Announcement

Collapse
No announcement yet.

Genremmen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Genremmen?

    ...hmm, precis som min förre ägare så skrivit förra året så kommer "missljud" från gen lr kamremmen. Ljudet är svårt att beskriva men tänk er att ett barn med hjälp av läpparna försöker låta som en bil. :-) (fladdrande liksom)

    Kammen är bytt förra året och inkörd så det kan det ju inte vara...!?

    Björn tipsar om att spänna genremmen men isf hur...? (stupid question men ändå) :-/

    Tacksam för svar. HJÄLP!!!!!

    MvH.
    Nojjan him self
    /Giallo Ginestra

  • #2
    Brukar inte remmar ha ett mer gnisslande/gnällande/tjutande ljud? På din beskrivning låter det mer som luftläcka?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Originally posted by novisen
      Brukar inte remmar ha ett mer gnisslande/gnällande/tjutande ljud? På din beskrivning låter det mer som luftläcka?

      AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! LUFTFICKA! VAD menar du? HUR ska jag göra??????

      NU blev jag rädd!!! SOS!!!!!!
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        Om du har AC så spänner du remmen vid skruven som syns i överkant på bilden, men först efter att du släppt lite på spännaren som skymtas svagt under ACn, svart med blå ring i.
        För att lossa den lite behövs en ganska lång insex nyckel, 8mm har jag för mig och max 2cm djup.
        Det är jobbigare att spänna servoremmen...

        http://i2.photobucket.com/albums/y23...r/ac46441d.jpg

        Edit:
        Så slipper en i sammanhanget rätt onödig bild ta upp plats.
        Last edited by Jim; 25 March 2006, 18:23.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          det kan mkt väl vara ngn remskiva som behöver bytas ut. Svårt o säga utan att höra det själv. Ofta
          kan det vara lagret på kompressorn som e´slut

          Comment


          • #6
            Det ser annorlunda ut på 16VT Jim, men det ska väl inte vara nåt problem att spänna den. Kolla generatorns fästen, det är väl den man brukar justera.
            Först kan du kolla remmen, det brukar vara lagom att med fingrarna kunna vrida den 45 grader, på längsta möjliga sträckan.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Inte igen.. Ska läsa mer noga nästa gång. Noterade aldrig att det stod 16vt i signaturen.
              Men jo, helt klart ser ju 16v motorn rätt mycket annorlunda ut. ;-)

              Panda 169

              Comment


              • #8
                Lite nyfiken: Hur kan en rem låta som ett barn som med hjälp av läpparna låter som en bil? Själva bandet som slår fram och tillbaka utan att slira mot något? Bara nyfiken, inget annat så läs inte in något i frågan.
                Min låter likadant på låga varv när man ligger nära 0bar, därför tror jag att min bil läcker luft. Har haft taskigt spänd rem, de gnäller. Har lager som är dåligt, de låter liksom skärande.....
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Kolla så att inte en av remmarna är delade, så att när motorn går så reser den sig och ger ifrån sig ett ljud.
                  Så var det för mig, höll på att riva hela motorn.
                  Heja SAIK

                  Comment


                  • #10
                    ...

                    ...tack för alla svar! :-) Remmarna är inte delade som tur är. Dock lär det väl kanske vara slitet lager.... måste testa att spänna men fanken vad det är pillrigt att komma åt!!!!

                    ...och jo, det låter verkligen sådär som jag beskrivit med läpparna. Som en rutten bubbla typ!
                    /Giallo Ginestra

                    Comment

                    Working...
                    X