PDA

View Full Version : Fiat 126 med 127-motor

widahr
30th November 2008, 15:55
Dagens! Blev just medlem här och har just i eftermiddags stoppat in mitt nya "projekt" i garaget.

Bilen är som det antyds ovan en Fiat 126 med motor från Fiat 127.
Även skivbromsarna fram kommer från 127, möljigtvis även de bakre.

Några slags coupéfälgar, framstolar från Peugeot 205 XS (?).

Vet inte så mycket om bilen än, inte så insatt i Fiat alls då detta är min första egna. Dock har märket funnits i familj och släkt tidigare. Denna bil kommer faktiskt från en tidigare granne till min moster och morbror som även de har haft några olika Fiat.

Historien om bilen är som följer att den tidigare ägaren byggde om den för att klara regbesiktning och gjorde iordning den med plåt och lack, till och med lackad två gånger!
Han har varit mycket noggrann och alla ändringar som är gjorda är nedskrivna.
Till och med ritningen på adapterplattan finns kvar!

Fick även med originalmotor, extra växellåda plus en massa andra originaldelar till chassi/kaross och lite Abarthprylar :cool:

Ska slänga in bilder på den vartefter, men har två som de som är intresserade får hålla till godo med så länge!

Tyck gärna till om bilen eller kom med tips som jag antagligen inte känner till!

pazzo
30th November 2008, 20:10
Fina bilen :)

Förtjänar bättre bilder, ligger den på garaget.org kanske?

widahr
30th November 2008, 20:24
Man tackar!
Nej, den ligger inte på Garaget, vet inte om jag kommer att registrera mig där framöver eller inte...

Mer bilder kommer de säkerligen att bli framöver, dock har de ju blivit lite bubblor i lacken på sina ställen och förardörren är ju ganska dålig i nederkant, plus rätt skitig just nu, så kanonfräsch rakt igenom är den ju inte, men riktigt kul tror jag nog!

Får se om jag tar lite nya bilder redan nu till helgen som kommer, i veckan blir de bara arbete och åter arbete... :o

Fiat_youngsteer
2nd December 2008, 14:19
tuff ide! är det en stor skillnad på fart/vikt/nått?
Kan du lägga upp lite bilder på hur drivlinan e fixad o sådant?..

widahr
2nd December 2008, 19:14
Jo, det borde ju vara väsentlig skillnad på fartresurserna med effektökning från 25 till 50 :P
Dock har jag aldrig kört den, köpte den som ett insomnat projekt.
Den blev färdigbyggd, men så bråkade en besiktningsman plus att den gick lite för varmt, så den blev då stående i nåt carportliknande skjul... vet ej hur länge, men kan tippa på tio år eller lite mer :rolleyes:

Om motorinstallationen vet jag än så länge inte mer än att han tillverkade en adapterplatta för att få ihop motor och växellåda och att det sitter ett extra tvärgående motorfäste i bakkant på motorn för extra styrka nu när det är så kraftfull motor :D

Ska försöka få upp lite bilder från motorrummet till helgen tänkte jag!

Fiat_youngsteer
6th December 2008, 02:38
shysst! en riktig pärla! ...ser fram emot att se den på vägarna..

widahr
6th December 2008, 12:10
Sådär ja, då har jag fixat fram i alla fall några fler bilder :-)

widahr
6th December 2008, 12:20
Motorrummet, rätt trångt i längsled, observera den lilla urkapningen av plåten för att få plats! :)

widahr
6th December 2008, 12:25
Mera motorrum, här syns till vänster det extra motorfästet i aluminium..
Har börjat ärga skapligt, men borde ju gå att polera upp riktigt snyggt :)

peddie
6th December 2008, 13:48
Grattis till ett fint obejekt!

Fiat_youngsteer
6th December 2008, 15:03
väldigt bra gjort av förra ägarn!....se bilsport nummer 26?(senaste)...det var en fiat 126 med där!...lite inspiration...kan säker lägga upp nån bild ochså...:)

Felle
6th December 2008, 16:27
Tjena
trevligt med fler 126or som roligare motorer.
Har själv en fiat 126 med a112 motor , skall i en a112 abarth motor, har samma typ av adapter tydligen en som tillverkade sådana och sålde i sverige.
Ditt avgas såg konstigt draget. såg ut att gå runt motorn och sen bak. Har du kylaren bak el fram? har min fram.
min ska bli banbil.. så den skall moddas mer.- :-)

pazzo
6th December 2008, 16:48
Originally posted by Felle
Tjena
Har du kylaren bak el fram?
:-)

ps. Kylaren syns till h. om motorn :)

Felle
6th December 2008, 17:02
suddiga bilder mannen.. men visst nu ser jag det

widahr
7th December 2008, 10:20
Jo, bilderna är lite dåliga, har ju bara mobilkameran. Dock blir dom ju kanon så fort man är utomhus och det är ljust, som på första bilden.

Ja, tydligen så ska ju 127:ans motor och A112-motorerna stämma överens ganska väl, så jag fick ju med både Abart-toppar och en komplett A112 Abarth-motor med bilen.
Farsan har även han en A112 Abarth-snurra liggande :P

Jo, kylaren sitter som sagt till höger om motorn, får se vad de blir för placering sen eftersom den går för varm...
Har också två oljekylare som han på den tiden hade fått av min morbror för att åtgärda problemet men som han aldrig satte dit, så får bli montera en av dom och kanske komma runt problemet, skulle dock vilja ha termostatstyrd oljekylning i så fall...

Adaptern tror jag han byggt själv, men de klart att de finns ju alltid någon som tillverkar saker i större skala om de finns efterfrågan, och originalmotorn i den är väl kanske inte så kul alltid :)

Avgassystemet är hembyggt och någon slags extraktorvariant och han har dragit det runt motorn för att få någon slags längd på det alls helt enkelt :)

widahr
7th December 2008, 10:41
Nu har jag kollat lite mer info om min bil, för dom som vill veta :P

Det är en -75:a uttagen 25 Juli -75
Senaste besiktning 30/4 -97
Senast godkända bes. 6/4 -95

Så med andra ord så rullade den väl lite under -97 som senast :)

widahr
22nd December 2008, 20:33
Tog mina första stapplande steg med bilen idag, monterade bort motorluckan (smidigare att jobba tänkte jag)

Plockade ur alla stift och droppade ner lite olja i cylindrarna, kopplade på ett batteri för att dra runt den några varv.
Kom dock på att säljaren sa att startmotorn som satt i hade nåt fel på drevet och att den startmotor jag fick med hade samma fel.
Men min morbror hade visst någon liggande så ska väl hämta den imorrn.
Så nöjde mig med att skruva bort startmotorn ur bilen idag och se över allt innanför fördelarlocket :)

widahr
27th December 2008, 00:34
Idag klockan 22:00, eller nåt liknande, fick jag äntligen liv i bilen! Vilket ljud!
Apple ljuddämpare sitter det som sagt på, aldrig varken sett eller hört någon sådan, bara hört talas om, men gav mysigt morr!

Fick byta en bränsleslang som gick från slangen från tanken vid torpedväggen upp på vänster insida av motorrummet och sen till bensinpumpen, det såg mest ut som en sprinkler när de blev tryck :)
Och så monterade jag dit den nya startmotorn som jag hämtade från morbror också, det finns verkligen bara ETT sätt att få dit/loss den med allt som sitter i vägen! :D

Imorgon blir de ut i garaget igen (nyss inkommen därifrån) och smörja upp bromsarna runtom och kanske kanske ta en liten provtur :)

widahr
28th December 2008, 17:24
Var tvungen att ta en bild på en rätt het bränsleslang som jag hittade i garaget, hoppas bara man kan få tag på mer!

widahr
28th December 2008, 18:34
Skickade iväg ett mail till närmsta SFRO-besiktningsman, ska bli intressant att se vad han säger om hur man ska kunna besikta bilen framöver...
Vet att byggaren fick problem med besiktningen, därför den blev stående.
Det och att den gick för varmt om man pressade den lite...

widahr
28th December 2008, 19:58
Hoppsan, såg att "inredningsbilden" hade blivit fel först nu! Skönt med ett forum befriat från besserwissrar ;-)
Här kommer den i alla fall!

Fiat_youngsteer
29th December 2008, 01:46
wow...det var en riktigt lyxig inredning!...läder o crome! ;)

widahr
29th December 2008, 09:32
Javisst, påkostat ska de vara :D

widahr
6th January 2009, 16:18
Sådärja, då var tändstiften bytta efter att dom allihop hade havererat efter två uppstarter! :rolleyes:

Det satt NGK BP7ES i, men satte dit BP6ES som är varmare och som dessutom rekommenderas av Fiat i verkstadshandboken till Fiat 127...

Kapten Haddock
7th January 2009, 18:24
Tjo.
Du kan inte starta upp den o dra den till varvstoppet för en gammal kapten?

Bara så jag vet om man ska beställa extraktor grenrör:)

MVH/

widahr
7th January 2009, 19:48
Hehe, mja, kanske inte just till varvstopp, men lite ljud borde ju gå lätt att fixa fram :)

per
7th January 2009, 22:20
Ah, 205XS-stolar... ;)

widahr
8th January 2009, 10:52
Jaså, är de inte GTI-stolar?
Satt och funderade på det igår faktiskt, ifall XS har skålade eller inte. Jag har ingen aning om hur några av dom stolarna ser ut, vet bara vad förre ägaren/byggaren sa...

per
8th January 2009, 15:03
Det är samma dynor i GTI men XS hade egen grå textilklädsel.

widahr
8th January 2009, 20:24
Aha, ja men då duger dom ju till det dom ursprungligen är isatta för, att vara lite sportiga :)

widahr
9th January 2009, 15:47
Första provturen, bet inget bra på den frusna snön på grusvägen hemma hos morsan, men fint gick den ändå :)
Behöver nog mindre ratt, knät är i vägen när jag ska få i ettan :p

Kapten Haddock
9th January 2009, 15:48
Originally posted by widahr
Första provturen, bet inget bra på den frusna snön på grusvägen hemma hos morsan, men fint gick den ändå :)
Behöver nog mindre ratt, knät är i vägen när jag ska få i ettan :p
Spela in en film!
Eller bara ljudet:)

widahr
9th January 2009, 16:37
Visst fan, de glömdes i ivern bort, jag fixar det nu när jag går ut igen, sen får jag väl ägna resten av kvällen åt att försöka få in ljudet i datorn och göra om det till nåt som andra kan lyssna på :rolleyes:

widahr
9th January 2009, 21:43
Nu så blev de allt lite ljud!
Lät illa i mobilen och blev bara något bättre i datorn märkte jag, men får duga så länge! :)

http://hem.passagen.se/ominougoth/fiatljud.mp3

Kapten Haddock
10th January 2009, 02:23
Nu så blev de allt lite ljud!
Lät illa i mobilen och blev bara något bättre i datorn märkte jag, men får duga så länge! :)

http://hem.passagen.se/ominougoth/fiatljud.mp3

Hehe, det lät ju knappt plågat:D
Allt undet 7000k är klent:(,vi får se vad man åstadkommer.

widahr
10th January 2009, 09:29
Nee, men ville inte plåga en obelastad motor, sen när saltet har försvunnit och jag bytt den tio år gamla oljan så tänkte jag spela in video/ljud där man gasar på stora vägen. :)

Kapten Haddock
10th January 2009, 10:04
Hehe, skojjar bara alltid trevligt med ljud!
Jag ska bort o byta olja i min nu men jag ska gå igenom resten oxå innan jag gasar någe:)

MVH/

Nee, men ville inte plåga en obelastad motor, sen när saltet har försvunnit och jag bytt den tio år gamla oljan så tänkte jag spela in video/ljud där man gasar på stora vägen. :)

widahr
11th February 2009, 10:48
Usch ja, nu har de gått trögt ett tag...
Har köpt ett oljefilter men inte så mycket mer...
Ringde dock till SFRO för att kolla hur man ska gå till väga för att besikta den, och drabbades av ett rejält bakslag..

För det första så blir kostnaderna för besiktning hos dom och bullerprov (som han sa att jag måste göra på grund av bytt motor) runt 7000:-!

Dessutom måste jag byta ut bromsarna bak (IGEN om dom nu var bytta, vet ej än)
Och för att den ska ha minsta chans att klara bullerprov måste ju hela avgassystemet bytas..
Sen MÅSTE jag egentligen byta låda också..

Så att eeeh........... :confused:

BiggerDigger
18th March 2009, 19:13
då ligger mitt vw motorbyte bättre tilll då, då jag har låda från vw och passat bromsar med skivor bak, sen kostar en besiktnig rätt mycke penga, men ...

widahr
19th March 2009, 16:32
Ska du sätta i en VW-motor i en Fiat eller vad?

BiggerDigger
19th March 2009, 17:40
Ska du sätta i en VW-motor i en Fiat eller vad?

en 126a, har kommit halvvägs.

widahr
19th March 2009, 17:47
Ahaaa, NU är jag med! Hmm, hur kom de sig att du valde VW? Är ju rätt dyra motorer att hålla på med :(
Vart finns du och bilen, om man får för sig att dra en sväng på nån hoj en solig dag?
Kan ju vara skoj att se bygget! :)

BiggerDigger
19th March 2009, 20:31
Har två vw motorer liggandes, så valet blev lätt. Och så klart ska det vara diesel när man ändå byter.

Håller till i Borås trakten

widahr
21st March 2009, 11:34
Ahaaa, så då är de radfyror det handlar om? Hmmm, diesel? Ja, smaken är som baken och tur är väl det :)

widahr
4th August 2009, 19:30
Besiktade så Fiaten nu i fredags och fick "bara" fyra tvåor! Ett bälte bak som inte vill ut (?), för hög inställning av framlysena, ingen handbroms (wire av, köps vart!?) och dåliga torkarblad (japp, minst tio år gamla) Rätt bra tvåor på en bil som har "fel" motor och bromsar runtom :-) På tal om bromsarna så vet jag nu att även bromsarna bak är bytta, liksom skivorna fram kommer bakbromsarna från 127 och några andra modeller som jag inte minns exakt vilka just nu...

Fiat_youngsteer
4th August 2009, 20:59
JAA! då har du den minsta-hårigaste custom fiaten i svergie! :D! När komemr vi kunna se den 4real?!

widahr
5th August 2009, 04:06
ja du, jag får väl sikta på Skokloster nästa år? För innan dess händer det väl inte så mycket? Måste få tag på takluckelåsning också, så man kan köra i farter över 30km/h utan att behöva sitta och hålla i soltaket ;-D

widahr
21st August 2009, 17:04
Var just ute med bilen, den är som sagt besiktad nu, men med tre tvåor kvar att åtgärda, och har bestämt mig för att nu får någon annan ta över... slänger upp en till salu-annons istället för att skriva mer om saken här...