Announcement

Collapse
No announcement yet.

skivor å belägg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Så det är beläggen som är viktigast, det jag vill ha är något mitt imellan.(bättre är (orginalen iaf båda vad gäller belägg å skivor)..kör inte på bana men kör hårt på gata, sen blir det ett och annat rice..hehehe

    Comment


    • #17
      84an, självklart blir det varmt. All rörelseenergi du har måste omvandlas till värme när du bromsar och det spelar ingen roll vilka belägg du har. Det enda du kan göra är att ställa dig på bromsen så ABSen går i för att minska tiden du har kontakt med skivorna så mycket som möjligt (de "leder" värme bättre, så det är väl där värmen samlas, kylflänsar liksom). Och om inte ABSen jobbar bromsar du inte hårt nog med för lång bromstid som följd, som freddan sa.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #18
        Allan > Belägg är viktigare än skivor ja.

        Att det blir varmt om bromsarna är självklart men som jag sa kör man i normal tempo som övriga Svenssons så duger det med Mintex belägg. Finns lite sträckor som jag gillar att gasa lite extra på och bromsa hårt innan kurvan för att kunna gasa mig ut ur den, efter några såna inbromsningar pallar inte mina bromsar, jag får bromsfade! För att inte tala om bankörning.

        Vad diskuterar vi här? Att det är skillnad på belägg och belägg vet väl alla men jag anser att orginal inte duger för min körstil!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #19
          84an: Ledsen, det enda jag menade var att om dina skivor blir "blå efter en inbromsning" så har det nog inget med beläggen att göra utan kylningen av bromsarna. Skillnaden i belägg borde ha att göra med hur dåliga värmeledare de är, gissar jag (bland annat), men skivorna blir lika varma för det oavsett vilka belägg du har, samma effekt som skall bromsas bort och enda vägen bort är genom värme (fast nu kommer väl någon och säger att jag har helt fel som vanligt.... ;-) ).
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #20
            Originally posted by novisen
            84an: Ledsen, det enda jag menade var att om dina skivor blir "blå efter en inbromsning" så har det nog inget med beläggen att göra utan kylningen av bromsarna. Skillnaden i belägg borde ha att göra med hur dåliga värmeledare de är, gissar jag (bland annat), men skivorna blir lika varma för det oavsett vilka belägg du har, samma effekt som skall bromsas bort och enda vägen bort är genom värme (fast nu kommer väl någon och säger att jag har helt fel som vanligt.... ;-) ).
            Så det du menar är att det är skivorna som gör att det blir bromsfade? Jag håller inte riktigt med dig där. Det är belägg som värmer upp skivorna när du bromsar och belägg som blir varma fort, läs orginalbelägg gör att skivorna blir varma oxå. Sen att det skapas som en luftkudde mellan skivan och belägget gör att det känns som om du inte bromsar alls och även det är på grund av värmen som utvecklas. Det är belägg som ska bita ordentligt på skivan.

            Bättre belägg blir inte lika varma på så kort tid och med slitsade skivor kan man pressa ut "luftkudden" när den uppstår. Eftersom det är dåligt luftflöde till coupens bromsar så kyls bromsarna inte så fort som man önskar men Per har gjort en lösning som enligt honom och grabbarna som kör på den fungerar riktigt bra!

            Vad jag förstår så är det olika material på orginal belägg och Carbotech. Enligt vad man kan läsa på Pean så är Carbotech belägg baserade på keramiska beståndsdelar och med temperatur område på 65-750 grader C (XP8). Jag tror inte att exempelvist Mintex fixar så höga temperaturer.

            Rätta mig gärna i mina påstående!

            MVH
            Almir
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              Vi pratar nog mest om olika saker tror jag. Bromsfade får man väl för att bromsvätskan kokar => gasbildning i oljan och gas kan man komprimera till skillnad från vätska.
              Värmen uppstår av friktionen mellan skivan och belägget, men metall leder värme riktigt bra, beläggen inte alls så bra vilket innebär att skivan kommer att bli ruskigt varm rakt igenom och belägget kommer att få värmen mer och mer mot bromskolven och bromsvätskan ju längre tid du håller den mot den varma skivan. Olika belägg värms upp olika långsamt så de tål att hållas mot skivan under längre tid, men nackdelen är ju också att de då inte tar så bra lika fort, de blir ju inte så varma som vanliga gatbelägg lika fort eftersom de inte värms upp lika snabbt, vilket ju var vad man var ute efter.
              Att säga att skivan blir olika varm pga vilka belägg du har är fel, skivan blir lika varm oavsett beläggen du har.


              Fast om man har en snurrande skiva man stoppar med handen vill man ju göra det så fort som möjligt, annars bränner man ju sig. Frågan är ju bara vart energin tar vägen, ingen aning och kan för lite om ämnet. Låter det stå kvar ovan, så kanske någon vänlig själ vill hjälpa till, intressant och kul att veta faktiskt. Ute i snön och plumsar som vanligt märker jag *suck*
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #22
                Bra belägg o Pers kylning så ska de gå bättre för dig 84:an, om problemet kvarstår...mät vattennivån i bromsvätskan
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #23
                  Originally posted by TurboNimitz
                  Bra belägg o Pers kylning så ska de gå bättre för dig 84:an, om problemet kvarstår...mät vattennivån i bromsvätskan
                  Har bytt till motul... nyss, ja å 84 bytte till samma.
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by novisen
                    Vi pratar nog mest om olika saker tror jag. Bromsfade får man väl för att bromsvätskan kokar => gasbildning i oljan och gas kan man komprimera till skillnad från vätska.
                    Värmen uppstår av friktionen mellan skivan och belägget, men metall leder värme riktigt bra, beläggen inte alls så bra vilket innebär att skivan kommer att bli ruskigt varm rakt igenom och belägget kommer att få värmen mer och mer mot bromskolven och bromsvätskan ju längre tid du håller den mot den varma skivan. Olika belägg värms upp olika långsamt så de tål att hållas mot skivan under längre tid, men nackdelen är ju också att de då inte tar så bra lika fort, de blir ju inte så varma som vanliga gatbelägg lika fort eftersom de inte värms upp lika snabbt, vilket ju var vad man var ute efter.
                    Att säga att skivan blir olika varm pga vilka belägg du har är fel, skivan blir lika varm oavsett beläggen du har.


                    Fast om man har en snurrande skiva man stoppar med handen vill man ju göra det så fort som möjligt, annars bränner man ju sig. Frågan är ju bara vart energin tar vägen, ingen aning och kan för lite om ämnet. Låter det stå kvar ovan, så kanske någon vänlig själ vill hjälpa till, intressant och kul att veta faktiskt. Ute i snön och plumsar som vanligt märker jag *suck*
                    Nu kan jag hålla med dig i ovanstående påstående. Jag har inte sagt att bromsskivan blir mindre varm eller i alla fall menade jag inte det, så klart att skivan blir varm. En sak är vi överens om och det är att bromsarna blir för varma med orginalbelägg och att orginalbelägg inte tål lika mycket värme som ex. Carbotech XP8. Just därför duger inte orginalbelägg för min körstil.

                    Att jag får bromsfade idag beror inte på min bromsvätska eftersom den är bytt för några månader sen och det sitter Motul racevätska. Enda förklaringen är dålig kylning och dåliga belägg. Jag kommer köra på XP8 till våren samt byta bromsvätska igen och även fixa bromskylning och då får jag bättre uppfattning.

                    Var energin tar vägen ska jag inte uttala mig mycket om då jag suger på fysik.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment

                    Working...
                    X