PDA

View Full Version : ett par bilder på min 124 AS

Åke Albertsson
10th May 2014, 20:29
lite ombyggnader på karroseri förstärkta rambalkar ombyggt golv i bagaget för en Atl tank infästning för annan bakaxel lite helgerån att använda en Alfa Montreal axel men vad göra när inte fiataxeln håller och inget annat än italienskt i en Fiat14753147541475514756

per
10th May 2014, 22:43
Ballt! Vad är målet, en mega-Abarthreplika?
Ett alternativ kan vara bakaxeln från Argenta (eller sena 132) som tydligen ska hålla för det mesta.
Möjligen är 130/Dino 2.4-axeln ännu biffigare men ovanligare/dyrare..

Åke Albertsson
11th May 2014, 00:22
Ballt! Vad är målet, en mega-Abarthreplika?
Ett alternativ kan vara bakaxeln från Argenta (eller sena 132) som tydligen ska hålla för det mesta.
Möjligen är 130/Dino 2.4-axeln ännu biffigare men ovanligare/dyrare..

Har "mosat" ett par Argenta axlar (drivaxlarna vrider sig som polkagrisar)
har en bakvagn till 130 men hittar ingen diffbroms samtidigt så tar den för mycket utrymme under bilen och det blir svårt i bilprovningen med den då får jag göra om besiktning till amatörbyggt fordon, Dino 2,4 är ju snarlik 130 axeln, det jag har letat efter har varit Dino 2,0
målet ? ja det vet jag inte men vi får se vad det kan bli det har varit ett antal olika motaralternativ genom åren, men det sår en liten goding och väntar på att bli använd

per
11th May 2014, 04:12
Haha vilka effekter har du kört med? Funderar på Coupemotor i min ena Argenta nämligen.
Ok, vad jag vet är Dino 2.0-axeln mkt nära släkt med 125 som ju är av mindre dimensioner än Argenta så det kanske inte vore så lämpligt då.. 130-bakaxeln torde väl göra bilen minst lika ombyggd som med en Alfa-axel?
Iaf, lycka till! :)

Åke Albertsson
11th May 2014, 08:51
Haha vilka effekter har du kört med? Funderar på Coupemotor i min ena Argenta nämligen.
Ok, vad jag vet är Dino 2.0-axeln mkt nära släkt med 125 som ju är av mindre dimensioner än Argenta så det kanske inte vore så lämpligt då.. 130-bakaxeln torde väl göra bilen minst lika ombyggd som med en Alfa-axel?
Iaf, lycka till! :)

130 axeln är fyrdelad (en riktigt modern och fin konstruktion )
alfa montreal:en är i grunden samma som Alfa 105 men mycket stabilare samt har samma spårvidd som Fiat (124 125 131 132 o Argenta axeln)

per
11th May 2014, 19:21
Ok trodde Montrealen hade delad axel av nån anl. Fiataxlarna har lite olika spårvidd.
Kul att följa! :)

Åke Albertsson
23rd November 2014, 22:25
1589615897
det tar lite tid men torpedväggen är nu flyttad bakåt 90mm och plats är fixad till pedalställ med bromsvåg oljebehållarna är Fiat 124 original titt enkrets system nästa på tur ar en ny framvagnsbalk som gör det möjligt att flytta motor bakåt

- - - Updated - - -

det var lite dåligt väder i helgen så jag fixade nya nav till framhjulen då jag vill ha pinnbult i stället för vanlig bult och så blev jag lite inspirerad av dom gamla grupp A-bilarna så det "måste " vara kylflänsar på naven för kylning av lagerna 15898