Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stora motorproblem!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stora motorproblem!

    Hej, var fredags och köpte mig en 16vt turbo coupe. Var sedan ute och körde hela fredagen och bilen gick som en pärla

    Bestämde mig för att tvätta bilen (utvändigt) på fredag kväll och avslutade med en vaxning innan bilen rullades in i garaget för natten.

    Dagen efter beslutade jag mig för att plocka ner de flesta rören på tryck och sug sidan runt luftfiltret och dumpen. Största anledningen till detta var att tidigare ägare lackat dessa röda (i en blå bil ) Passade även på att montera ned lamporna för att putsa dessa samt isolerade lite kablar som började sjunga på sista versen i isoleringen, hittade dock inget kabelbrott.

    När jag monterat ihop bilen igen och skulle ta mig en provtur med tjejen på måndag kväll hade bilen problem att orka ut ur garaget!! Luktade även kraftigt med avgaser och svarade riktigt segt när man gasade på tomgång. Backade in bilen och gick hem!

    Dagen efter upptäcktes att bilen bara gick på två cylindrar.. de i mitten (vänstra tändmodulen eller vad de heter på fiat ). Spridar symbolen lyste samt ett tickande när man vred på tänningen innan start. Symbolen lyste ej när motorn gick på två cylindrar.

    Läste sedan på en gamal tråd att någon haft samma problem och att det då berodde på lambdan så jag gick över dessa kablar med kontakt spray utan något resultat. Skruvade sedan loss hållaren till tändmodulerna för att kolla hur svårt det var att lossa den som ev var trasig.

    Nu till det roliga:

    Efter att skruvat fast hållaren igen startar inte bilen alls?? Spridar lampan och tickandet har försvunnit..

    Någon som har nån ide om vad felet kan vara? Känns som nån kabel men vilken? Finns det nån jord eller liknande till tändmodulerna? Kablarna försvinner ju in i torpedväggen. Kan man följa dessa och isåfall hur?

    Tycker det skulle vara märkligt om båda sa öpp sig på samma dag.. då en verkar vara bytt..

    Bilen är iofs tänkt som ett projekt... men det skulle vara kul att få köra en hel dag innan allt vinter mek började

    /Tobbe
    Turbo é livet

    Torx måste vara djävulens påfund...

  • #2
    Låter som någon givare fått lite mycket fukt i sig.. Någon 16VTägare som känner igen sig?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Den vänstra tändspolen ska gå till cyl 1 och cyl 4 (de yttre cylindrarna)
      den högra ska gå till cyl 2 och 3.
      (Om du står framför bilen dvs.)

      Det ska sitta 2 jordkablar där vid kamaxelgivaren.

      Tickandet är nog normalt, har samma tickande och det är tomgångsmotorn

      Finns inga direkta givare på rören vid insugssidan. (de sitter på själva insuget)
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • #4
        Den givare som finns är den som sitter på röret närmast själva insuget...silvrig sak....
        Om den är ihopkopplad fel eller inte fungerar så tickar den kraftigt...

        Här har du en guide till rengöring av den...
        http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...ight=tomg%E5ng
        Fiat Coupe 16vt -95
        Depå - Projekt tråd - Garaget.org

        Comment


        • #5
          När den gick på två cylindrar var det på 2 & 3 innan den la av helt. Ska ner i garaget nu och kolla alla era tips.. Hoppas på det bästa!
          Turbo é livet

          Torx måste vara djävulens påfund...

          Comment


          • #6
            Har fått igång bilen igen. Går återigen på bara två cylindrar, dock ej samma som tidigare. Problemet var tydligen glapp vid 15amp säkringen brevid vänstra(framifrån) tändmodulen.

            Har kollat signal och spänning till tändmodulerna och det fungerar perfekt. Kollade även lambdan med bra resultat.

            Kollade över tomgångsventilen och konstaterade att det är därifrån tickandet kommer. Med den urkopplad blev det helt tyst...men tomgången blev inge vidare.

            En sak som jag tycker verkar märkligt.. om man blockar bort kamaxelgivarkontakten, borde inte detta märkas på motorn då??

            Ska försöka få tag i någon som kan läsa felkoder imorgon!!

            Någon som har ytterligare förslag??
            Turbo é livet

            Torx måste vara djävulens påfund...

            Comment


            • #7
              Problemet löst!! Fick hjälp av en kille på fccuk.org..

              I had this.
              16VT will start & drive on 2 if warm / hot, however it will NOT start cold on 2. You probably noticed a very hot CAT as well.

              The bad unit is bolted to the front of the battery' it's alloy, finned with 2 large connectors. This provides power to fire the coils. This comes from FIAT as a complete unit for stupid money. Try a breakers for a good one.
              If you're keeping it get new coils as well as an High Tension breakdown will kill the power unit.


              Hade inte samma symtom men efter lite mekande fungerar den igen. Vad är det han menar att jag ska byta egentligen? den dosan eller tändmodulerna?
              Turbo é livet

              Torx måste vara djävulens påfund...

              Comment

              Working...
              X