Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem efter rembyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem efter rembyte

    Fick hjälp att byta remarna (kam o balansaxelrem). Dumt nog av oss så byte vi inte balansaxelrem spännaren, så det blev lagerhaveri i spännaren, som i sin tur slet av vevaxelgivaren och gjorde ett fint hål i kamaxelkåpan. Beställde nytt lager till remspännaren och en ny givare. Återmonterade allt enligt alla konstens regler.

    Under den korta tiden bilen fungerade innan raset upptäckte vi även att kylaren läckte. så det blev även en ny sådan monterad.

    När det då var dax att starta bilen så gick den inte riktigt jämt. Beslöt mig för att ta en lite provtur, varvtal o laddtryck stämmer men det blev ingen hastighet av det hela. 4000v på 4:ans växel o cirka 0,8 i laddtyck. Då var marchfarten ca 50km/h.

    Vad kan felet vara??????????

    Snälla hjälp mig

  • #2
    Vad är det för en bil?
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

    Comment


    • #3
      Originally posted by Johannes
      Vad är det för en bil?
      16vt står de på profilen?
      Last edited by pazzo; 5 August 2007, 15:47.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ante
        4000 rpm på 4:an i 50. Då slirar kopplingen.
        eller så funkar inte varvtalsgivaren som den ska
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • #5
          Glömde skriva det, men det e en 16vt. kopplingen tar fint så det kan inte vara den. Hur kan man kolla om det e varvtalsregulatorn?? När man kör så känns det som att det saknas minst 150 hk under huven.

          Comment


          • #6
            Ligger kamremmen rätt?
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment


            • #7
              Ja då, allt ligger enligt märkningarna. precis som det var när vi plockade av remmarna. inget är ändrat?


              Det kan inte vara något som bara stått och gått sönder???

              Comment


              • #8
                Det låter som turbo är ok, men att du har en läcka någonstans. Dumpen ok?

                Det enda att göra är att gå igenom allt arbete igen. Kolla så att allt sitter på rätt plats, att alla kontakter sitter där de ska mm. Tråkigt men sant.....
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  kan den ha hoppat ett steg (kamremen )?

                  Comment


                  • #10
                    Kanske fått givaren till tändningen fel, eller kamaxelsgivaren har flyttat sig? Vet att min tändningsgivare stod fel efter ett kamremsbyte, men då tändes också varningslampan när man försökte acca lite.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Ja om remmen sagit sönder kåpan kan den ju ha kommit åt en tändgivare vid remskivan oxå. Kolla att den är ok och har rätt avstånd från remskivan.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment

                      Working...
                      X