommer att börja arbeta i helt fel område. Cuppen kommer inte bli speciellt rolig att köra efter ett tag.
              Det bästa är att samtidigt byta dämparna. Bilstein har bra prylar till Coupén. Helt nya fjäderben fram ingår i deras dämparsats. Koni har s.k insatsdämpare för framdämparen. Man är då tvungen att använda original fjäderben, såga av toppen och sätta i en insats i det gamla fjäderbenet. Sök på Koni, det ska finnas en gammal tråd om detta.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #9
                Om du byter dämpare....

                Mina topp-fästen var helt slut på punton efter 10år, lagret i det ena hade kärvat helt och det andra var slut. Kan vara läge att byta dessa också när du ändå har det nere. Lät lite malande när man gav fullt rattutslag.
                Och skaffa nya bultar (i alla fall ett par i reserv) om du lyckas få ett runt huvud, inte kul att inte ha att byta med om det händer. Kolla så att "skyddsplasten" runt dämparna är hela innan du byter också. Plockade ner mina dämpare 2 extra gånger för att jag missade det där med dämpstopp (första) och att den ena bälgen var trasig (andra gången).

                edit:
                Och punton blev som en helt ny bil med bilstein sprint-dämpare och jamex-fjädrar, rekommenderas starkt att styva upp det hela! Fast min ena fram-dämpare hade ingen olja i sig och den andra bara bubblade innan jag bytte, så egentligen kan jag inte uttala mig om skillnaden mellan original och nuvarande ;-)

                Att tänka på: Om det är samma som på punton.... 19mm fast nyckel och 8mm insex för att lossa på dämparen i motorutrymmet (så det går inte med hylsor, insex behövs för att hålla fast kolven i dämparen), glöm gaffel-modell på nycklar om du inte vill ha runda skallar, och fjäderspännare är ett måste. Skaffa ett spärrskaft med lite längd, 20cm och du kommer inte att lossa några bultar. Annars är det väldigt enkelt. Och bak; Hissa upp BÅDA sidorna samtidigt, annars kommer krängningshämmaren att hålla emot när du skall ta av/på fädrarna (återigen om det funkar som på punton) så kommer det inte att vara några problem. Och så då pallbockar, men det är ju självklart :-D Tänk på att lasta bakvagnen rätt innan du drar åt bultarna för dämparna bak annars kan du skada/förstöra dem pga att de spänns felaktigt. Och linjera upp dämpare-bärarm väldigt noga när du skall ha på bulten bak, samt lasta av den när du lossar med hjälp av domkraften i bagaget så du inte skadar gängorna, inte garagedomkraften, lättare att ställa rättt höjd när man kan veva och titta samtigt
                Lycka till, ruskigt tillfredsställande att göra jobbet själv och lyckades jag så kan alla ;-)

                Och nu kommer väl alla att tala om för mig att det är stor skillnad mellan punton och coupen så kan du glömma allt jag skrivit ovan.... ;-)
                Last edited by novisen; 30 January 2006, 08:36.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #10
                  freddan:
                  jo självklart vore det bättre med nya dämpare. fast vi snackar ju helt andra summor då. de kostade ungefär 3gånger mer och det tar emot att lägga ut så mycket just nu!...

                  har du bytt dämpare själv föresten?

                  novisen:
                  perfekt tänk-på-att info! tack =)
                  " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

                  Fiat Coupe 20vt

                  Comment


                  • #11
                    Freddan: dämpare har inte nåt bäst-före-datum, bara antal mil!
                    Glenn, du kan nog lugnt testa att byta fjädrar, känns det förjäkligt är det ju bara att fixa dämpare oxå. ;-)
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #12
                      De flesta dämpare håller cirkus 10-12 000 mil. Jag tänkte helt enkelt att Glenns bil, som är en -97 års modell, har gått cirka 10 000 mil.

                      Glenn, du kan ju alltid testa om de känns som en cykelpump. Då är det inte större mening att sätta på sänkningssatsen.

                      Jag kommer att byta mina till våren/sommaren och då till Bilstein.
                      Last edited by Freddan72; 30 January 2006, 20:10.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #13
                        okej!
                        hur gör jag enklast för att kolla om dämparna är slitna då?
                        hur menar du med att det känns som en cykelpump?
                        " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

                        Fiat Coupe 20vt

                        Comment


                        • #14
                          Tryck ner bilen fram genom att sätta handen uppe på fjäderbenstornet (eller motorhuven om du vågar) och gunga till den. Stannar den när den kommer upp igen är dämparna bra, fortsätter den gunga upp/ner ett par gånger innan den stannar är de slitna. Tror att det brukar vara så det beskrivs i alla fall. Annars kan du ju göra som jag, vänta tills du får en oljepöl under dämparen, då vet du med säkerhet att dämparna är slut :-D ) (fast det kanske är gasdämpare OE på coupen.)

                          edit: Cykelpumpen märker du när du tagit ner det, eller att det pyser när dämparen jobbar, ex. vis när du kör över farthinder.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #15
                            Om de går att trycka ihop utan motstånd är de slut. Men du borde ha känt av det om de vore slut! Det blir gungigt..
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment

                            Working...
                            X