Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knack-sensorer (sensorer/bilelektronik)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Knack-sensorer (sensorer/bilelektronik)

    Frågor:
    1:Låter bilen mig veta att bilen knackar genom att tända insprutningslampan?
    2:Någon som vet hur utsignalen ser ut? Handlar det om 1mV, 10mV eller 1V? Korta pulser som i us, ms eller lååånga sekunder? Stigtid? Lite på ett ungefär bara sådär...
    3:Hur känsligt är det att lasta ner sensorer/ingång på ECUn kapasitivt, resistivt är inget problem, lite orolig över kapasitansen bara.

    Om någon vet eller har ett hum om det så blir jag glad :-D
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    svar på 1:an är iaf nej på de flesta bilar
    /Peter

    Comment


    • #3
      Var rädd för det chorus.... Börjat undra om det verkligen är EBVn som spökar eller om det är ECUn som slår av turbotrycket. Kopplar man bort den vill jag i alla fall få reda på om det knackar, även om det är för sent då.
      Hoppas att någon kan fylla i de andra frågorna också, eller om någon har tips på var man kan få reda på det.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        När jag var i startfasen på min 20vt provade jag mig fram.. innan jag skaffade mig en proggresiv btrl fick jag en indikation om fuelcut! Lampan för insprutningen(?) i form av en spridare uppenbarade sig och tändningen slog av med ett kraftigt ryck.
        Antog att bilen knackade och tändningen bröts... Så svaret borde vara ,JA.... ! :-)
        ¤TOGGEX¤

        Comment


        • #5
          börjar det knacka allt för mycket kanske den tänds, vad vet jag

          kanske lyste den för att den gick för magert/fett?
          /Peter

          Comment


          • #6
            förresten, hur uppenbarar sig felet?
            /Peter

            Comment


            • #7
              Menar du mitt fel? De är mest att trycket går upp till bastryck, ökar ibland som det skall, men ibland upp lite, och faller sedan ner till bastryck för att sedan öka långsamt mot 1bar igen. Har hela tiden gissat att det bara är EBVn som inte funkar som den skall (förmodar att det faktikst är så också), men kan ju vara datorn som håller igen också. Och med en pysventil har inte motorn någon möjlighet att backa trycket så tänkte man kan skaffa en en egen pryl som flaggar om motorn knackar. Fast om den stryper tändningen "med ett ryck" så är det inget att bry sig om kanske. Aldrig fel att ha en lampa till att vara orolig för ;-) Funderade på att skaffa en LCD som visar insugstemp, utetemp, kanske duration på spridarna eller annat skoj som finns att läsa av från sensorer i motorn. Kunde ju kanske skaffa en med 2 olika färger på bakgrundsbelysningen som skiftar till rött om det kommer signal från knacksensorn. Fast jag har funderat på att göra så mycket att det förmodligen inte blir något av det här heller. Men drömma måste man ju få göra, eller hur? :-D
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Det finns väl något system som heter "knocklink" som berättar om det knackar
                /Peter

                Comment


                • #9
                  Roligare att bygga själv, om man nu bara kunde få reda på hur mycket man kan lasta ner signalerna, eller om det sitter buffert-steg på dator-kortet så man vet att det finns bättre ställen att koppla in sig på än direkt på insignalerna...
                  Men skall bara flytta först, och sätta in catch-tank, och byta slangarna i bilen, och fixa bromsarna och..... tja, sedan är det nog dags att sälja bilen eller leta ny motor ;-D
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Haka på ett oscilloskåp och mät:
                    http://www.autoshop101.com/forms/h38.pdf
                    Fast jag tror att signalen sedan behandlas i ECU'n också, för att undvika "falsklarm"

                    Comment


                    • #11
                      Tackar för det Micke, bra info. Blir till att skaffa ett oscilloskop (tips på något kanske? Vill gärna ha 200MHz, men de är så ruskigt dyra.... och nej, vet inte varför men det är ju häftigt). Och hur mäter man upp detektions-nivån? Får försöka leta upp mer info om det där en dag, kanske till och med finns signal att plocka direkt från styrboxen, det måste rimligtvis sitta en detektor utanför själva CPUn någonstans, frågan är bara var ;-) Hoppas att man kan få tid till det där snart, det hade varit riktigt skoj att bygga faktiskt.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Om du skall köpa 200MHz oscilloskop så tycker jag du skall leta begagnat från något ställe som håller på med elektronikproduktion/test/utveckling. Det borde gå att köpa ett exemplar som inte har klarat kalibreringingen till ett "hyffsat" pris. Ett sådant instrument är i det närmaste värdelöst proffessionellt, men duger gott åt en hemmapulare.

                        När man tänker närmare på det så verkar det ruskigt svårt att mäta sig till detektionsnivån. Enklast kanske är att ta informationen innifrån ECU'n. Hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt, vad som nu kan vara möjligt?

                        Comment

                        Working...
                        X