Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förspänning WG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Förspänning WG

    Hallå gubbs.

    Tänkte kolla lite hur ni har ställt era wastegateklockor. D v s hur hårt har ni förspännt armen till wastegaten?

    Jag har ca 2-3mm nu men frågan är om man kan spänna upp den ytterligare 2-3mm för att få bättre grundtryck?!

    Som det är nu laddar den bara 1-1.1bar medans det borde vara 1.2-1.3 eftrsom jag har Gtec1 chip. Och sen svajar den något på hårt gaspådrag...

    Hur har ni gjort?
    Äger just nu...
    Coupé 20VT LE -99
    Mustang HT -70
    Saab 9-5 2.3t -03

    Coupé renovering -07

  • #2
    Man ska inte behöva spänna den med Gtec1.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Originally posted by 84jr0
      Man ska inte behöva spänna den med Gtec1.
      Det var min tanke åxå men jag har ju bytt till en 16t turbo, frågan är om det har något med saken att göra...
      Äger just nu...
      Coupé 20VT LE -99
      Mustang HT -70
      Saab 9-5 2.3t -03

      Coupé renovering -07

      Comment


      • #4
        Har du testat att skruva upp den Rayzor?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Originally posted by Freddan72
          Har du testat att skruva upp den Rayzor?
          Skall göra det ikväll, samt kolla över trycksidan efter läckor...
          Äger just nu...
          Coupé 20VT LE -99
          Mustang HT -70
          Saab 9-5 2.3t -03

          Coupé renovering -07

          Comment


          • #6
            När jag körde med Gtec1 så kollade jag laddtrycket. Tryckte gasen i botten vid 1900 varv (femmans vxl i), fick 0.4 bar vid 2000 och sedan 1.4 - 1.5 bar vid 2500 varv. Därefter börjar laddtrycket regleras av EBV.
            Testade på fyrans vxl vid 3000 varv, gasade fullt och fick 1.3 - 1.5 bar (svårt att läsa av) vid 3500 varv, därefter reglering.

            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Originally posted by Freddan72
              När jag körde med Gtec1 så kollade jag laddtrycket. Tryckte gasen i botten vid 1900 varv (femmans vxl i), fick 0.4 bar vid 2000 och sedan 1.4 - 1.5 bar vid 2500 varv. Därefter börjar laddtrycket regleras av EBV.
              Testade på fyrans vxl vid 3000 varv, gasade fullt och fick 1.3 - 1.5 bar (svårt att läsa av) vid 3500 varv, därefter reglering.
              Ljusår bättre än min! får max upp den i 1.1 under en kort stund, och sen faller den ner strax under 1... jaja skall kolla ikväll.
              Äger just nu...
              Coupé 20VT LE -99
              Mustang HT -70
              Saab 9-5 2.3t -03

              Coupé renovering -07

              Comment


              • #8
                Testa att tanka bättre soppa en hel tank (och kanske lite insprutarrengöring) och nollställ sedan ECU:n.
                Annars kan det vara gammalt soppafilter, dåliga stift, skitig AFM, osv osv osv..

                Originally posted by Freddan72
                vxl i), fick 0.4 bar vid 2000 och sedan 1.4 - 1.5 bar vid 2500 varv. Därefter börjar laddtrycket regleras av EBV.
                Testade på fyrans vxl vid 3000 varv, gasade fullt och fick 1.3 - 1.5 bar (svårt att läsa av) vid 3500 varv, därefter reglering.
                EBV:n reglerar hela tiden! Den har lite svårt att hinna med den lilla originalturbon bara, när den får blåsa på så mkt som med GTEC eller Novitec. Den har ju väldigt liten turbolag.
                Last edited by per; 9 April 2008, 13:59.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  Testa att tanka bättre soppa en hel tank (och kanske lite insprutarrengöring) och nollställ sedan ECU:n.
                  Annars kan det vara gammalt soppafilter, dåliga stift, skitig AFM, osv osv osv..


                  EBV:n reglerar hela tiden! Den har lite svårt att hinna med den lilla originalturbon bara, när den får blåsa på så mkt som med GTEC eller Novitec. Den har ju väldigt liten turbolag.
                  Tack för tipsen...

                  Har dessvärre redan testat det mesta... 99 oktanig bensin, rengjord AFM, nya stift, nytt bränslefilter, ny turbo

                  Hoppas hitta en liten läcka ikväll...
                  Äger just nu...
                  Coupé 20VT LE -99
                  Mustang HT -70
                  Saab 9-5 2.3t -03

                  Coupé renovering -07

                  Comment


                  • #10
                    Tänk på att inte spänna armen för hårt bara..
                    Det är ig. ett rätt dumt sätt att höja grundtrycket på.

                    Har varit med om personer som spänner armen för hårt vilket resulterar i att wg-klockan inte har slaglängd längre för att uppna helt.
                    Det funkar ju ändå.... på låga varv..
                    När man sen drar upp bilen på höga varv och klockan inte kan öppna upp "bypassen" helt och avgassmottrycket tvinar avgaserna att gå igenom turbindelen istället för förbi trots att korrekt laddtryck redan är uppnått skenar trycket...
                    Alla vet vad som händer då!


                    Så kolla detta för säkerhetsskull om du är och vrider armen för mycket.

                    Dra i armen tills klockan går i botten.
                    WG´n måste nu vara tillräkligt öppen för att inte få skenande laddtryck på dom höga varven.

                    Hoppas du förstod min mening i texten.
                    Ibland kan jag formulera mig lite konstigt.

                    Hade inte skrivit det om jag inte varit ute för det själv.

                    Fast i mitt fall en Nissan cherry som Laddtrycket vart intställt på ca 1.2bar med hjälp av inskruvad arm.
                    Men vid första provturen så skenade det iväg!!
                    min laddtrycksklocka gick bara till 1.5bar så jag vet inte hur högt.

                    Läskigt iaf.
                    Sedan dess gör jag inte så längre..

                    mvh

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per
                      EBV:n reglerar hela tiden! Den har lite svårt att hinna med den lilla originalturbon bara, när den får blåsa på så mkt som med GTEC eller Novitec. Den har ju väldigt liten turbolag.
                      Det jag menade var att laddtrycket svajade lite efter att man nått max turbotryck. Å då är ju ECU inne och styr laddtrycket med EBV.
                      Men helt rätt som du skriver, ECU är även inne å styr laddtrycket under laddtrycksuppbyggnad. Den lurar wastegaten på lite tryck så att laddtrycket kan gå över 0.6 bar, som wastegateklockan är inställd på. Kanske därför som chippade bilar har en tendens att svaja lite mer i laddet, då turbon jobbar på mkt mer än vad den skulle göra normalt och när väl wastegaten öppnar ja då kommer det massor av avgaser och trycket sjunker fort och ECU hinner inte med.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        OT

                        På min bil iaf, verkar problemet ligga INNAN wastegaten öppnar, turbon jobbar alltså upp trycket för fort så att ECU'n inte hinner öppna wastegate i tid = 1.7bar i peak. Tror fler har samma problem.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Re: OT

                          Originally posted by per
                          På min bil iaf, verkar problemet ligga INNAN wastegaten öppnar, turbon jobbar alltså upp trycket för fort så att ECU'n inte hinner öppna wastegate i tid = 1.7bar i peak. Tror fler har samma problem.
                          Då måste det vara knas på min, den peakar max 1.1 för att sedan landa strax under 1... kan ebv'n orsaka detta om den är kass?
                          Om inte vad fään kan det då vara, känns som att jag kollat allt nu
                          Äger just nu...
                          Coupé 20VT LE -99
                          Mustang HT -70
                          Saab 9-5 2.3t -03

                          Coupé renovering -07

                          Comment


                          • #14
                            Glömde att du inte har original turbo/wastegate.. Då är det en annan femma. Snacka med Emilio här på forumet, han har haft lite liknande problem tror jag. Styrtrycket till wastegaten ska vara annat än original, tror jag det var.
                            Last edited by per; 10 April 2008, 12:44.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Re: Re: OT

                              Originally posted by RayZor_187
                              Då måste det vara knas på min, den peakar max 1.1 för att sedan landa strax under 1... kan ebv'n orsaka detta om den är kass?
                              Om inte vad fään kan det då vara, känns som att jag kollat allt nu
                              Min erfarenhet av kass EBV är att de ger höga laddtrycksspikar när turbon börjar jobba pga för seg reglering, att trycket markant hoppar mellan rätt tryck och bastryck, att du får skenande laddtryck eller att du bara får bastryck. Tycker inte att du verkar ha något av de ovan nämnda problemen så då funkar det nog som det skall.

                              Öppen dump som inte orkar hålla emot? Trasig bosh-dump?
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X