När hela oljetråget är oljigt o och oljan verkar komma ifrån ovanför tråget,nånstas, vad kan tänkas läcka då? Vilka möjligheter finns de?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Dags för besiktning
Collapse
X
-
Ofta läcker det i oljetrågspackningen på Lampredimotorerna, vet inte om det är lätt att byta på din.. Ganska lätt på min Argenta iaf.
Comment
-
Men oljetrågspackningen är väl den som går runt oljetråget?
Oljan kommer ovanför oljetråget typ, och rinner ner, alltså inte från oljetråget.
Comment
-
Kan ju kolla...men samtidigt e oljefiltret lågt ner, på framsidan av motorn. Kan heller inte påstå att ja lagt märke till att de e oljigt runt det.
Lyfter man bilen och står rakt under oljetråget så e tråget ganska oljigt o oljan verkar liksom rinna ner längs trågets sidor, så de måste ju komma högre uppifrån
Comment
-
Originally posted by Joksi
Kan ju kolla...men samtidigt e oljefiltret lågt ner, på framsidan av motorn. Kan heller inte påstå att ja lagt märke till att de e oljigt runt det.
Lyfter man bilen och står rakt under oljetråget så e tråget ganska oljigt o oljan verkar liksom rinna ner längs trågets sidor, så de måste ju komma högre uppifrånKör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by poppe
Kan det vara så att det är ventilkåpspackningen läcker för dig kanske? Avfetta och tvätta av motorn, sen åker du med den som vanligt så och kikar efter ett par dagar. Då ser du garanterat vart det kommer ifrån.
Kan det läcka även på baksidan av motorn, vid den sidan av ventilkåpan då kanske det lättare rinner ner utan att man för den delens er hur mkt och om det ens läcker?
Comment
-
Ringde precis till verkstaden som har bilen inne sen igår, de har tvättat rent under motorn och låtit den gå en halvtimma, men han kunde inte se nån olja komma från nederpartierna iaf. Han tyckte jag skulle gå o ombesiktiga den imorgon nu när den är ren, sen köra 1-2 veckor så kunde ja komma tillbaks så kunde vi lyfta upp bilen igen, blir kanske lättare o se för innan de tvättade så va de ju ganska omfattande me olja o gammal intorkad dessutom.
Kanske kan va nånstans på baksidan av ventilkåpspackningen ändå!? Finns det nåt mer vanligt ställe vart de kan läcka och liksom rinne ner till tråget?
Comment
-
Hämtade bilen en stund sen, ska in me den igen nästa vecka på olje byte samt underresbehandling, tyckte verkstan ja skulle köpa en ventilkåpspackning samtidigt så kunde man göra ett försök på de.
Ska ombesikta imorgon också iaf,så får ja de överstökat.
På tal om ventilkåpspackningen, kanske värt att veta, på Autoexperten kostar den 250 o på Mekonomen 40. Vet iaf vart ja ska köpa min
Comment
-
Tack. De bör ju garanterat gå vägen haha, batteriet sitter på sin plats nu, oljan under motorn är borttvättad och höger halvljus har ja juster manuellt så d e i liak höjd som vänster.
Comment
-
Fixade ombesiktningen precis!
Passade på att titta under motorn, den va ju ren o fin, dock såg man olja till vänster om tråget, dvs. de som någ e växellådan? De va "ny" olja så att säga som låg där...
Tråget och ovanför tråget är ju rent efter tvätten, men får vänta in de ett par dar kanske för att försöka kanske lokalisera bättre..
Comment
-
kanske är en packning i lådan som gått då. Lukta på oljan, av egen erfarenhet så blir man mer yr av att inhalera växelolja än motorolja...With great power comes the bitches
Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad
Comment
-
JApp, får lyfta den igen i nästa vecka när bilen använts lite mer, o inspektera närmare. Samt byta olja.
Fick en trevlig snubbe på besiktningen nu, inte mkt äldre än mig, sist va en jävla petig bitter gubbe. Sa de till honom,ha bara skrattade. Frågade om allt som den förre påpekade till mg, o han här var bra mkt mer positiv, bara nä de va ju inte farligt me rost alls, bara begynnande. Ta o skrapa bort så mkt som möjligt och släng på tjock underredsmassa så blir det bra.
Och vad gäller avgasvärden att ja låg nära på HC o CO2500 sa han att de nog inte e nåt fel på Lambdan, eftersom den hade perfekta värdet 1.00.
Däremot sa han om oljan är mot sitt slut så har de står inverkan på avgasvärdena tydligen...Byte av olja o riktigt varmkörning rekommenderade han mig innan besiktningar
Comment
Comment