Hej, var fredags och köpte mig en 16vt turbo coupe. Var sedan ute och körde hela fredagen och bilen gick som en pärla
Bestämde mig för att tvätta bilen (utvändigt) på fredag kväll och avslutade med en vaxning innan bilen rullades in i garaget för natten.
Dagen efter beslutade jag mig för att plocka ner de flesta rören på tryck och sug sidan runt luftfiltret och dumpen. Största anledningen till detta var att tidigare ägare lackat dessa röda (i en blå bil ) Passade även på att montera ned lamporna för att putsa dessa samt isolerade lite kablar som började sjunga på sista versen i isoleringen, hittade dock inget kabelbrott.
När jag monterat ihop bilen igen och skulle ta mig en provtur med tjejen på måndag kväll hade bilen problem att orka ut ur garaget!! Luktade även kraftigt med avgaser och svarade riktigt segt när man gasade på tomgång. Backade in bilen och gick hem!
Dagen efter upptäcktes att bilen bara gick på två cylindrar.. de i mitten (vänstra tändmodulen eller vad de heter på fiat ). Spridar symbolen lyste samt ett tickande när man vred på tänningen innan start. Symbolen lyste ej när motorn gick på två cylindrar.
Läste sedan på en gamal tråd att någon haft samma problem och att det då berodde på lambdan så jag gick över dessa kablar med kontakt spray utan något resultat. Skruvade sedan loss hållaren till tändmodulerna för att kolla hur svårt det var att lossa den som ev var trasig.
Nu till det roliga:
Efter att skruvat fast hållaren igen startar inte bilen alls?? Spridar lampan och tickandet har försvunnit..
Någon som har nån ide om vad felet kan vara? Känns som nån kabel men vilken? Finns det nån jord eller liknande till tändmodulerna? Kablarna försvinner ju in i torpedväggen. Kan man följa dessa och isåfall hur?
Tycker det skulle vara märkligt om båda sa öpp sig på samma dag.. då en verkar vara bytt..
Bilen är iofs tänkt som ett projekt... men det skulle vara kul att få köra en hel dag innan allt vinter mek började
/Tobbe
Bestämde mig för att tvätta bilen (utvändigt) på fredag kväll och avslutade med en vaxning innan bilen rullades in i garaget för natten.
Dagen efter beslutade jag mig för att plocka ner de flesta rören på tryck och sug sidan runt luftfiltret och dumpen. Största anledningen till detta var att tidigare ägare lackat dessa röda (i en blå bil ) Passade även på att montera ned lamporna för att putsa dessa samt isolerade lite kablar som började sjunga på sista versen i isoleringen, hittade dock inget kabelbrott.
När jag monterat ihop bilen igen och skulle ta mig en provtur med tjejen på måndag kväll hade bilen problem att orka ut ur garaget!! Luktade även kraftigt med avgaser och svarade riktigt segt när man gasade på tomgång. Backade in bilen och gick hem!
Dagen efter upptäcktes att bilen bara gick på två cylindrar.. de i mitten (vänstra tändmodulen eller vad de heter på fiat ). Spridar symbolen lyste samt ett tickande när man vred på tänningen innan start. Symbolen lyste ej när motorn gick på två cylindrar.
Läste sedan på en gamal tråd att någon haft samma problem och att det då berodde på lambdan så jag gick över dessa kablar med kontakt spray utan något resultat. Skruvade sedan loss hållaren till tändmodulerna för att kolla hur svårt det var att lossa den som ev var trasig.
Nu till det roliga:
Efter att skruvat fast hållaren igen startar inte bilen alls?? Spridar lampan och tickandet har försvunnit..
Någon som har nån ide om vad felet kan vara? Känns som nån kabel men vilken? Finns det nån jord eller liknande till tändmodulerna? Kablarna försvinner ju in i torpedväggen. Kan man följa dessa och isåfall hur?
Tycker det skulle vara märkligt om båda sa öpp sig på samma dag.. då en verkar vara bytt..
Bilen är iofs tänkt som ett projekt... men det skulle vara kul att få köra en hel dag innan allt vinter mek började
/Tobbe
Comment