Hej alla.
Jag har en -88 Uno med 75 hk original motor.
Så vitt jag kan se, så är motorn, slangar, stift, packningar m.m. i princip helt orört sedan ny.
Den drar fint på låga varv, är pigg mellan rödljusen, startar lätt osv.
Men, när man vill varva ur den ordentligt, så tar det tvärstopp vi drygt 4000 rpm. Det hackar och ruskar ordentligt. Den borde rimligtvis varva upp 6500-7000 rpm eller hur?!
Film: https://drive.google.com/file/d/12Je...ew?usp=sharing
Min bedömning är att det är något fel med tändningen, elektronisk motorstyr eller något sådant.
Så, innan jag tvingas byta ut alla delar i systemet, så kanske jag kan få lite tips från er.
Finns det någon varvtalsregulator i systemet?!
En sak jag noterat är att det är något trassel med EVAP. Ibland så är det ett väldigt undertryck när jag öppnar tanklocket, en gång var det övertryck så att tanklocket lossade med ett plopp, och landade mer än en meter från bilen. Är osäker på hur jag skall felsöka EVAP, då jag har svårt att förstå hur det funkar.
Provar jag att köra utan tanklock, så är det samma problem iaf.
All input, tips och tankar om felet tas emot tacksamt.
Mv. Olle
Jag har en -88 Uno med 75 hk original motor.
Så vitt jag kan se, så är motorn, slangar, stift, packningar m.m. i princip helt orört sedan ny.
Den drar fint på låga varv, är pigg mellan rödljusen, startar lätt osv.
Men, när man vill varva ur den ordentligt, så tar det tvärstopp vi drygt 4000 rpm. Det hackar och ruskar ordentligt. Den borde rimligtvis varva upp 6500-7000 rpm eller hur?!
Film: https://drive.google.com/file/d/12Je...ew?usp=sharing
Min bedömning är att det är något fel med tändningen, elektronisk motorstyr eller något sådant.
Så, innan jag tvingas byta ut alla delar i systemet, så kanske jag kan få lite tips från er.
Finns det någon varvtalsregulator i systemet?!
En sak jag noterat är att det är något trassel med EVAP. Ibland så är det ett väldigt undertryck när jag öppnar tanklocket, en gång var det övertryck så att tanklocket lossade med ett plopp, och landade mer än en meter från bilen. Är osäker på hur jag skall felsöka EVAP, då jag har svårt att förstå hur det funkar.
Provar jag att köra utan tanklock, så är det samma problem iaf.
All input, tips och tankar om felet tas emot tacksamt.
Mv. Olle
Comment