Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blev ingen 16VT :( 20V istället?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blev ingen 16VT :( 20V istället?

    Mina planer på den gula 16VT -94 som jag ville ha gick inte igenom pga div. orsaker...

    Nu har jag istället chansen att få en 20V -98. Alltså modellen utan turbo. Inget fartmonster direkt men nu tänka jag bara kolla lite med er kunniga medlemmar om för/nackdelar med just 20V. Just denna är i färgen ljuslila-aktig? vet inte hur jag ska förklara den riktigt. Den har fräsh svart läderinredning och har gått ca 10000 mil nu.

    Det som är trasigt på den är endast lite lättare plåtarbete (redan på G att fixas) och en ny frontspoiler.

    Hur mycket pulver kan man tjäna på att göra dom enkla modifieringarna som chip, avgas + downpipe o.s.v. Inga direkta motoringrepp alltså på en icke turbomotor?
    Vilka firmor i sthlms området kan man vända sig till när det gäller dessa saker samt vilka prisnivåer kan dessa uppgraderingar landa på?
    Last edited by Flammie; 4 May 2006, 23:19.

  • #2
    Du kan nog inte få så mycket mera mos ur en turbolös coupe, en chip om den nu finns skulle ge som högst 10hk och den skulle bli dyr förmodlingen!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Jag äger själv en 20V 154hk (VIS-varianten) från 10/98.
      Såklart är det inte lika mycket drag i den som en med turbo, men helt klart en grymt rolig bil att köra ändå. Du får ju dessutom det härliga ljudet som en motor med 5 cylindrar levererar!

      En annan stor fördel med icke-turbon är försäkringspremierna, iaf här hemma i Linköping. Jag hade fått ge skyhöga 17ooo för en helförsäkring på en turbo-variant. Lite i överkant måste jag säga...
      Kör en Fiat Coupé 20V (VIS 154hk) från -10/98

      Comment


      • #4
        Precis som tidigare talare å tror jag inte du skall räkn med några spektakulära effektökningar. Chip på sugmotorer brukar bara vara bluff och båg. Avgas och insug kanske kan ge 5hk max.

        Även i sitt orginalutförande tror jag 20V är en väldigt rolig bil. Allt är ju inte hästkrafter.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          Som sagt; inte mycket ide att jaga hästar på den, men varför skulle man göra det? Då ska man ha en Turbo istället.

          Se f.ö. test här:
          Coupe 20V (ej turbo) i TopGear 1999, sida 2, sida 3, sida 4
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Tack för svaren! Har lagt ner 20V... Har kommit fram en ny 16VT nu.. Men jag är skeptisk tills jag ser den. Vi får se hur det blir!
            Last edited by Flammie; 18 May 2006, 14:25.

            Comment

            Working...
            X