Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topplockspackning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Topplockspackning?

    Har ett litet "fel" som jag tänkte höra om ni kan hjälpa mig med.

    Bilen läcker lite kylarvätska, det läcker inget när den är varm och igång, utan det verkar som den släpper lite när den kallnar av, det blir en liten liten pöl typ under motorn.

    På en månad rör det sig om mängden mellan min och max i exp kärlet.

    Kan det vara topplockspackningen eller är det något annat som spökar?
    /robman
    Fiat Punto 60 1.2 -01
    VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

  • #2
    Förmodligen, på 1.2 8V är topplockspackningen en svag punkt.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Det går inte se vart på motorn det blir fuktigt/blött?

      På min Uno så fick jag ett läckage i vattenpumpen. Var ungefär som ditt problem. Läckte bara vid en viss temperatur, tror det var när den blivit varm. Så när den parkerades läckte det bara ett tag...
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #4
        Tack för svaren. Det är nog topp packningen eller vattenpumpen säkert.

        Ser inget någonstans förutom att det kanske ser lite fuktigt/smutsigt ut vid toppen, men det finns inget som bara aha här läcker det.

        Oljan ser ut som den skall, ingen vit rök som jag ser det ur avgaserna.

        Byter man vattenpump vid kamrems bytet? Snart dax för hela den biten isåfall, har rullat 16.000 mil och föregående byte är lite tveksamt om det gjordes vid den milen som angetts.
        /robman
        Fiat Punto 60 1.2 -01
        VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

        Comment


        • #5
          Garanterat topppackningen, FIRE-motorns akilleshäl.
          Riktigt otypiskt av Fiat att göra en så dålig motor tycker jag..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Hej
            Jag hade samma problem på min Punto 60. Lämnade en liten pöl av kylarvätska under sig när den kallnade.
            På min var det en gummipackning á 20 kr på kylvattenröret under avgasgrenröret som läckte. Jag tror att det röret ansluter in mot vattenpumpen. Mitt läckage uppstod ca ett halvår efter kamrems-/vattenpumpsbyte och jag trodde att verkstan hade slarvat och att det var vattenpumpen som läckte. Kan vara värt att kolla..
            Har: Fiat Panda 1,2 69 HP -14, Fiat 124 SC -75.

            Har haft: Fiat Punto 60s -00, Fiat 127 Comfort -83, Fiat 128 3P -79, Alfa 75 2,0 -86, Alfasud Ti -75. Plus en massa annat oitalienskt såklart

            Comment


            • #7
              Tackar för svaren

              Ok då skall jag kolla om jag hittar den packningen, vore ju lysande om det var enbart den, tack för tipset.
              /robman
              Fiat Punto 60 1.2 -01
              VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

              Comment

              Working...
              X