Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ibland har man tur också.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ibland har man tur också.

    Ja, för cirka en månad sedan så gav ju min bil upp, och det visade sig att det var kamremsknas. Kamremmens tänder var helt rensade nere vid remskivan på vevaxeln, kul tänkte jag och funderade direkt på vart jag skulle ha den stående när jag skulle lyfta toppen.

    Men jag tänkte att jag först skulle byta kamrem mm och kolla kompet för att se om det fanns en liten chans att ventiler och kolvar klarat sig.

    Så nu igår när jag mekat ihop kamrem mm så kollade jag kompet, och visst, där fanns det komp! Jag, helt överlycklig slängde på resten av remmarna för att kunna provstarta, och visst, coupén startade och gick jämnare än nånsin förut. Jag fattar inte att jag kan haft sådan tur att klara motorn vid ett kamremsras. Nu ska jag bara byta vattenpumpen, sen är fiaten redo för vägarna igen.

    Justja, en fråga också. Läste på lanciaforumet att det är många som kör utan balansrem eftersom den inte gör så jättemycket skillnad i komfort mm utan att den bara tar kraft från motorn. Stämmer detta? Jag körde motorn på tomgång utan balansrem, och då gick den fint iaf.
    Evocars chip | Uppsala avgasteknik 2.5" m. racekat | Sänkt med HR-fjädrar | Dubbelkonat BMC |

  • #2
    Re: Ibland har man tur också.

    Grattis du hade tur. det hade inte jag det kostade 2 kolvar & 6 ventiler och svetsad topp men hittade en bra verkstad.]

    Comment

    Working...
    X