Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dags för besiktning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dags för besiktning

    Hej hej

    Ja, nu va de då dags för besiktning igen, dock min första med Coupén. Imorgon kl 13.30 e de som gäller.

    Några konkreta råd så här inför?
    Kan va bra att köra bilen riktigt varm en stund innan besiktningen t.ex.?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Lite sent o slänga upp tråden 0100 samma dag lr

    Gå igenom de punkterna som bilprovningen har på sin hemsida så ska de nog gå..
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Varm bil skadar aldrig jag brukar köra mina bilar varma inför besiktning samt bromsa hårt några gånger och dra lite i handbromsen i fall att

      Sen kolla alla lampor och varningstriangel brukar vara det man glömmer!
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        då sitter han förmodligen i kön o väntar nu så som Turbo sa: lite väl sent att fråga den frågan =)
        Vart tog min nacken vägen!?

        Comment


        • #5
          Så då va man färdig. Liiite sämre än vad ja faktiskt förväntade mig, men men, lätt hänt väl.

          CO 0,1 (0,5)
          HC 097 (100)
          CO 2500 0,3 (0,3)
          Lambda 1,00 (0,97-1,03)

          - CO va de som va gränsvärdet här som ni ser, hmm, var bilen inte tillräckligt varm eller e de nåt annat?

          Bromsvärden:

          Vänster fram 2,5 - Höger fram 2,6
          Vänster bak 1,1 - Höger bak 1,1

          1. Batteri, fastsättning bristfällig.

          - Sitter nåt jävla Biltema batteri, har inte ens märkt att det inte sitter fastskruvat alls, hmmm, har någon en bild på hur batteriet "egentligen" ska sitta fast?

          2. Strålkastare halvljus, fram höger, ljusbild felaktig/bländande.

          - Blev förvånad här, har ju nya glödlampor.hmm...besiktningsmannen sa att ja kanske satt i glödlampan lite snett eller att den har nåt fel i sig, trodde inte att de va nåt allvarligt. Vad tror ni?

          3. Motor, oljeläckage.

          - De här va de mest förvånande, för mig, eftersom ja haft en Celica med en del olja runt tråget o där i kring, men aldrig något år har någon sagt något om det. Skit.
          Då är en bra fråga varifrån oljan kan komma, ser ut som att det rinner uppifrån liksom o ner runt tråget...

          De va väl de största och tråkigaste felet här igentligen.

          Utöver de så blev de en bra att veta notis, att bromskivorna bak börjat bli rostangripna o så. Sen sa han att bilen som sådan är i åldersgruppen där rost brukar träda fram, o de fanns på sina håll lite ytrost som han uttryckte sig, men inget allvarligt. Dock skulle ja försöka slipa bort så mkt av de o sen slänga på underredsmassa för att bromsa de.

          Ja, förutom detta, så va väl de mesta okej =)

          Ja just de, ett liiitet glapp sa han att han märker i vänster fram styrled (lr va de spindelled), men inget som han tyckte han behövde slå ner på nu. Hur fan e de på Coupén, man måste byta hela jävla armen va?? Typiskt...

          De ja va mest orolig för av all snack var ju avgasvärden, men de klarade ja mig på precis sa han.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            1. Batteri, ska sitta med en stor bricka fastskruvad så att den klämmer åt batteriet. Du kan springa iväg och köpa spännband och spänna batteriet funkar utmärkt för besiktningen.

            2. Strålkastare, japp man kan vända lampan fel. Har lyckats med det på Stilon och på båda sidor dessutom... Titta åt vilket håll den som har bra ljusbild sitter och vänd den rätt om den är fel. Annars blir det lite justering.

            3. Oljeläckage, kolla bara var det kommer ifrån, torka bort all gammal olja och kolla då och då om det läcker.

            Ang glappet så måste man byta hela länkarmen det går inte att bara byta spindeln. Nya länkarmen kostar 900kr tror jag.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Originally posted by 84jr0
              1. Batteri, ska sitta med en stor bricka fastskruvad så att den klämmer åt batteriet. Du kan springa iväg och köpa spännband och spänna batteriet funkar utmärkt för besiktningen.

              2. Strålkastare, japp man kan vända lampan fel. Har lyckats med det på Stilon och på båda sidor dessutom... Titta åt vilket håll den som har bra ljusbild sitter och vänd den rätt om den är fel. Annars blir det lite justering.

              3. Oljeläckage, kolla bara var det kommer ifrån, torka bort all gammal olja och kolla då och då om det läcker.

              Ang glappet så måste man byta hela länkarmen det går inte att bara byta spindeln. Nya länkarmen kostar 900kr tror jag.
              1. Jasså, så det ska räcka för Besiktningen med nåt att bara spänna fast det med? Jo såg att på vänster sida om batteriet, mot motorn, sitter det en liten pinne typ, antar att de ska på en sån bricka där då.

              2. Ska kolla upp de! Hoppas de bara e de. =) Om de ev behövs justering, hur görs det enklast?

              3. Jo, blir väl till att lyfta bilen o spruta rent där så gott man kommer åt liksom. I värsta fall om de e nåt jobbigt får man väl tvätta av de nnan besiktningen. En fuling.

              De var väl ändå inte hela världen, var rädd för att de skulle ligga på flera tusenlappar. Då så, då vet ja de till framöver. =)

              Tack Almir!
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                Åk över till en verkstad som har sånt instrument för att mäta ljusbilden så kan de justera detta snabbt. Någon sjyst Fiat verkstad om du ber snällt ska inte ta många minuter och nästan så de kan göra det gratis.

                Du kan alltid titta på priserna i ePER innan köpet då vet du hur mycket pengar verkstan tjänar på de
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Lr som man lär sig när man tar körkort. sitta på huk 3m framför bilen. blir du bländad då så sänk ljusbilden. ta ut lampan och kolla att du satt i den rätt.
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TurboNimitz
                    Lr som man lär sig när man tar körkort. sitta på huk 3m framför bilen. blir du bländad då så sänk ljusbilden. ta ut lampan och kolla att du satt i den rätt.
                    Det fick jag aldrig lära mig! Gick inte mycket i trafikskolan kan jag säga
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      När jag tittade närmare igårkväll på lamporna, speciellt insatserna, så såg jag tydligt hur högerlampan (den som bländar) liksom pekar uppåt, och den andra pekar rakt fram.

                      Misstänker att det har något med funktionen i kupén att sänka och höja ljusbilden vid last. När jag flyttar den upp och ner så verkar bara vänster lampa justera sig, som om höger har fastnat i det översta läget.

                      Hittade två vita piggar under huven vid lamporna, snurrade på den högra tills det inte gick mer så att den liksom pekar neråt.

                      Nu verkar det inte blända mer, dock om ja använder funktionen i bilen för att höja lamporna så verkar bara den vänstra justeras, och då stannar den högra så som ja vridit den.

                      Så det verkar vara att elmotorn inte vill på den sidan.
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #12
                        Om du satt i plastgrunkan bakom lampan fel så kan lamphuset för jyserbara hoppa ur sitt hack och fastna i övre läget. Så de behöver inte vara något fel på din elmotor. Lossa den stora plastgrunkan bak breve locket till lampan...ta en bild underfrån på lampan så kan jag rita in en pil på vilken jag menar om du inte förstår
                        Last edited by TurboNimitz; 21 September 2006, 10:14.
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #13
                          Joksi> Motorerna som justerar lamporna verkar vara riktigt kassa, två av har gått sönder för mig.

                          Om jag kopplar ur den ena så justeras den andra till rätt höjd. Kopplar jag in den igen, så blir andra lyset fel

                          Men hur ofta använder man nivåregleringen? Koppla ur den och justera lamporna manuellt
                          /Peter

                          Comment


                          • #14
                            Nej som du sj säger, har inte haft det på min tidigare bil så det är inget man precis använnder frekvent hehe.
                            Hade fullpackad bil när ja reste i sommras, hade nivåregleringen på högsta ändå verkade ja inte blända på motorvägen. Så den klarar man sig väl utan...

                            men vore kul att de funkade om de bara är ett småfel som turbonimitz säger, ska ta ett foto så får du peka ut vad du menar.
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #15
                              Det verkar som om motorn till höger lykta inte går när man justerar i kupén, låter bara från den vänstra!
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X