If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Originally posted by TurboNimitz För att spjället stänger menade jim. Hur som helst vill man inte ha mer turbolagg utan snabbt acc
Jo, undrade väl kanske bara om det verkligen är för att spjällägesgivaren visar på stängd, eller om det är en följd av att spjället stänger och därför mäter du inte upp luft alltså ingen bensin, när sedan tomgångsmotorn går drar du luft igen och därför bensin. Ville mest bara fråga om någon vet och kan verifiera att spridarna slår av på spjällägesgivaren.
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Intrressant diskussion men jag fattar inte heller hur LMM kan ta skada av öppen dump eller av felaktiga värden men annat kan ta skada det har vi kommit fram till.
Om Aloha vill fortsätta köra med öppen dump så fine det är ju ändå hans bil, alla andra har sagt sitt
Nja, vill o vill.. Nu är det ju som så att det är en öppen dump som sitter monterad. Jag varken har eller har haft någon annan dump i mina ägor så ska jag sätta dit en återcirkulerande måste jag köpa en ny. Anledningen till att jag startade den här tråden var att jag ville veta om bilen tar skada av min befintliga dump, om det nu är en öppen dump vilket vi har konstaterat att det är. Tyvärr så känner jag inte att jag har blivit ett dugg klokare av den här diskussionen.
Jag tycker att åsikterna verkar gå isär. En del tror att bilen tar skada medans andra tror att bilen inte tar skada. Det verkar inte vara någon som riktigt vet vilka konsekvenser en öppen dump har på bilen. Faktum kvarstår dock att det finns många, framför allt i England, som kör med öppen dump på sina 20VT. Det vore kul om någon kunde hänvisa till ett enda exempel där man med säkerhet vet att den öppna dumpen har orsakat någon skada på en 20VT. Givetvis en likvärdig dump med dubbla kolvar.
Om du inte har några problem med tomgången så tycker jag inte att du ska lägga pengar på att byta. Den luft du släpper ut är i princip bara när du har gasspjället stängt, och då spelar det ingen större roll.
I min mening är det solklart. Dumpen finns till för att använda lite av övertrycket för att hålla uppe varvtalet på turbo och därmed minska spoolupptiden (turbolagget). Iom att Datorn mäter luften som passerar direkt efter filtret och när den kommer in i plenum så vet den redan innan att en viss mängd kommer dumpas in i turbons insug.
jag förstår inte fortfarande varför man vill försämra en konstruktion som finns där för att förbättra prestandan.
Tex om du ska göra varmkorv och lägger i 5korvar i stekpannan och tinar 5bröd. Sedan när stekt klart korvarna är det bara 2 kvar... så du e stuck med 2 korvar och 5bröd...you get the picture.
iaf, varför vill man ha en öppen dump???
Last edited by TurboNimitz; 21 December 2006, 13:31.
Aloha kanske inte ville ha den men fick den på köpet
Skämt åtsido, nu sitter vissa och påstår att det går att köra med öppen dump om de har dubbla kolvar, själv vet jag inte vad skillnaden mellan singel och dubbelkolv i en dump är. Släpper man inte ut för mycket luft via dumpen så kan det funka ja.
Varför någon envisas att ha öppen dump om man inte är volvo tic raggare, vet jag bara att man får till ljudet men några prestanda förbättringar får man nog inte eller?
Aloha, kontentan är väl att ingen riktigt vet hur mycket extra soppa det blir, men att det troligtvis inte är så mycket och att det troligtvis inte ställer till några skador.
Däremot lär du ha svårare att hålla trycket uppe lika bra mellan växlingarna... sen igen är det möjligt att du knappt skulle känna skillnad om du nu bytte.
Självklart är det inte optimalt att köra med öppen dump i en bil vars styrsystem är desginat för återcirc.
MEN, bilen exploderar inte, går inte fetare eller förstör MAF sensorer bara för att man gör det. När skulle den gå fetare egentligen? Eftersom dumpen bara dumpar/återcirkulerar när man växlar och/eller stänger spjället så har det ju ingen som helst betydelse. Med stängt spjäll vill man ju ändå inte spruta in en massa soppa, för DÅ går den fett.
@novisen: Ja, det är för att potentiometern säger att spjället är stängt, spjället i sig självt påverkar inte spridarna.
@84:an: En eller två kolvar i en dump avgör om den håller tätt eller inte på tomgång, gäller såklart bara atmosfärsika ventiler.
Prestanda/spoolup vinster/förluster kan jag inte direkt kommentera, och ljudet är som de flesta vet något rätt subjektivt om man gillar det eller inte. Den diskussionen känns rätt oväsentlig.
Originally posted by TurboNimitz Tex om du ska göra varmkorv och lägger i 5korvar i stekpannan och tinar 5bröd. Sedan när stekt klart korvarna är det bara 2 kvar...
haha skön jämförelse, jag fattar
Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!
Comment