If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har också fått lära mig att öppen dump är no-no på MAF/AFM utrustade bilar.
Men, stort men... När du växlar har man som regel spjället stängt, eller? Dvs. spridarna jobbar inte, de är helt avstängda (ned till ett visst varvtal, sen går de igång igen för att hålla tomgången). Så den luft man "saknar" har noll och ingen betydelse.
Vad som däremot är viktigare är att den håller tätt på tomgång annars dör bilen.
Kort sagt, öppen dump med dubbla kolvar = problemfritt.
Originally posted by Freddan72 Talar du av egen erfarenhet? Min fungerar alldeles utmärkt.
Japp de gör jag....När jag köpte min bil så var den paj när jag köpte den....köpte en org på Mekonomen...tog nog två vecko innan den började misstjuta....köpte en ny med förstärkt membran på mekonomen (Bosch det med) tog nog kanske en månad innan den gick åt skogen...så aldrig mer Bosch dumpar för mig...
Sen är det samma dump på 16vt & 20vt....går man in på mekonomen och kollar de båda modellerna så har båda samma art nr på Bosch´s dumpar....
Sen jag vill inte låta som en gnällspik men min åsikt är att de inte fungerar bra och jag lägger mycket hellre på 1500kr på nåt som fungerar som de ska än 400kr på en plastig skit pryl...
För att förtydliga så var den öppna dumpen redan monterad när jag köpte bilen, det är alltså inte jag som har valt den. Är det inte skadligt så låter jag helst bli att lägga ut 1500 på en ny dump (jag vill inte ha originaldumpen). Jag upplever inget som helst turbolagg med den här dumpen. Därför känns inte det heller som något argument till att byta. Den går även helt perfekt på tomgång, kall som varm.
Originally posted by Aloha För att förtydliga så var den öppna dumpen redan monterad när jag köpte bilen, det är alltså inte jag som har valt den. Är det inte skadligt så låter jag helst bli att lägga ut 1500 på en ny dump (jag vill inte ha originaldumpen). Jag upplever inget som helst turbolagg med den här dumpen. Därför känns inte det heller som något argument till att byta. Den går även helt perfekt på tomgång, kall som varm.
Min åsikt: Behåll den, verkar vara en finfin dump!
Visst att funkar fin fint nu men jag undrar hur lång tid det tar innan din LMM tar skada?
Det dröjer nog ett tag innan du märker skillnaderna.. Jag hade tagit det säkra före det osäkra o bytt till en vanlig Bosch dump alt. sålt den öppna o köpt en ny återcirkulerande.
Originally posted by Ary Visst att funkar fin fint nu men jag undrar hur lång tid det tar innan din LMM tar skada?
Det dröjer nog ett tag innan du märker skillnaderna.. Jag hade tagit det säkra före det osäkra o bytt till en vanlig Bosch dump alt. sålt den öppna o köpt en ny återcirkulerande.
Förstår inte hur luftmassemätaren skulle ta skada heller..
Däremot finns väl risken att katten får mer oförbränt bränsle och det är ju inte bra i längden. Kan säkert hända annat bara av att det försvinner luft som redan är beräknad.
Sen blir det väl egentligen lite SÄMRE spool-up/lag av öppen dump, en återcirkulerande återför ju trycket till turbinens inlopp istället för att släppa ut det i luften.
Originally posted by Freddan72 Vilken skada kan LMM ta av en öppen dump?
Har läst att med Bosch system så kan LMM ge felaktiga värden vid öppen dump. Det ger en för fet blandning, dock vet jag inte i vilket ögonblick ifall det är i utväxling som det skadar eller inte.
Dessutom så måste Aloha köra med MAP sensor för att kunna köra med öppen dump utan att skada.Som Jim säger så är det ett stort NO-NO att ha öppen dump på 20VT då det är MAF.
Tillägg: Dra på det nya luftfiltret och gå tillbaka till original dumpen, uppenbarligen så kommer du att få ett bra dumpljud med det enligt många.
Läs mitt inlägg ovan. Bilar med MAP sensor har denna som motsvarighet till Luftmassemätare (20VT). Eftersom den sitter efter dumpen istället för före funkar öppen dump där. Tror det var därför..
Luftmassemätaren kan inte skadas av öppen dump men det blir fel mätvärden.
Den skadas/smutsas ned däremot av skitiga/oljiga luftfilter, det var kanske det du tänkte på..
Originally posted by per Läs mitt inlägg ovan. Bilar med MAP sensor har denna som motsvarighet till Luftmassemätare (20VT). Eftersom den sitter efter dumpen istället för före funkar öppen dump där.
Luftmassemätaren kan inte skadas av öppen dump men det blir fel mätvärden.
Den skadas däremot av skitiga/oljiga luftfilter, det var kanske det du tänkte på..
Missat din post helt o hållet. Sen ser jag det som att när man får felaktiga värden på mätaren så tar den ju ändå skada
Comment