Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har jag öppen dump?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by TurboNimitz
    För att spjället stänger menade jim. Hur som helst vill man inte ha mer turbolagg utan snabbt acc
    Jo, undrade väl kanske bara om det verkligen är för att spjällägesgivaren visar på stängd, eller om det är en följd av att spjället stänger och därför mäter du inte upp luft alltså ingen bensin, när sedan tomgångsmotorn går drar du luft igen och därför bensin. Ville mest bara fråga om någon vet och kan verifiera att spridarna slår av på spjällägesgivaren.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #32
      Tror det är samma som på äldre Bosch-system, att spridarna är avstängda så fort varvtalet är över 1400rpm och gasspjället stängt.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #33
        Intrressant diskussion men jag fattar inte heller hur LMM kan ta skada av öppen dump eller av felaktiga värden men annat kan ta skada det har vi kommit fram till.

        Om Aloha vill fortsätta köra med öppen dump så fine det är ju ändå hans bil, alla andra har sagt sitt
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #34
          Nja, vill o vill.. Nu är det ju som så att det är en öppen dump som sitter monterad. Jag varken har eller har haft någon annan dump i mina ägor så ska jag sätta dit en återcirkulerande måste jag köpa en ny. Anledningen till att jag startade den här tråden var att jag ville veta om bilen tar skada av min befintliga dump, om det nu är en öppen dump vilket vi har konstaterat att det är. Tyvärr så känner jag inte att jag har blivit ett dugg klokare av den här diskussionen.

          Jag tycker att åsikterna verkar gå isär. En del tror att bilen tar skada medans andra tror att bilen inte tar skada. Det verkar inte vara någon som riktigt vet vilka konsekvenser en öppen dump har på bilen. Faktum kvarstår dock att det finns många, framför allt i England, som kör med öppen dump på sina 20VT. Det vore kul om någon kunde hänvisa till ett enda exempel där man med säkerhet vet att den öppna dumpen har orsakat någon skada på en 20VT. Givetvis en likvärdig dump med dubbla kolvar.
          Last edited by Aloha; 21 December 2006, 13:10.
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • #35
            Om du inte har några problem med tomgången så tycker jag inte att du ska lägga pengar på att byta. Den luft du släpper ut är i princip bara när du har gasspjället stängt, och då spelar det ingen större roll.
            /Peter

            Comment


            • #36
              I min mening är det solklart. Dumpen finns till för att använda lite av övertrycket för att hålla uppe varvtalet på turbo och därmed minska spoolupptiden (turbolagget). Iom att Datorn mäter luften som passerar direkt efter filtret och när den kommer in i plenum så vet den redan innan att en viss mängd kommer dumpas in i turbons insug.

              jag förstår inte fortfarande varför man vill försämra en konstruktion som finns där för att förbättra prestandan.

              Tex om du ska göra varmkorv och lägger i 5korvar i stekpannan och tinar 5bröd. Sedan när stekt klart korvarna är det bara 2 kvar... så du e stuck med 2 korvar och 5bröd...you get the picture.

              iaf, varför vill man ha en öppen dump???
              Last edited by TurboNimitz; 21 December 2006, 13:31.
              With great power comes the bitches
              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

              Comment


              • #37
                Originally posted by TurboNimitz


                iaf, varför vill man ha en öppen dump???
                Aloha kanske inte ville ha den men fick den på köpet

                Skämt åtsido, nu sitter vissa och påstår att det går att köra med öppen dump om de har dubbla kolvar, själv vet jag inte vad skillnaden mellan singel och dubbelkolv i en dump är. Släpper man inte ut för mycket luft via dumpen så kan det funka ja.

                Varför någon envisas att ha öppen dump om man inte är volvo tic raggare, vet jag bara att man får till ljudet men några prestanda förbättringar får man nog inte eller?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #38
                  Aloha, kontentan är väl att ingen riktigt vet hur mycket extra soppa det blir, men att det troligtvis inte är så mycket och att det troligtvis inte ställer till några skador.
                  Däremot lär du ha svårare att hålla trycket uppe lika bra mellan växlingarna... sen igen är det möjligt att du knappt skulle känna skillnad om du nu bytte.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #39
                    Självklart är det inte optimalt att köra med öppen dump i en bil vars styrsystem är desginat för återcirc.
                    MEN, bilen exploderar inte, går inte fetare eller förstör MAF sensorer bara för att man gör det. När skulle den gå fetare egentligen? Eftersom dumpen bara dumpar/återcirkulerar när man växlar och/eller stänger spjället så har det ju ingen som helst betydelse. Med stängt spjäll vill man ju ändå inte spruta in en massa soppa, för DÅ går den fett.

                    @novisen: Ja, det är för att potentiometern säger att spjället är stängt, spjället i sig självt påverkar inte spridarna.

                    @84:an: En eller två kolvar i en dump avgör om den håller tätt eller inte på tomgång, gäller såklart bara atmosfärsika ventiler.

                    Prestanda/spoolup vinster/förluster kan jag inte direkt kommentera, och ljudet är som de flesta vet något rätt subjektivt om man gillar det eller inte. Den diskussionen känns rätt oväsentlig.

                    Panda 169

                    Comment


                    • #40
                      Word!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #41
                        jo nog ger de bättre spoolupp, har du desta hålla handen framför filtret o dumpa...ett jäkla sug *barn försök inte detta själva*
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by TurboNimitz
                          Tex om du ska göra varmkorv och lägger i 5korvar i stekpannan och tinar 5bröd. Sedan när stekt klart korvarna är det bara 2 kvar...
                          haha skön jämförelse, jag fattar
                          Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                          Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                          Comment

                          Working...
                          X