Announcement

Collapse
No announcement yet.

Växellådan torr???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Växellådan torr???

    Jag har haft min coupe nu i typ 2 månader. Första jag gjorde var att ha in den hoss killarna på auto alfa för att kolla över allt. Och enligt dom så var det gott om olia i vexellådan.
    Men igår märkte jag att den blev lite "knölig" att växla, främst från 2an till 3an så jag kolla olie stickan till växellådan och den var Nästan torr. Jag har hört att den ska fyllas på ofta men detta är ju löjligt. Har ni varit med om att era är så här? Jag ska in med den till killarna på auto alfa igen så får vi se om den kanske läcker eller nåt.

  • #2
    växellådan skall definitivt inte förbruka någon olja! Motorolja däremot kan det gå åt en del, tydligen.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Växellådsoljan är väldigt ljus så ibland syns den knappt på stickan. Bilen skall inte förbruka växellådsolja gör den det har du nått läckage.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #4
        Ja min bil är ju löjligt låg så det är ju inte helt omöjligt att man fåt en smäll under till men man tycker inte det ska vara så känsligt.. ah vi får väll helt enkelt se.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Xerxes
          Ja min bil är ju löjligt låg så det är ju inte helt omöjligt att man fåt en smäll under till men man tycker inte det ska vara så känsligt.. ah vi får väll helt enkelt se.
          Som sagt den brukar vara riktigt ljus, antagligen såg du fel. Kolla också så att du står plant när du kollar nivån.

          Jag har själv gjort misstaget att jag trott att det var torrt på motorolja när det i själva verket bara var underlaget som inte var helt horisontellt.
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #6
            Om du är orolig för oljeläckage så kan du väl lägga en bit papper under växellådan när bilen står still under natten.
            Då borde du kunna se om det droppat ner någon olja.
            Det finns ett klassiskt växellådeoljeläckage för Coupén just där axeln (kommer inte ihåg nu vad den heter...) går in i lådan. O-ringen där kan vara kass och då läcker det ut olja. Men du borde då ha känt en karaktäristisk doft eftersom oljan oftast droppar ner på avgassystemet. Men O-ringen är enkel och billigt att byta hos tex. Autoalfa.
            Coupé 20VT LE -99 Svart
            Camaro V8 1LE -14 Röd
            Huracan V10 610-4 -14 Grå
            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

            Comment


            • #7
              Viktigt är också att bilen står helt plant + som sagts tidigare att oljan knappt syns då den är ljus. Hade samma farhågor som du men då jag ställde bilen rakt + kolla noga så var oljan på max ;-)
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Som ni sa.. det var på max... bara så ljus så den inte syntes

                Comment


                • #9
                  slutet gott allting gott

                  TobbeC is da man
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    Klassiker! :-)
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment

                    Working...
                    X