Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högt HC på tomgång

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högt HC på tomgång

    Tja!
    Har probelm med för högt HC på tomgång(16VT), ligger på 172, men så fort man gasar på så blir värdet betydligt bättre. Bilen går även lite ojämnt på tomgång(antagligen därför HC:t är så kasst), ligger dock på 1000 varv konstant. Oftast när man startar bilen kall så lyser insprutnings lampan ett tag.
    Någon som har nått trevligt tips att dela med sig av? Jag vore tacksam!
    Mer turbo åt folket

  • #2
    När jag startar min 20VT står den och varvar på 1200 varv i ca 1 min innan den går ner till 800 varv.. ska det vara så???

    Comment


    • #3
      Originally posted by allan
      När jag startar min 20VT står den och varvar på 1200 varv i ca 1 min innan den går ner till 800 varv.. ska det vara så???
      Ska det nog, det är väl typ nån kallstartsventil som ger mer bränsle när bilen är kall.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Jo, de flesta bilar går väl på lite högre varvtal när motorn är kall.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          ok..då vet man att det inte är något fel iaf!!

          Comment


          • #6
            Re: Högt HC på tomgång

            Originally posted by janbanan
            Tja!
            Har probelm med för högt HC på tomgång(16VT), ligger på 172, men så fort man gasar på så blir värdet betydligt bättre. Bilen går även lite ojämnt på tomgång(antagligen därför HC:t är så kasst), ligger dock på 1000 varv konstant. Oftast när man startar bilen kall så lyser insprutnings lampan ett tag.
            Någon som har nått trevligt tips att dela med sig av? Jag vore tacksam!
            Hej, kan vara nån givare som spökar.. Om det finns möjlighet så läs av felkoderna..
            Hc ligger bara lite över normalt så det går nog att besiktiga med lite E85 i tanken.. Fast det löser ju inte problemet långsiktigt.

            Verkar förövrigt vara vanligt med 16v t .
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              Re: Re: Högt HC på tomgång

              Originally posted by Jens
              Hej, kan vara nån givare som spökar.. Om det finns möjlighet så läs av felkoderna..
              Hc ligger bara lite över normalt så det går nog att besiktiga med lite E85 i tanken.. Fast det löser ju inte problemet långsiktigt.

              Verkar förövrigt vara vanligt med 16v t .
              Hmm... finns väl nåt självdiagnostik system på den va, med en nyckelbrytare i handskfacket? Kan dock inte lura ut hur det funkar samt hur man isåfall tolkar felkoderna. nån som vet? Nu lyser för övrgt insprutar lampan hela tiden!
              Mer turbo åt folket

              Comment


              • #8
                nyckel brytaren i handsfacket är för larmet...

                diagnosuttaget finns i motorrummet.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Fadi
                  nyckel brytaren i handsfacket är för larmet...

                  diagnosuttaget finns i motorrummet.
                  Ok my bet..hehe!
                  Mer turbo åt folket

                  Comment

                  Working...
                  X