Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ta loss torkararmarna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur ta loss torkararmarna?

    Just det:
    HUR får man loss torkararmarna från sina axlar? Splinesen sitter som berget. Runt om sitter en plastkåpa/galler som gör att en vanlig tvåarmad avdragare inte kommer åt. Jag har försökt med glasfiberband mellan avdragare och torkararmsfäste och lyckats få bort den ena torkararmen, men den andra sitter så hårt att jag drar av glasfiberbandet! Dessutom är det svårt att vira bandet så att det drar rakt.

    Jag tror att någon metod som innebär att man kan banka loss armen skulle kunna funka, men jag har litet svårt att se hur det skulle gå till.

    Snabb kyla eller värme kanske är bra? Kylsprej alt. gaslåga?

    Detta problem borde jag inte vara den första som ställs inför. Alltså borde det finnas lösningar.

    Bilen är en Multipla, om det nu spelar någon roll.
    Last edited by Jonazz; 30 November 2008, 21:02.
    Jonas H

    Multipla 1,6 -99

  • #2
    Prova en glidhammare och rejält med 556 typ.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Jag förstår att den sitter som berget och det är trångt...
      Du får inte dit en liten skiftnyckel?
      Alltså du greppar på sidan, under armen och den andra anliggningsytan på skiftnyckeln bredvid där muttern suttit.
      Då brukar man kunna vicka lös den.
      Eller så gängar du på muttern, sätter armen lite i spänn och knackar försiktigt på muttern.
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #4
        Pazzo, hur ska jag fästa glidhammaren i torkararmen? Jag förstår inte riktigt...

        Chramon, det finns inte en chans att få dit ens den minsta skiftnyckel. Det är t.o.m. litet pilligt att få in glasfiberbandet. Om jag förstår din metod rätt så ska man greppa över kanten på torkararmen vid dess axel och vicka loss den, och då är det ju bra om skiftnyckeln har långt skaft...

        Det måste ju finnas standardmetoder för att ta bort torkararmar.
        Är det ingen som har en verkstadshandbok att titta i?

        Vänta, jag kom just på att jag har verkstadshandboken för Brava/Bravo i pdf! Ska genast titta i den om det finns någon beskrivning.

        Jag återkommer... (Det utesluter inte att någon annan kan hinna före mig!)
        Jonas H

        Multipla 1,6 -99

        Comment


        • #5
          Snöre, ståltråd, tuggummi
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            5-56 som får stå nåt dygn? Jag brukar annars vika upp armen så att den inte trycker åt ena hållet (av fjäderkraften), och vicka lite tills den släpper. Brukar gå lätt.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              De brukar sällan fastna hårt, se bara till att fjädern inte belastar!
              Precis som Per skrev!
              Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v -98
              Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q4 -08
              Piaggio Ciao 0.05 0v -94

              Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v - 05 SÅLD
              Fiat Punto 80 ELX -02 SÅLD
              Fiat Uno 75 SX -89 SÅLD
              Fiat 124 Sport Coupe -75 SÅLD
              Fiat 126 Berlina -76 SÅLD
              Lancia Dedra Integrale -92 SÅLD
              Lancia A112 Abarth -84 SÅLD

              Comment

              Working...
              X