För nån månad sen så tog jag ut Coupen.
Lycklig och glad och byte av framdäck(som va av de sletna laget)
så testade jag och dra på. Igång på ettan och väg.På blöt asfalt såklart.
Iväg och skickar i ettan och dubbelstampar på koppling och rusar motorn. Släpper kopplingen och det bara smäller till i lådan(tror jag).
Stannar bilen (men har den fortfarande igång). Lägger mig under för att se om det är en drivaxel eller nåt..Men nej.
Försöker få i växel. men inte. Får tillsist i backen. och även 1-2-3-4 men när jag väl kommit upp i 70km och ska lägga i 5an så släpper drivningen.
får rulla den sista biten och ser efter ett litet tag ett fint spår av olja.Kollar under och ser att olja rinner från en tapp. ser ut att komma från växellådan.
är det helt 100% att det är växellådan eller kan de vara kopplingen? undrar då man ska köpa grejerna med..
Är det "svårt" att byta växellådan själv eller ska man låta proffsen göra jobbet?
Snackade med den lokala Fiat-verkstaden och de sa att det lät som växellådan, och har man slagit sönder alu-huset så behöver man en ny låda.Eftersom det inte går att fixa?
vet någon nån firma som fixar och förstärker fiat-lådor?
Vilka lådor passar? Handlar om en 16vturbo..
Många frågor och kanske någon som besvarats innan. Men tar det i egen tråd nu..
Mvh Ledsen fiat-ägare
Lycklig och glad och byte av framdäck(som va av de sletna laget)
så testade jag och dra på. Igång på ettan och väg.På blöt asfalt såklart.
Iväg och skickar i ettan och dubbelstampar på koppling och rusar motorn. Släpper kopplingen och det bara smäller till i lådan(tror jag).
Stannar bilen (men har den fortfarande igång). Lägger mig under för att se om det är en drivaxel eller nåt..Men nej.
Försöker få i växel. men inte. Får tillsist i backen. och även 1-2-3-4 men när jag väl kommit upp i 70km och ska lägga i 5an så släpper drivningen.
får rulla den sista biten och ser efter ett litet tag ett fint spår av olja.Kollar under och ser att olja rinner från en tapp. ser ut att komma från växellådan.
är det helt 100% att det är växellådan eller kan de vara kopplingen? undrar då man ska köpa grejerna med..
Är det "svårt" att byta växellådan själv eller ska man låta proffsen göra jobbet?
Snackade med den lokala Fiat-verkstaden och de sa att det lät som växellådan, och har man slagit sönder alu-huset så behöver man en ny låda.Eftersom det inte går att fixa?
vet någon nån firma som fixar och förstärker fiat-lådor?
Vilka lådor passar? Handlar om en 16vturbo..
Många frågor och kanske någon som besvarats innan. Men tar det i egen tråd nu..
Mvh Ledsen fiat-ägare
Comment