If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag får göra ett test utan... och sedan kanske ringa Fiat & hålla tummarna att det går få fram en ny. ( För någon uppgift har det säkert )
Satt liksom ett finmaskigt filter inuti den.
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17
Blir liksom en "Byggtråd" det här...
Åkte på vattenpumpsbyte. Bildades en pöl framtill till höger när bilen stått ett tag. Jag sökte läckaget med varm motor men såg ingenting, först när motorn kallnat började det droppa ur "skvallerhålet" under pumpen.
Jag bytte pump på min förra Uno, beställde från Biltema och då kom bara själva pumpen. Var lite svårt att byta eftersom remhjulet sitter ca 2 cm från innerskärmen. Fick lov att sänka motorn (eller höja ;-) ) för att öht få ut den.
Denna gång kom det en komplett pump med hus. Mekonomen ca 800 kr. Jag tänkte att det blir betydligt enklare denna gång...
Men jag fick tjii.
Iom att pumphuset sitter baktill på blocket, mellan torped och motor var det ganska trångt. Allehanda förlängare, vinkelmutterdragare löste de flesta av problemen så efter drygt 2 timmar satt V-pumpen på plats igen.
En notering: V-pumpen från Mekonomen såg inte exakt likadan ut i gjutningen. Det gjorde att hållaren för kabeln till TDC-sensorn tog mot generatorn med följd att generatorn inte gick fullt tillbaka. Remmen blev alltså ganska "bra" sträckt... Får se om jag orkar pillra lös hållaren igen, putsa av den ytterligare så remmen blir normal igen... Lagren i gen/V-pump mår inte bra av för tight sträckning.
Over and out / Chramon
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17
En liten rapport:
Idag slog mätaren över på 6 000mil på min 20år gamla bil. Så håller bara karossen ihop borde jag kunna njuta av den i många år till. Finns lite angrepp vad jag kan se, men inte av den allvarliga sorten.
Har sköt sig bra i vinter,bara gått & gått trots att det varit rejält kallt denna vinter.
Bara behövt byta generatorlager som jag befarade i förra inlägget.
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17
6000..? Härligt, då har du 36000mil kvar innan skroten om man jämför med farsans Uno SX. (och den gick fortfarande igenom besiktingen med icke mätbara avgasvärden..)
Ni vet säkert att FIAT UNO har tillverkats, och tillverkar fortfarande en Sedan-modell.
Har aldrig sett nån i verkligheten, men på repotagefilmer från Brasilien - - och Polen, har den ibland dykt upp.
Kallas Premio, och ser ut bakifrån, som en Corsa serie 1 med bagagelucka.
Hej!
Kul rapport om Uno´s
Min Uno 75Sx 1990 har jag haft sedan 2002.Den har gått 24000 mil. Innan den hade jag en likadan från 1988.Den körde jag 23000 mil med. Sålde den 2002 för 4000kr,och köpte den nuvarande för 7000kr, den hade då gott 7500mil. 1993 köpte jag ett rostfritt avgassystem och det har jag fortfarande på senaste bilen. Förövrigt har jag bytt koppling,hjullager,katalysator,generator,justerat ventilerna en gång, reparerat trösklarna,
Då mitt intresse är gammelbilar så har jag aldrig behövt lämna bilarna till någon verkstad,så den här Unon tänkte jag köra tills frugan säger ifrån.
Nu funkar inte hissarna, så det blir lite felsökning imorgon.
Har komplett verkstadshandböcker
Billigare bil kan man inte ha
Ha de
Exaktemente... Det finns nog ingen billigare bil att äga???
Skatt, försäkring & eventuella reservdelar ligger nog i den lägsta klassen.
Skulle jag tänka furnuftigt borde jag sälja min Alfa 156 V6 & köpa en Uno till... men lite galenskap måste man få ägna sig åt.
Har funderat på att köpa Punto i framtiden om behovet uppstår så jag får en modernare småbil, men känner mig lite osäker på den. Kan man skruva själv i dem & håller de lika bra?
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17
Första generationens Punto kan man noga göra det mesta med själv skulle jag tro. Och de få som rullar i min Fiat-ovänliga omgivning, tycker jag har klarat rosen ganska bra. Särskilt om man jämför med samtida 90-tals Golf och Polo.
Men motorerna tycker jag är för klena, särskilt om man varit van UNO 75 1,5.
Visserligen så körde jag en UNO 45:a drygt 20.000 mil, men det var segt många gånger. Toppfarten var högre på 4:an än på 5:an, men billigt gick den.
Synd att Fiat Punto 90 ELX 1,6l såldes i så få ex. Hade en på gång 2004, en vinröd metallic,men den hade varit krockad, och dåligt lagad, så det blev ingen affär. Men vilken bil.........
Den 24 mars 2004 var det ju en till salu här på Fiatklubben.
Undrar om den bilen lever än?
Kjell-Inge Bills i Helsingborg sålde den - - finns han kvar här på Forumet kanske?
Originally posted by Chramon Exaktemente... Det finns nog ingen billigare bil att äga???
Skatt, försäkring & eventuella reservdelar ligger nog i den lägsta klassen.
Skulle jag tänka furnuftigt borde jag sälja min Alfa 156 V6 & köpa en Uno till... men lite galenskap måste man få ägna sig åt.
Har funderat på att köpa Punto i framtiden om behovet uppstår så jag får en modernare småbil, men känner mig lite osäker på den. Kan man skruva själv i dem & håller de lika bra?
Klart du kan det!
Inget svårare än Uno'n direkt skulle jag tro och håller nog lika bra om dom är hyggligt skötta.
Hade en 1995 75SX i drygt 5 år.Den stackarn fick slita ont de sista åren mellan Gävle-Uppsala. Värsta som hände under dessa år var 2 st sönderfrysta stötdämpare+generatorn som gav upp.Och en klant till bilreparatör som gjorde ngt knas när han svetsade mina domkraftsfänsten.Gick knappt att köra efteråt...
Annars bara vanlig service. Kolla dock bärarmarna bak om du blir spekulant.Lutar bakhjulen inåt kan det tyda på utslitna bussingar.Finns rep.satser att köpa,annars är det hela bärarmen som gäller.Rätt dyr,iaf här i Sverige,ca 2000 kr/st.
Sen kan det vara bra att kolla domkraftsfästerna+hjulhusen bak.Hemskt tunn plåt där...
Jag trivdes med min,men tyvärr blev den lite för dålig på slutet,så den fick gå till en ny ägare.
//C
Såja, då har den passerat skärselden ( Besiktningen).
Allt gick bra förutom att de upptäckte en skadad damask. Den är nu bytt, ca 1 timmes mekkande i garaget.
Hur gör ni då ni spänner de "värdelösa" klammren runt bälgen. Jag tycker alltid att jag får dem för lösa... Använder tänger å drar & bänder...
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17
Comment