Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsar o halvljus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Eftersom att det läker olja har du nog tryckt ut en eller flera kolvar ur oket. Du måste då se till att kolvarna går rakt in i oket igen när du trycker in dom och lufta sen. Försiktig så du inte skadar någon packbox.
    Fiat Coupé 20VT -99 (Såld)
    Audi A4 Avant 1,9 TDi Quattro -97
    Alfa Romeo 159 2,0JTDM Sportwagon -12
    Alfa Romeo 75 2,5 -86
    Alfa Romeo GTV 2,0 -86

    Comment


    • #17
      jag brukar använda en stor skruvmejsel för att få in kolvarna, bänd mot skivan bara, men ta inte i allt för hårt

      antagligen måste du hålla mot den andra kolven, annars åker den ut istället
      /Peter

      Comment


      • #18
        Kolla runt behållaren för bromsvätskan om du trycker tillbaka kolvarna mycket. Kan rinna över och bromsvätska är INTE bra för lacken (fräter/löser upp färgen). Bara att skölja med massor av vatten om det runnit över.

        Fråga: Om man trycker tillbaka kolvarna, behöver man verkligen öppna byta-bromsvätska-nipplen på oken då för att inte riskera skada en gummipackning i bromsservot (tror jag läste att den kan vända sig utochin eller något sådant)? Eller är det bara om man behöver dra tillbaka kolven riktigt mycket som vid byte till nya belägg?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #19
          I bromsservot..?

          Om man råkat trycka ut kolvarna ända ut så att olja rinner ut, kan man misstänka att det även kommit in luft när man trycker tillbaka dem. Så man får lufta. Med nippeln.
          Och om man inte fyllt på nån extra olja lär det inte vara nån risk att det rinner över i behållaren.
          Last edited by per; 17 March 2006, 15:32.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Om kolven har varit borta är det garanterat massor av luft i bromssystemet. Öppna båda luftnipplarna fram och bak om du vill byta olja i den kretsen me. Sen fyller du på bromsvätska i behållaren och låter lite rinna ut genom nipplarna. Sedan stänger du dom och luftar systemet som vanligt. När du luftar bromsarna ska du aldrig trycka bromspedalen i botten för då e de stor risk för att packboxen i huvudcylindern går sönder. lycka till! Mvh//Mattias

            Comment


            • #21
              Tja, jag bytte bromsvätska med gamla belägg, så när jag stoppade på nya åkte bromsvätskan över lite.

              Var nog packboxen i huvudcylindern jag undrade över kanske? Hörde någon som fick den vänd åt fel håll när de bytte belägg, hjälper ibland att trampa på bromsen för att den skall gå tillbaka, men tydligen kan man kanske behöva ny cylinder? Undrar om jag drömt eller om någon hittat på, skall själv byta lite saker innan sommaren är det tänkt, därför jag undrar. Som sagt, ingen aning om vad jag pratar om, märks kanske... ;-)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #22
                Huvud cylindern sitter vid bromspedalen, slavcylindrarna är oken. Har aldrig hört att packboxen vänder sig, men när man trycker ner pedalen fullt går kolven i huvudcylindern i ett spår den inte brukar gå i, där brukar det samlas oxid som gör att packboxen kan skadas. Eller om man trycker pedalen hårt i botten som kan krossa P-boxen. Passa på att byta bromsvätska, det ska man igentligen göra vart annat år enligt mecedes iallafall. Bromsvätska suger åt sig vatten väldigt fort som gör att bromsverkan blir sämre när man bromsar mycket. Mvh//Mattias

                Comment


                • #23
                  Sådär ja... Då va äntligen dämparna på igen... men håller på m bromsarna nu som sagt..

                  Har fått av beläggen nu... men dom inre beläggen o insidan av bromskiverna är ojämt slitna... ju längre ut från navet man kommer på skiva desto tjockare blir den... det är VÄLDIGT tydligt på vänster framskiva. Där kan man föra m fingret o känner verkligen övergången ungefär på mitten av skivan. SÅ från mitten av skivan o på utterkant skiljer det nog 1-2mm o även lika så på bromsbelägget som är format efter skivan.
                  Men inget på yttersidan av skivorna/beläggen.

                  Någon som vet vad det kan bero på?
                  Är det ide att svarava ner skivan så den blir jämn..
                  hur mycket kan man svarva?
                  Blir skivan så igen efter ett tag??

                  Har säkert glömt någon undran...
                  Men hoppas ni kan hjälpa mig lite.

                  Tackar på förhand.
                  Vart tog min nacken vägen!?

                  Comment


                  • #24
                    skillnaden du känner på vänster sida i bromsskivan beror på kärvande bromsok..lr att bromsklossarna sitter fast

                    kolvarna trycker olika då får man beläggen att se konstiga ut

                    svarva skivorna (båda) fram å bytt till nya belägg så ska felet vara av hjälpt

                    se till att smörja med kopparfett på beläggen så dom inte fastnar igen.. se till att kolla så att inge kolv kärvar gör dom det får du ta hjälp av en snäll kompis å motionera oken... gör en sida i taget för skulle du råka trycka ut en kolv helt å är den inge kul att få tillbaka + att du kan skada packningen runt kolven å då ha du ett innre läckage i oket

                    lyckatill
                    "i live for italian cars"

                    Comment


                    • #25
                      Ibland står det minimi tjocklek i centrumet på skivorna. Men annars står det i verkstadshandboken. De brukar bli en liten kant på skivorna, om det är olika mellan inner och ytter sida är det att oket kärvar eller har kärvat. Fila o smörj! Svarva skivorna, och byt bromsvätska, om den e gammal så rostar broms grejjerna inifrån.

                      Comment


                      • #26
                        ok då får ja ta o fixa det... Packningarna runt kolvarna är hela. men på ena sidan sitter dom helt fast i OKet (lossanr säkert om man pillar men har inte gjort det) på andra sidan så sitter dom lite halvdåligt både på kolvet o i Oket...

                        Hur ska dom sitta... kolvarna ser rena o fina ut o packningar är hela o fina o mjuka annars..

                        Tackar,....
                        Vart tog min nacken vägen!?

                        Comment


                        • #27
                          läste i verkstadshandboken.. står att ventilerade skivor ska vara 24.2mm tjocka (minimum) men vad gälle på ej ventilerade...

                          Edit: Kan det stämma med 20.20 eller 20.55 mm
                          Last edited by Indian; 20 March 2006, 00:11.
                          Vart tog min nacken vägen!?

                          Comment


                          • #28
                            Du har definitivt ventilerade fram, så då är det 24.2mm som gäller. Bak är de inte ventilerade och det skulle nog se lustigt ut med 24mm tjocka skivor där, gissar på närmre 5-10mm..... ;-)

                            Har själv missat det där och trodde rätt länge att ventilerade skivor är samma sak som slitsade eller borrade skivor, lite knasigt. Ventilerade är bara 2 skivor med luft emellan. Om du som jag missat det ;-) Tycker det är en fördel med slitsade, bytte mina när slitsarna inte syntes längre, förmodligen en aning sent :-D
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #29
                              hur pass hårt ska packningarna runt kolvarna sitta fast i oket.. vissa siter jättebra vissa är lösa men för övrigt hela o fina...
                              Vart tog min nacken vägen!?

                              Comment

                              Working...
                              X