Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spricka i inredningen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spricka i inredningen

    Har en spricka i inredningen där bak för högerpassagerare. Tydligen skulle denna spricka också funnits när bilen kom till sverige. Jag stör mig som fan på den o vill ordna upp den.

    Vad finns det för sätt för att gå tillväga?
    Har funderat på att använda mig av superlim på de ställen där sprickan inte är så stor så den iaf kan tåla o ha en armbåge på men vet inte riktigt vad jag ska göra med det lite större partiet.
    Slänger upp en kass bild på hur det ser ut.
    Attached Files

  • #2
    Det går inte att ta loss hela sidostycket och täcka sprickan från insidan med nåt lämpligt.. ? Kanske är mycket jobb..
    Coupe 16VT - On the road

    Comment


    • #3
      Jo har också tänkt på det men tror det blir för mkt jobb o sen hittade jag inget bra sätt att få ut den sidan.
      Tror jag måste ta ut baksätet för att komma åt det?

      Comment


      • #4
        Är det inte bättre att ta en hel panel från skroten isf?
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

        Comment


        • #5
          Originally posted by Ary
          Jo har också tänkt på det men tror det blir för mkt jobb o sen hittade jag inget bra sätt att få ut den sidan.
          Tror jag måste ta ut baksätet för att komma åt det?
          Kanske är så omständigt.. Då kanske det är läge att byta bakhögtalare samtidigt..
          Coupe 16VT - On the road

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ary
            Jo har också tänkt på det men tror det blir för mkt jobb o sen hittade jag inget bra sätt att få ut den sidan.
            Tror jag måste ta ut baksätet för att komma åt det?
            Det går "hyffsat lätt" att ta ut sidopanelen.
            Du måste först ta loss bakre sittdynan, 2 insexskruvar i framkant mot golvet.
            Lyft sen ur sittdynan
            Sen måste du skruva loss stor bult till säkerbälteshållaren nere vid golvet.
            Sen måste du skruva loss 2 (tror jag, minns inte exakt) skruvar som håller fast höger ryggstöd. Dessa skruvar kommer du åt innanför tyget i bagageutrymmet.
            Sen är det några skruvar till som håller fast sidopanelen i plåten, säger sig självt när du ser dom.
            Det kan behövas en hel del våld för att få loss själva panelen på slutet då den sitter fast rejält med plastclips.
            Bara att vara bestämd så går det fint.
            Finns någon bild i min ljudbyggetråd som kanske kan hjälpa dig:
            http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7117
            Coupé 20VT LE -99 Svart
            Camaro V8 1LE -14 Röd
            Huracan V10 610-4 -14 Grå
            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

            Comment


            • #7
              Originally posted by alx
              Det går "hyffsat lätt" att ta ut sidopanelen.
              Du måste först ta loss bakre sittdynan, 2 insexskruvar i framkant mot golvet.
              Lyft sen ur sittdynan
              Sen måste du skruva loss stor bult till säkerbälteshållaren nere vid golvet.
              Sen måste du skruva loss 2 (tror jag, minns inte exakt) skruvar som håller fast höger ryggstöd. Dessa skruvar kommer du åt innanför tyget i bagageutrymmet.
              Sen är det några skruvar till som håller fast sidopanelen i plåten, säger sig självt när du ser dom.
              Det kan behövas en hel del våld för att få loss själva panelen på slutet då den sitter fast rejält med plastclips.
              Bara att vara bestämd så går det fint.
              Finns någon bild i min ljudbyggetråd som kanske kan hjälpa dig:
              http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7117
              Frågan är om inte hela panelen kommer att falla isär isamband med att jag skruvar loss den. Sprickan täcker ju nästan halva panelen lodrätt (höjd).
              För skulle det gå bra så undrar jag om jag inte ska göra något så fult som att spackla den på baksidan för att få det att hålla ihop?
              Då syns inte heller mitt ingrepp o sprickan bör bli mindre synlig?
              Känns som att få tusen knivar stuckna mot hjärtat när jag ser det där.. Fy fan vad ont det gör..

              Comment


              • #8
                PlasticPadding Elastic (är mörgrön) på baksidan (typ 2-3mm tjokt) efter uppruggning å rengöring då du under limningen pressar tilbaka plasten till sin rätta form med lite bonus, sen kan du sipa och färga eventuella synliga skador från framsidan.

                Plasic härdar men går att berarbeta efteråt + att den förblir elastisk (spricker inte)

                panelen sitter med clips vid kanterna men inga i mitten så den borde lossna utan att spricka mer, särskillt om du håller till i ett varmgarage när du lossar den (all plast e mjukare då)

                Lycka å till



                Originally posted by Ary
                Frågan är om inte hela panelen kommer att falla isär isamband med att jag skruvar loss den. Sprickan täcker ju nästan halva panelen lodrätt (höjd).
                För skulle det gå bra så undrar jag om jag inte ska göra något så fult som att spackla den på baksidan för att få det att hålla ihop?
                Då syns inte heller mitt ingrepp o sprickan bör bli mindre synlig?
                Känns som att få tusen knivar stuckna mot hjärtat när jag ser det där.. Fy fan vad ont det gör..
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Shysst tips men vart får jag tag på Plastic padding elastic som du nämner?

                  Edit: Finns på ebay.

                  Ingen annan där ute som haft samma problem?

                  Comment


                  • #10
                    PP brukar finnas på de flesta bensinstationer t.ex.

                    Panda 169

                    Comment


                    • #11
                      Det går lätt att ta bort panelen om man inte är för stressad. Sen köper du en ny på skroten. Klart!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Dyr historia om man ska ha ny... €170!

                        En bild på var alla fästen sitter.
                        Attached Files
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment

                        Working...
                        X