Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diagnostiksystem Punto 1999

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diagnostiksystem Punto 1999

    Undrar om det i handeln finns ett verktyg som kan läsa felkoder etc
    på en punto 80 Elx 16v 1999-10.
    Har ett verktyg för VAG bilar, men funkar inte på Punto.
    Hur utvecklat var styrsystemen på Punto runt år 1999-2000?
    Bilen misständer intermittent efter uppnådd temperatur och på låga varv.
    Kanske en felkodsläsare kunde vara till hjälp.
    Geed

  • #2
    Har du testat med MultiECUScan?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Originally posted by 84jr0 View Post
      Har du testat med MultiECUScan?
      Nej. var hittar jag en sådan?
      Gert
      Geed

      Comment


      • #4
        http://www.multiecuscan.net/
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0 View Post
          Tack för tipset
          Tyvärr finns inte min bil med i listan över bilar som täcks av systemet, endast Punto Grande
          Geed

          Comment


          • #6
            Originally posted by Gert Edenlid View Post
            Tack för tipset
            Tyvärr finns inte min bil med i listan över bilar som täcks av systemet, endast Punto Grande
            Jodå din bil finns i listan, kolla längre ner. MultiEcuScan ska funka på alla Fiats från 90-talet och uppåt. Har du 3-pins diagnostikuttag eller har du OBD?
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Jag har en ELX och kan prata med alla system i bilen med MultiECU Scan (deluxe-varianten ger tillgång till styrservo, AC och airbag). Skulle gissa att just ditt fel ger lite missvisande felkoder.
              Misständning på ELX verkar vara ett av de vanligaste problemen. Både tändkablar och 4-tändspolen sitter mitt i saltsprutet genom grillen vilket dödar både spole och kablar.
              Om det inte är dagsljus kan du säkert se att det kryper blixtar mellan polerna på spolen och/eller kablar vid misständning.
              "Roadfixen" består av att försöka skölja rent så gott det går med vatten, torka, pilla in papper/skumgummi eller vad man har tillhands för att separera kablarna för att öka isolationsavståndet samt slutligen täcka över hela rasket med en plastkasse. Så kommer man hem idag i alla fall.

              Ska man åtgärda det permanent så är det nog bäst att sätta i ny spole, nya tändkablar och sen montera en permanent skärm framför/över tändspole/kablar.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Originally posted by 84jr0 View Post
                Jodå din bil finns i listan, kolla längre ner. MultiEcuScan ska funka på alla Fiats från 90-talet och uppåt. Har du 3-pins diagnostikuttag eller har du OBD?
                jag har ett uttag typ scartuttag
                Geed

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Gert Edenlid View Post
                  jag har ett uttag typ scartuttag
                  Då har du OBD uttag och har du VAG-COM kabel för VAG-fordon så ska det funka ihop med MultiECUScan på din Punto.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by 84jr0 View Post
                    Då har du OBD uttag och har du VAG-COM kabel för VAG-fordon så ska det funka ihop med MultiECUScan på din Punto.
                    Ja det är riktikt. Såg att en begränsad del av systemet är fritt för nedladdning. Är inte säker på vilken täckning det har.
                    Vill ju kunna läsa av motorstyning b.l.a.Har du någon erfarenhet
                    Geed

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Gert Edenlid View Post
                      Ja det är riktikt. Såg att en begränsad del av systemet är fritt för nedladdning. Är inte säker på vilken täckning det har.
                      Vill ju kunna läsa av motorstyning b.l.a.Har du någon erfarenhet
                      Vet inte hur det är på Punton men ladda ner och testa men enligt TurboBs inlägg ovan ska det funka att läsa av motorstyrningen och han vet vad han talar om den mannen
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by 84jr0 View Post
                        Vet inte hur det är på Punton men ladda ner och testa men enligt TurboBs inlägg ovan ska det funka att läsa av motorstyrningen och han vet vad han talar om den mannen
                        Ok
                        Jag laddar ner och kollar
                        Tack för din support
                        Geed

                        Comment

                        Working...
                        X