Announcement

Collapse
No announcement yet.

Växellåds byte? eller koppling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Växellåds byte? eller koppling?

    För nån månad sen så tog jag ut Coupen.
    Lycklig och glad och byte av framdäck(som va av de sletna laget)
    så testade jag och dra på. Igång på ettan och väg.På blöt asfalt såklart.
    Iväg och skickar i ettan och dubbelstampar på koppling och rusar motorn. Släpper kopplingen och det bara smäller till i lådan(tror jag).
    Stannar bilen (men har den fortfarande igång). Lägger mig under för att se om det är en drivaxel eller nåt..Men nej.

    Försöker få i växel. men inte. Får tillsist i backen. och även 1-2-3-4 men när jag väl kommit upp i 70km och ska lägga i 5an så släpper drivningen.

    får rulla den sista biten och ser efter ett litet tag ett fint spår av olja.Kollar under och ser att olja rinner från en tapp. ser ut att komma från växellådan.

    är det helt 100% att det är växellådan eller kan de vara kopplingen? undrar då man ska köpa grejerna med..

    Är det "svårt" att byta växellådan själv eller ska man låta proffsen göra jobbet?

    Snackade med den lokala Fiat-verkstaden och de sa att det lät som växellådan, och har man slagit sönder alu-huset så behöver man en ny låda.Eftersom det inte går att fixa?

    vet någon nån firma som fixar och förstärker fiat-lådor?
    Vilka lådor passar? Handlar om en 16vturbo..

    Många frågor och kanske någon som besvarats innan. Men tar det i egen tråd nu..

    Mvh Ledsen fiat-ägare
    *Fiat coupe Turbo 16v**Såld till Felle
    Volvo 740GLt 16v -90 *såld*
    Dacia Duster dCI -11 *stadigt framåt BILLIGT*
    Volvo V702.4T

  • #2
    ett hett tips är biildelsbasen som länkar samman landets alla skrotar. Där borde du kunna hitta en låda. Laga.se lr bildelsbasen.se mfl.
    Förstärkt vet i sjutton om det behövs om du kör orginalhästar, men de får andra sia om.

    god lack
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Bytet var ganska dyrt på 20VT. Tydligen ett ganska jobbigt arbete.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #4
        låda har jag hittat från både 5-8500 så det är ju inga problem.
        Men frågan är om man är kapabel till att bytan den själv.
        Ingen lyft eller så heller.
        Verkstad ska ha 5-7tusen för bytet.. och det tar visst bara 6timmar för dom..tror lite olja och sånt ingick då med..
        *Fiat coupe Turbo 16v**Såld till Felle
        Volvo 740GLt 16v -90 *såld*
        Dacia Duster dCI -11 *stadigt framåt BILLIGT*
        Volvo V702.4T

        Comment


        • #5
          Tror inte växellådan är byggd för den behandlingen riktigt.. Så en ny lär oxå gå sönder är jag rädd.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Lanciagubbarna brukar förstärka lådan vilket i princip är ett måste när man närmar sig 300 hk. Gå in på lanciadelta.se forumet och sök. Någon där tog fram flera exmplar av förstärkningsplattan i vintras. Kanske finns någon kvar att köpa.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Oki oki.. Tackar för detta..

              MEn till den absolut STORA frågan..

              Är det svårt att byta själv? alltså växellådan?
              ända kunskapen jag har praktiskt är byte av volvo 740motor..

              är väl inte exakt likadant direkt=)
              *Fiat coupe Turbo 16v**Såld till Felle
              Volvo 740GLt 16v -90 *såld*
              Dacia Duster dCI -11 *stadigt framåt BILLIGT*
              Volvo V702.4T

              Comment


              • #8
                Om du har hela rasket liggande på verkstadsgolvet utanför bilen är det OK. Annars måste du nästan ha lyft och sen hålla på att mickla med lyft både under motor och växellåda. Dom flesta som bytt koppling själv med motorn kvar i bilen utan pelarlyft tycker tycker inte det är värt allt jobb utan avråder. Själv skulle jag lämna in den men det är bara min åsikt.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment

                Working...
                X