Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo konvertering, val av coupe utan turbo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbo konvertering, val av coupe utan turbo?

    Halloj

    undrar hur svårt det är att konvertera tillexempel en 20v till 20vt. vad det skulle kunna kosta och om det är något man kan göra själv?

    funderar på detta då jaf inte har råd men en turbo direkt snart och att jag börjar bli djävligt trött på min krånglande sierra...

    vad skulle ni satsa på en coupe utan turbo 16 eller 20v?

    tack i förhand
    Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
    "With great power comes great responsibility"

  • #2
    Dessa är några av de delar du behöver:

    Turbo
    Slangar för olja och vatten till turbo
    IC
    Rör till och från IC
    Grenrör
    Dumpventil
    Downpipe
    Mappning
    mm
    Sen är frågan, hur har du tänkt vid besiktning? Tror du att de inte ska märka att bilen är ombyggd? Eller ska du montera av allt innan bes och sedan montera på det efteråt? Eller ska du regga om den?

    Jag tror det blir billigare att köpa en bil med turbomotor än att fixa till en sugis
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      tänkte då om man skulle regga om det och allt sådant. skulle väl gå på runt 40 - 50k gissar jag på?

      men som sagt inte råd med en turbo så det blir väl kanske köpa utan sen sälja sen turbo.

      men vilken är bäst utan turbo om ni får säga vad nu tycker?
      Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
      "With great power comes great responsibility"

      Comment


      • #4
        Begagnade bilar utan turbo är väl inte så mycket billigare än dem med turbo. Skulle hellre satsa mina pengar på en bil med turbo och med lite fler mil på än på en med lägre miltal men utan turbo. Lägre miltal betyder ju inte alltid att bilen mår bättre.
        Dessutom är det mycket roligare med turbo, turbokicken är hur kul som helst.
        I Trust In Thrust

        Comment


        • #5
          Turbo eller ej?

          Sen är frågan, hur har du tänkt vid besiktning? Tror du att de inte ska märka att bilen är ombyggd? Eller ska du montera av allt innan bes och sedan montera på det efteråt? Eller ska du regga om den?
          [/B][/QUOTE]
          På min capri som jag hade förut så satt det en STOR turbo. Den var ej reggad med den men gled igenom besiktningen hur som helst.
          Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
          Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
          Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
          Folka Vento VR6 -93 såld!
          Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

          Comment


          • #6
            turbo konverting är nog dummaste du kan göra...tror verkligen du kommer förlora på det. Är ej värt mödan, köp en turbo från början ist. Kommer o bli probs för dig med besiktning. Sen blir du visserligen först med att konvertera en Coupe, om du nu ändå väljer den vägen.. Du får en 16vt för runt 40-50. Satsa på det istället.

            Comment


            • #7
              Sen är det alltid MYCKET mer än man tror som skiljer på en turbovariant, som lager, kolvar, stakar, kammar... Allt brukar vara olika (är ju onödigt dyrt för Fiat att tillverka överdimensionerade motorer).

              Pengar fixar du fram genom några månaders mer jobb, en mkt enklare match!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per

                Pengar fixar du fram genom några månaders mer jobb, en mkt enklare match!
                Tar ju så lång tid ju :'(

                men men låter som det inte verkar vara så stor idé att köpa en billigare utan turbo innan man har råd med en riktig sak :P
                Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                "With great power comes great responsibility"

                Comment


                • #9
                  Originally posted by mcpot
                  Tar ju så lång tid ju :'(

                  men men låter som det inte verkar vara så stor idé att köpa en billigare utan turbo innan man har råd med en riktig sak :P
                  Köp en utan nu. Sen när du får mer pengar säljer du den du har och köper en med turbo.
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #10
                    Väntar du till i höst (september - oktober) så kommer du dels ha mer pengar att lägga på bilen samt få mer för pengarna då priserna vanligtvis går ner rätt mycket då. Sen får du tid till att fräscha upp den under vintern så att den är redo till nästa säsong. =)
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                    http://www.garaget.org/?car=38250

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Aloha
                      Väntar du till i höst (september - oktober) så kommer du dels ha mer pengar att lägga på bilen samt få mer för pengarna då priserna vanligtvis går ner rätt mycket då. Sen får du tid till att fräscha upp den under vintern så att den är redo till nästa säsong. =)
                      fräscha upp?

                      tänkt använda som bruksbil mer eller mindre :P
                      Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                      "With great power comes great responsibility"

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by mcpot
                        fräscha upp?

                        tänkt använda som bruksbil mer eller mindre :P
                        Det finns alltid nåt att göra! =)
                        Typ ny kamrem, ny tubo, ny koppling, hjullager, bussningar, lädervård, elfel, m.m.m.m.m.m.
                        Om inte annat så ska det chippas, stylas, sänkas, på med BlueFlame, nytt luftfilter, större turbo, FMIC, ljudbygge, osv...
                        Jag använder min också som bruksbil, iaf på sommaren. För inte ska du väl köra med coupén på vintern?
                        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                        http://www.garaget.org/?car=38250

                        Comment


                        • #13
                          Re: Turbo konvertering, val av coupe utan turbo?

                          Originally posted by mcpot
                          Halloj

                          undrar hur svårt det är att konvertera tillexempel en 20v till 20vt. vad det skulle kunna kosta och om det är något man kan göra själv?

                          funderar på detta då jaf inte har råd men en turbo direkt snart och att jag börjar bli djävligt trött på min krånglande sierra...

                          vad skulle ni satsa på en coupe utan turbo 16 eller 20v?

                          tack i förhand

                          släng i en kompressor istället

                          Eller åk till Tyskland o handla en 20VT dom e billiga där


                          Last edited by cubase; 25 July 2007, 21:51.
                          Fiat Punto ELX -99

                          Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

                          Comment


                          • #14
                            Re: Re: Turbo konvertering, val av coupe utan turbo?

                            Originally posted by cubase
                            släng i en kompressor istället

                            vad behövs egentligen för att slänga in en sådan?

                            den går väl på varvtalet iställer för avgaser men slänger den in mer luft eller vad gör den?
                            Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                            "With great power comes great responsibility"

                            Comment


                            • #15
                              jo den går på varvtalet men den kommer från början direkt hela vägen till max varvtal
                              Fast den kostar ju runt 25000
                              + den skall installeras

                              men tyskland e bra som jag sa

                              jag hämtade min där förra året jag gav 34000 svenska kronor för den + 3800 att rega in den här med allt

                              ja och så till tåget ner o färden hem så klart men det e ju en liten semesterresa o man lasta massor av öl på vägen hem som man säljer av så har man resan hem betald

                              kolla på www.mobile.de

                              Last edited by cubase; 25 July 2007, 21:57.
                              Fiat Punto ELX -99

                              Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

                              Comment

                              Working...
                              X