Announcement

Collapse
No announcement yet.

polering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    yes i vatten funkar utmärkt som lätt avfettning...har samma effekt som naturavfettning...detta enligt en mekare på mekonomen.
    Testar på farsans bil först o återkommer med resultat
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #32
      Kör med sonax polermedel följt av sonax hårdvax, tycker det funkar bra. Fast lite sugen att prova något annat.
      Äger ingen polermaskin, men funderar starkt på att skaffa en, tar trots allt ett par timmar att polera, blir lite mör i armen och risken att man slarvar mot slutet är överhängande ;-) Tog 8 timmar näst sista vaxningen jag gjorde på coupen, gissa om man hade träningsverk ett tag efteråt, aldrig mer svart bil säger jag bara!

      Enda gången jag använder avfettning är på vintern eller om jag inte tvättat på länge med massor av flugor och insekter som inte går bort. Annars är det bara massor av vatten och lätt på handen som gäller (har du bra vax under behöver man inte gno något, skiten försvinner ju ändå). Gillar inte de där högtryckssprutorna heller, trycker in vatten på ställen där de inte hör hemma, och vatten är riktigt hårt, blandat med damm och grus på bilen och du har en fin liten blästerstråle som tar hårdare än en svamp med vatten. Fast det är min egen uppfattning som inte verkar delas med andra på macken med tanke på hur alla andra tvättar. ;-)
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #33
        Originally posted by novisen

        Annars är det bara massor av vatten och lätt på handen som gäller (har du bra vax under behöver man inte gno något, skiten försvinner ju ändå).
        Precis, bra polerat så faller skiten av väldigt enkelt. Skulle man köra med avfettning varje gång så spelar det ju ingen roll att polera, skyddet försvinner ju med en gång. Dock ska jag kanske reservera mig för att naturavfettning eller Yes kanske är så pass "dåligt" att det inte tar bort hela vaxskyddet, men det ska ändå inte behövas tycker jag.

        En polare har precis köpt en polermaskin från Biltema för 300 spänn med kraftig motor och dubbla polerhuvuden. Kanske kan vara något att titta på Novisen? Det är så mycket roligare och blir såå mycket bättre med maskin!

        Ett annat tips: Har märkt att insekter är ganska svårt att få bort då jag använder avfettning. Turtle insect remover däremot funkar suveränt!
        Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
        Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
        Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

        Comment


        • #34
          Behöver en batteridriven i så fall, ingen ström i garaget och vill inte stå på OK och polera. Har använt insect remover en sommar, men man ser rätt tydligt att vaxet försvinner där man använt medlet när man sköljer bilen efteråt, tycker nog inte att naturavfettning tar lika hårt, som jag kommer ihåg det, är nog en 5 år sedan jag använde det dock. Det är faktiskt rätt kul att polera för hand också, ger lite mer känsla även om man förbannar sig själv varje gång man polerat och skall på med vaxet, undrar varför man ger sig in på det och inte bara köper en maskin :-D Får väl leta upp en maskin och prova till nästa gång :-D
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #35
            Originally posted by novisen
            Har använt insect remover en sommar, men man ser rätt tydligt att vaxet försvinner där man använt medlet när man sköljer bilen efteråt,
            Har funderat på det där också men inbillat mig att det inte tar bort lika mycket vax som avfettning gör och därför inte kollat så noga. Men det stämmer nog som du säger...
            Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
            Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
            Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

            Comment


            • #36
              Någon som vet ett bra medel mot insekter? Fick hela fronten full av skit efter ToR Linköping.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #37
                Freddan, som Helleman sa, Turtle Insect Remover funkar kanon. Finns på OK i Frölunda!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #38
                  Tack!

                  Jag läste tråden men missade texten om Insect Remover Det är väl värmen som gör det.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Freddan72
                    Någon som vet ett bra medel mot insekter? Fick hela fronten full av skit efter ToR Linköping.
                    Jag körde vanligt sånt avfettningsmedel som jag har köpt på OK.
                    Tvättade bilen igår morse och Linköpings-insekterna försvann helt.
                    Kan nog också bero på att bilen är relativt nyvaxad.
                    Coupé 20VT LE -99 Svart
                    Camaro V8 1LE -14 Röd
                    Huracan V10 610-4 -14 Grå
                    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                    Comment


                    • #40
                      Oki. När det är så här fint väder måste Cuppen vara ren o fin.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment

                      Working...
                      X