Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblem 16VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startproblem 16VT

    Hej,

    Har haft isär min 16VT och renoverat topp mm. Nu är den ihopsatt men är inte helt sugen på att starta. Dubbelkollat alla slangar och kablar så de borde vara ok.
    När man vrider om startnyckeln lyser key code lampan men slocknar efter ett par sekunder. Startmotorn går runt men inget händer. Dock lyser en insprutningsvarningslampa på instrumentpanelen, skall denna lysa under start?
    Ingen gnista eller bränsle till stiften heller. Vad kan problemet vara? Eftersom code lampan slocknar så borde det väl inte vara problem med startspärren eller?

  • #2
    Finns en säkring i motorrummet på 15A. Den är bakom ett svart plastskydd till vänster (om du kollar på bilen framifrån)
    på torpedväggen.
    Kolla så att den är hel. Annars får du nämligen ingen soppa och ingen gnista.
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #3
      Har du kopplat in kamaxelgivaren annars? och de där 2 jordkablarna som jordas på ventilkåpan?
      Inget annat du glömt att koppla in?
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • #4
        Tackar för snabbt svar. Säkringen kollad, satt en 25A där men den var hel. Gällande jordkablar till toppkåpan så sitter det en till höger (framifrån sett), Kamgivarkontakten är också ansluten (om det är den nära jordkontakten med 3 stift). Inga lösa kablar hittade...än =)

        Comment


        • #5
          Originally posted by MadMike
          Gällande jordkablar till toppkåpan så sitter det en till höger (framifrån sett),
          Där sitter det 2 jordkablar på min bil
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #6
            hmmm...
            Enl. bilder mm innan demontering så fanns där bara en, men med många små kablar i samma "kabelsko" den kommer från samma härva som de andra kontakterna på den sidan motorn, vart kommer den andra ifrån..o hur ser den isof ut??
            På den andra skruven i kamaxelgaveln sitter ett plastfäste som håller en liten vacumslang...
            Innan rören till insug mm monterades kollades alla kablar därunder i härvan att de hittat hem...får väl i värsta fall ta ett nytt sök där under om det ska finnas en till jord???

            Comment


            • #7
              Det kan bara vara som du säger att det på din bil är sammankopplat på en kabelsko medans det på min är separat.

              Insprutarlampan ska inte lysa. Hittar du inget fel får du väl läsa av felkoder!
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • #8
                Kolla kontakterna till tänförstärkaren... Sitter framför batteriet(silverfärgad med kylflänsar och två kontakter) Hade glapp i en av dessa vilket ledde till att den bara gick på 2 cylindrar, vet inte hur den reagerar på att båda är lösa.

                Sitter även två jord kablar under denna(åt höger framifrån sett) som jag inte kommer ihåg vart dessa går.

                Har du signal till tändmodulerna?

                Tycker att bilen borde starta även att insprut lampan lyser.. kanske glapp i givar-kontakten framför tändmodulerna. Har det problemet på min...fixas med ståltråd

                Lite småtankar.. Hoppas det löser sig!
                Turbo é livet

                Torx måste vara djävulens påfund...

                Comment


                • #9
                  Oki tackar för tipsen, för göra en sista koll och sedan be någon läsa felkoder på den...

                  Comment


                  • #10
                    Fuel---> var sitter kamaxelgivaren? bild?
                    -Coupe 16vt -95-
                    -Punto 60 -06-
                    -Alfa 156 JTS -04-

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Fyr
                      Fuel---> var sitter kamaxelgivaren? bild?
                      Den sitter på avgaskammen längst ut till höger.
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • #12
                        ...

                        kamaxelgivaren:
                        Attached Files
                        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                        Comment


                        • #13
                          [QUOTE]Originally posted by hellfire
                          [B]Kolla kontakterna till tänförstärkaren... Sitter framför batteriet(silverfärgad med kylflänsar och två kontakter) Hade glapp i en av dessa vilket ledde till att den bara gick på 2 cylindrar, vet inte hur den reagerar på att båda är lösa.


                          Kollat kontakterna...hjälpte inte. Några andra tips? Blir väl och lämna iväg pärlan för analys....

                          Comment


                          • #14
                            Re: ...

                            Originally posted by Fuel
                            kamaxelgivaren:
                            ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad jag ÄLSKAR dessa "how-to"-bilder.

                            Mer av detta!!!!! MAO gör saker lättare för oss som inte är verkstadsmekaniker.
                            /Giallo Ginestra

                            Comment


                            • #15
                              Men kanske kamaxelgivaren har pajat? Någon som vet hur/vad/värden man kan mäta och kolla om den är hel eller inte?

                              Comment

                              Working...
                              X