Announcement

Collapse
No announcement yet.

misständer vid låg gas,

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • misständer vid låg gas,

    Jag har en saab 600 -86, såvitt jag förstått bygger deras motor på en ritmomotor eller så, Fiatmotor är det i vart fall.
    Jag köpte den förra fredagen och då gick den fint, bortsett från svåra misständningar innan motorn var varm.
    Efter att ha tvättat bilen med högtryck i onsdags så går den dock sämre. Nu misständer den så länge jag gasar för lite.
    Det verkar vara så att när andra porten i förgasaren öppnar så går motorn rent, i princip oavsett varvtal, men när bara ena porten är öppen så misständer den. Den är hopplös att starta när det är svalt (ca +20 när jag körde hem vid 03.20 i morse, misstände grymt, tände bara på en cylinder, fick rycka tändstiften och göra rent dem och hoppas på det bästa innan den startade tveksamt på två burkar och sedan gick att lura upp på högre varvtal och tändning på fler burkar.
    Har någon något tips på vad som felar och vad en lekman kan göra åt saken? eller ett tips på en prisvärd mek som kan fiatmotorer i eller nära Uppsala?

  • #2
    Kan vara att nån packning på förgasaren är trasig och den drar in luft den vägen. då går den inge bra. + att och om du gasar så får den mer soppa och kan gå bätre då..
    Fiat Croma 16v -95 (såld)
    Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
    Ford Mustang cab -71

    Comment


    • #3
      Bra tanke, jag ska köpa startgas och spraya runt förgasaren när den står på tomgång så får vi se om varvtalet fluktuerar.

      Comment


      • #4
        Jaha, så har det blivit enklare och svårare.
        Det verkar vara automatchoken som strulade, jag upptäckte att bilen blev för varm, så jag kollade vattennivån och fyllde på, då blev det tydligen nog med vatten för att cirkulera genom förgasarens vattenkanaler och då slutade den strula.
        Dessvärre upptäckte jag att den läcker vatten. På bilens högra sida.
        Jag har ej hittat läckan ännu, men misstänker vattenpumpen. Skojigt värre.

        Comment


        • #5
          Kan även vara vatten i fördelarlocket, ta gärna isär även detta och torka ur.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Kan även vara vatten i fördelarlocket, ta gärna isär även detta och torka ur.
            Dessvärre inte, jag bytte fördelarlock och rotor och det åtgärdade en del av bekymren, sista problematiken är kopplad till automatchoken när vattennivån sjunker.

            Comment

            Working...
            X