Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljeläkage!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljeläkage!

    Tjena!
    Tog ut Coupen idag o märkte att han lämnar eftersej ett par droppar olja när man stänger av motorn! värkar komma från mitten av motorn svårt bara säga exakt vartifrån, finns det nåra kända oljeläkage/typfel på 16vtn?

    vilken olja skulle passa bäst? så oljetrycket blir stabilare? kör nu med:
    Mobil Syn S 5W -40 (för tunn?)
    -Coupe 16vt -95-
    -Punto 60 -06-
    -Alfa 156 JTS -04-

  • #2
    Nog beror det på något annat än just att oljan är för tunn, men försök och se var det kommer ifrån genom att göra rent och köra en sväng och se om det läcker så mycket att man kan urskilja det sen.

    Mobil Rally 5W50 eller Castrol 10W60 kan gå bättre om du vill ha upp oljetrycket, men kan inte lova något, har själv prövat med detta på Punton utan större skillnad dessvärre
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #3
      10w-60 är lite tjockare, men det löser inte ditt läckage. Görsvårt att säga vad det kommer ifrån. Man får helt enkelt tvätta hela motorn och köra den ett tag så kan man kanske se vart det kommer ifrån.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Får testa göra rent och köra lite, det konstiga är att det inte kommer nåt när motorn är på, utan direkt när jag stänger av, är inte säker på att det är motor olja (ser så ut) men man kan ju allrig vara säker, inga kända typfel? packningar som brukar gå?
        -Coupe 16vt -95-
        -Punto 60 -06-
        -Alfa 156 JTS -04-

        Comment


        • #5
          Smaka lite, eller försök lukta. För att kolla att det är motorolja och inte växellådsolja.
          Växellådsoljan är nästan färglös. Lite gulaktig.
          Kan vara bra att veta i felanalysen.
          Coupé 20VT LE -99 Svart
          Camaro V8 1LE -14 Röd
          Huracan V10 610-4 -14 Grå
          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

          Comment


          • #6
            Blir nog att krypa under bilen imorgon o smaka lite, det konstiga är att under min tid så har inte bilen dragin nån olja alls,

            Kör iofs inte så mycket med den,men har absolut alldrig behövt fylla på, bara bytt olja 1gång om året vid påställning
            och problemet med ett par droppar under bilen har alltid varit, tänkte ta mej i kragen o fixa till den nu bara.
            -Coupe 16vt -95-
            -Punto 60 -06-
            -Alfa 156 JTS -04-

            Comment


            • #7
              Kolla om det inte är oljeanslutningen till turbon.
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • #8
                Kolla även oljereturen då den består av en röd silikonslang som till 99% är nästan helt genommurken.... Blir lite trött då den sitter nära turbon och tar mkt stryk... Jag fick byta på fadis för ett par år sen då den föll i molekyler när man började peta på den....
                ¤TOGGEX¤

                Comment


                • #9
                  Tjena!
                  nån som har en bild på coupens oljeretur?
                  så man sparar lite tid, känns som man kommer ha begränsat med plats under bilen (alltid lika roligt) när man inte har nån hiss, utan den får stå på bockar.
                  -Coupe 16vt -95-
                  -Punto 60 -06-
                  -Alfa 156 JTS -04-

                  Comment


                  • #10
                    Ok efter an snabb titt under så satt oljetråget helt löst altså bultarna mot baken (gick att dra åt typ 2 varv) javascript:smilie('')
                    eek! säg nu bara inte att det är nå moment på bultarna så man inte gjort bort sej! fortsättning följer måste iväg o hämta aceton eller liknande för att få rent.

                    oljereturen o hela turbon va helt oljefria (kändes ganska skönt)
                    -Coupe 16vt -95-
                    -Punto 60 -06-
                    -Alfa 156 JTS -04-

                    Comment


                    • #11
                      ...

                      ...hoppas det ordnar sig för dig Fyr, måste även själv fixa ny slang. Av nån anledning byttes aldrig den gamla efter turbobytet så nu "kissar hon på sig"....

                      ...däremot upptäckte jag en massa olja till höger om gaspedalen, ni vet på den "lilla mattan". Har försökt torka bort det mesta av den "ljusblå-liknande" oljan så jag får väl se om det kommer tillbaka mer....undrar bara vad fasiken det kan va för olja......?
                      /Giallo Ginestra

                      Comment


                      • #12
                        Låter som glykol Plant :/
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          ....

                          Originally posted by Freddan72
                          Låter som glykol Plant :/
                          det lät inte kul..... besvärligt att åtgärda...?
                          /Giallo Ginestra

                          Comment


                          • #14
                            Kan väl i värsta fall betyda topplockspackning har gått och att det läcker glykol, är bilen svårstartad?`
                            hur ser stiften ut`?

                            Comment


                            • #15
                              ....

                              ...stiften ser fina ut och nyligen bytta. Upplever inte att bilen är så svårstartad.Dock irriterades jag tidigare i år över att batteriet laddar ur fort. Men det är nog ändå dags för batteribyte!

                              Men vad fanken rinner glykolen ur strax intill pedalen.....?
                              /Giallo Ginestra

                              Comment

                              Working...
                              X