Announcement

Collapse
No announcement yet.

STARTPROBLEM!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • STARTPROBLEM!

    Hej

    Nu förigår gick min gulling igenom besktningen utan problem!

    Men samtidigt fick jag ett nytt problem:

    När jag vrider om nyckeln så klickar bara start motorn och inget annat händer.
    Efter några försök så startat bilen plötsligt direkt! men står bilen under natten så startar den inte alls! Med startkabblar är det också svårt men det går efter ett bra tag.

    Det lyser även en lampa som jag inte vet vad den betyder, jga ritade upp en liten bild på hur den ser ut! har ingen instruktions bok...

    vad är det som är fel, känner ni igen detta?

    Jag misstänker startmotorn eller något med tänningen, men kan inte så mycket.


    tacksam för alla tips!

    mvh

    Pavel
    Attached Files
    Last edited by BugZee; 19 August 2006, 08:47.

  • #2
    Insprutningslampan. Vanligt fel. Lyser när ECU:n inte är nöjd med signal från nån komponent. Kamlägesgivaren (rund burk i ändan på avgaskammen). Om den ger svag signal kan den börja lysa när man gasar.
    I ditt fall verkar det som den är heldöd. Då kan ECU:n inte avgöra i vilken cykel kammen befinner sig i i förhållade till vevaxeln (vevaxeln roterar 2 varv för varje varv kammarna roterar 1).
    ECU:n gissar då och motorn kommer då starta ca varannan gång.

    Kolla så inte kontakten till kamlägesgivaren hoppat av. Kallas för "Phase Sensor" i manualen. Den är svindyr (ca 2000 SEK).
    Om det inte är sladden som hoppat av så låt verkstad läsa felkoderna från ECU:n. Det är meningslöst att köpa prylar och tokbyta för att komma åt felet.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      hmm det ska jag undersöka närmare!

      tack så mycket för det tipset!

      du sa att den startar varannan gång ungefär, min startar inte alls nu, helt död, startkablar hjälper inte något häller?

      Comment


      • #4
        Håller med TurboB här, låt en verkstad koppla in diagnosverktyget.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by BugZee
          hmm det ska jag undersöka närmare!
          Jag förutsatte att du hade en 16VT. Om du har en 20VT så har den Bosch Motronicinsprutning och saknar kamlägesgivare.
          Kollade idag på en annan SFKmedlems 20vt som inte heller startar och lösningen är densamma.
          Låt verkstaden läsa felkoderna. Det tar 5 min att köra diagnosen och borde inte kosta många kronor.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Originally posted by TurboB
            Jag förutsatte att du hade en 16VT. Om du har en 20VT så har den Bosch Motronicinsprutning och saknar kamlägesgivare.
            Kollade idag på en annan SFKmedlems 20vt som inte heller startar och lösningen är densamma.
            Låt verkstaden läsa felkoderna. Det tar 5 min att köra diagnosen och borde inte kosta många kronor.
            Måste passa på o tacka dig TurboB för att du tog dig tid ;=)

            Blir att bogsera bilen till VIA bil på söder

            Comment


            • #7
              tack så mycket för hjälpen!

              min är en 16v 2.0 95'

              mm jag får nog oxå släppa bort min till en verkstad. satan...

              min är ju till salu nu .. jobbigt med sånt när folk har tänkt att komma å titta på den hehe
              hittat en likadan fasst röd med lite extra grejer på som jag blev sugen på! så min gulling får gå hehe

              Comment

              Working...
              X