Announcement

Collapse
No announcement yet.

Questions

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Questions

    Tjohej

    Lite frågor ja har

    1. Skall verkligen "normal" arbestemp ligga snäppet under 80 grader på Coupen? Så som på bilden ligger den 80% av tiden, stadskörnning som landsväg, bara när ja står på trafikljus ibland och när ja accelererar hårdare i stan vill den gå upp till 90 grader strecket. Vissa menar ju på att tempen inte alls ska pendla mellann 75 och 90 grader beroende på körning, isf ska termostaten va dålig, andra mennar att det är fullständigt normalt.
    Attached Files
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    2. Följande små mojänger har ja i både höger o vänster A-stolpe bak i bilen, vad kan de vara för något??
    Attached Files
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      De där småplupparna bak i rutan är detektorer för om någon krossar ett fönster på bilen, larmprylar med andra ord.

      Tycker att det verkar normalt med tempen på din bil, kolla i verkstadshandboken så står det vid vilka temperaturer som termostaten skall slå på, tror att den skall öppna där du ser att den står still, men fläkten går inte på förreäns 90 grader. (hoppas jag inte har massor av skrivfel, har ett tomt vitt fönster över skärmen som jag inte kan stänga, så jag ser inte vad jag skriver ;-) )
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        jaha där ser man, misstänkte lite att de klan ha me d o göra.

        hur mennar du när den står still?
        ja lät bilen stå i tomgång några minuter efter körning en varm dag förra veckan, då tror ja ja såg fläkten gå igång vid 90 lr kanske typ 92 grader lr nåt...men den går igång typ 1 minut, sen stannar den lite, sen går den igång igen på samma sätt osv. Är det rätt beteende?
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #5
          Japp, tror att den Japp, helt som det skall vara. Måste ha några graders skillnad mellan på och av, annars skulle den inte gör annat än slå på och av hela tiden så länge bilen står still.
          Om du står och väntar på att temp-mätaren når sitt stabila läge vid en 80-grader eller vad det nu var, och så kör du iväg upp mot 80/100km/h så skall inte tempen röra sig. Om den faller nämnvänt då, då är termostaten trasig och håller inte tätt.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            nej, alltså från att bilen är kall så går den upp till som på bifogad bild, snäppet under 80. o där håller den sig alltid, även på landsväg/m-väg även om ja kör snabbare hastigheter.
            dock om ja i stan accelererar ett par ggr så ökar tempen till 90, lr då och då när ja står på ett trafiklljus efter att bilen körts en stund (visat nästan 80 grader en stund)
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #7
              Läste inte så noga... menade där du ser att nålen står still på mätaren, runt 80 grader. I stan har du knapLäste inte så noga... menade där du ser att nålen står still på mätaren, runt 80 grader. I stan har du inte mycket luft genom kylaren, kör inte så fort där och accelerationer genererar ju en del värme, så den borde få problem att hålla tempen nere utan fläkt. Inget att oroa sig för.

              Verkar som om du också drabbats av Fiat-paranojjan? Ständigt på vakt efter konstiga/udda ljud? Kollar mätare konstant? Hur ofta kollar du oljan? Kylarvätskan? 1 gång per vecka ungefär? Personligen lyckades jag kolla tillräckligt ofta för att dra av vajjern till motorhuven på min gamla coupe, inte många som lyckas med det under bilens livslängd antar jag :-D Totalt paranoid över ljud och allt som inte verkar vara normalt, och i fiaten är det oftast inte normalt någonstans om du frågar mig (fast verkstaden och alla andra anser att det är normalt) :-D Nu går jag dessutom omkring och drar i alla 4 hjulen ca en gång i veckan för att kolla hjullager. Varit nära att gå fram till andra bilar jag ser på lite lägre profil för att putta lite på dem och se hur deras dämpare/fjädrar funkar, men det skulle nog bli rätt olustigt om de kommer ut just då och undrar vad sjutton man håller på med, så än så länge har jag lyckats undvika att knuffa på andra bilar, men det har varit nära ett par gånger ;-)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                jaha, men då låter de ju ganska så normalt då mao =)

                haha, tjaaa du...inte sååå extrem, men visst dem saker ja lagt märke till har ja försökt ha lite bättr euppsikt över efter att ha fixat problemen. men visst, ja kollade nog på min celica också oljan o vatten 2-3 ggr per månnad, tar ju inte värst lång tid och bör inte skada =D
                men visst, ibland känner även ja mig paranoid,letar efter minsta fel, min verkstad har samma uppfattning av mig =D

                men men...man e som man e.
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  Helt normal temp o beteende, coupen går lite kallare än andra bilar...
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by novisen
                    Personligen lyckades jag kolla tillräckligt ofta för att dra av vajjern till motorhuven på min gamla coupe, inte många som lyckas med det under bilens livslängd antar jag :-D
                    Off topic. Men hur fick du upp huven?

                    Originally posted by Joksi
                    1. Skall verkligen "normal" arbestemp ligga snäppet under 80 grader på Coupen?
                    Coupén går lite för kallt. Ultimat temperatur för en motor är runt 90 grader.

                    Du kan prova byta termostat. På Lancian kör jag med en kylargardin av wellpapp framför kylaren på vintern för att få upp temperaturen.
                    Last edited by TobbeC; 17 May 2006, 07:39.
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #11
                      Hmm...har ngn byytt termostat på sin coupe för att få upp tempen då? Bör man verkligen göra de? Den är väl isf gjord att gå "lite kallar" från fabrik?

                      Om det är ultimat temperatur runnt 90 då kommer ju kylaren gå stup i kvarten typ.
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #12
                        Bytt Thermostat

                        Tjena!

                        Jag bytte Thermostat på min coupe för att jag precis som du tyckte att tempen var låg. Köpte ett nytt och monterade i, men detta gjorde ingen som helst skillnad´, så lägg dom pengarna på något annat istället.

                        Comment


                        • #13
                          Bytt Thermostat

                          Ska tillägga att det var ett fiat orginal thermostat jag stoppade i och altså inget annat märke.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Joksi
                            Om det är ultimat temperatur runnt 90 då kommer ju kylaren gå stup i kvarten typ.
                            Kylaren gå? Du menar fläkten? Den brukar starta strax över 90 grader.
                            Porsche Boxster S 2002

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TobbeC
                              Coupén går lite för kallt. Ultimat temperatur för en motor är runt 90 grader.
                              Du kan prova byta termostat. På Lancian kör jag med en kylargardin av wellpapp framför kylaren på vintern för att få upp temperaturen.
                              Som jag har förstått det är det mätarna som visar för lite, motorns temp ligger på runt 90... Men jag kan ju vara felunderättad.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X