Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toppen har gått ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Toppen har gått ?

    eller vad kan det vara.

    Bilen startar och går på tomgång och lite gas men så fort man gasar lite till dör motorn.
    Den ryker vitt ur avgasröret. Inte jättemycket som när toppen gick på min gamla Saab, då försvann hela bilen i ett vitt moln, men nu ryker det bara lite mer än när man startar en riktigt kall dag.

    Går ganska ojämt på tomgång. Hade problem att starta den på morgonen dagen innan och då trodde jag att det var för det var fuktigt ute, så jag tänkte byta tändkablar stift etc. Men dagen efter började den så här.

    Kan det vara toppen som har gått eller kanske någon ventil som e kaputt.

    Konstigt är att när man gasat och motorn storknat och ska starta den igen så tänder den o startar direkt (tycker att om toppen e slut borde den stanna av att cylindrarna får en massa vatten, då borde den väl inte tända direkt vid omstart.)
    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

  • #2
    Tillägg.
    När jag ger den gas kommer det väldigt mycket insugsljud, förstår inte hur det skulle påverkas. Men iallafall så brummar det markant med från insuget än tidigare.
    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

    Comment


    • #3
      Kollat att alla insugsslangar sitter som de ska? Låter nästan som tjuvluft tycker jag..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Kollat att alla insugsslangar sitter som de ska? Låter nästan som tjuvluft tycker jag..
        Låter inte helt osannolikt, har ju precis varit där o rotat när kopplinscylindern byttes.

        Det skulle förklara att man hör insuget men ska det verkligen kunna börja ryka av det ?
        Last edited by Adnarim; 4 April 2008, 11:00.
        Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

        Comment


        • #5
          Får du fylla på kylarvatten?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            är kylarvattnet brunt? oljan kläggig?

            Comment


            • #7
              Kan ju alltid be verkstad kolla om det finns avgaser i kylarvattnet - skulle isf. indikera att topplockspackningen är paj/läcker. Är väldigt enkelt att göra och brukar kosta under hundralappen att få gjort om man frågar snällt. Bara ett tips.

              Comment


              • #8
                Bilen startar ok men efter ett tag på tomgång börjar den ryka vitt o efter ca 3-5 min dör den. Och när man trampar på gasen dör den med. Fyllde på ca 0,75 lit kylarvätska så det borde inte vara någon vidare läcka av kylvatten(o den har ju ej gått utan.)

                Ska kolla med startgas om någon slang till insuget är kaputt.
                Annars är jag helt ställd ???

                Oljan ser ok ut, nivån i kylvätskan e ok, luftfiltret e ok.
                Borde den inte vara sur(svårstartad) om top eller toppackning är slut. O om turbon e kass borde den ju ej stanna på det viset väl ?
                Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                Comment


                • #9
                  Är inte det rätt mycket kylarvätska? Kör man långa sträckor så kan jag förstå att man måste fylla på. Men du har väl kört korta sträckor med din?
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Min går 5 mil om dagen 2,5 åt varje håll
                    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Freddan72
                      Är inte det rätt mycket kylarvätska? Kör man långa sträckor så kan jag förstå att man måste fylla på. Men du har väl kört korta sträckor med din?
                      Freddan, det skall inte gå åt kylarvätska ens om man kör långa sträckor......

                      Adnarim, har du tryck i kylarbehållaren? Har för mig att jag inte hade det på punton när man öppnade till tanken efter att man stängt av motorn, skall vara ca 0.5-1bar övertryck där om jag inte minns fel från manualen (punton, säkert samma eller liknande i coupen). Låter lite som en katt när man slår av motorn när den trycker ut kylarvätska genom packningen. Punton gjorde så. Åk till en verkstad och be dem göra ett kemtest för att kolla om du har avgaser i vattnet, billigt för att lugna nerverna oavsett om det är fel eller inte.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Okej. Man lär sig alltid något nytt
                        Jag har för mig att jag läst någonstans att det kan dunsta lite kylarvätska om man kör tufft på motorväg/autobahn.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Freddan72
                          Okej. Man lär sig alltid något nytt
                          Jag har för mig att jag läst någonstans att det kan dunsta lite kylarvätska om man kör tufft på motorväg/autobahn.
                          Det skall väl inte spela någon roll hur hårt man kör, dunstar det fortare tyder det på att vattnet är varmare än det skall vara (85grader eller när nu termostaten öppnar) och då har man andra problem (läs: motor överhettar, kylare undermålig). Fast det är min aningen oerfarna uppfattning.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment

                          Working...
                          X