If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tyvärr är inte katalysatorn som orskakar problemet för att motorn ska endast spy ut en HC-halt på max 100 ppm helst mindre . Problemet kan vara felinställt avgaskam om inte kamremmen bytes på rätt sätt . Räcker att den är lite sen på avgaskammen för att motorn ska ha dålig förbränning = hög HC .
...sådär ja! Nu är termostaten bytt och kompressionstest gjort. Dock är byte av katt NÖDVÄNDIG då den verkar vara skitig och "obrukbar". Var och kollade ut en racecat på Uppsala Avgasteknik som ska slängas på så fort lite mer pengar dykt upp...
Hajade inte helt vad Marcus talade om ang. komp.testet. verkade ok och "låg på en 2:a"...men men...!
Nu kanske man åtminstone får en lite bränslesnålare QP än innan
Sådär ja, nu sitter en racekatt på! Min gamla var visst FÖRBASKAT skitig och hade definitivt gjort sitt. Gillar extrabullret!
...fast..., på vägen hem började insprutningslampan att lysa av och till....! Vad kan nu det bero på.... funderade om det hade med låg bensinnivå att göra men den har ju inte lyst nåt förr så....
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, så SKÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖNT!!!!!!
ÄNTLIGEN gick hon igenom besiktningen!!!!
Men killen som besiktigade var liiiite fundersam över ett HC på 400 vid tomgång och ett hoppande HC vid körning som då pendlade mellan 80-150 typ. Fast det är väl pga racekatten...?
Sen ska jag även byta nån slang vid turbon. "Hon hade visst kissat på sig lite" sa han och pekade. Såg ut som läckage så slang måste fixas.
...jo, insprutningslampan vill gärna tändas lite då och då...mystiskt! Detta med att lampan nu börjat tändas lite titt som tätt har ju satt igång nu efter kattbytet.....
Comment