Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter av extern vs intern termostat ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfarenheter av extern vs intern termostat ?

    Vad är bättre system ,termostat inne eller sån T-formad extern på fiat 124 coupe BC ?
    Spontant känsla är inte den externa lite långt ifrån motor borde inte termostaten vara så nära motor som möjligt?

  • #2
    Ingen betydande skillnad tror jag
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hej!
      Jag tycker den externa är bättre, Fiat gick ifrån den inbyggda till extern,det gjorde dom nog av någon anledning.
      Själv tycker jag att den externa kommer upp i arbetstemp snabbare,använd det som sitter orginal,har inte hört någon som har haft problem med den interna heller.

      Affe
      4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
      2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
      Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

      Punto 80 ELX 16v -01
      Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
      Ducato 2,5TD -92 flak
      Tel 070-5512431

      Comment


      • #4
        Har renoverat hela motor,och gubben som satt ihop motorn tyckte att det var lite konstigt att ha termostat externt på det sättet,och föreslog att sätta den inne i befintliga termostat huset (borra ett litet hål på termostaten för luftflöde)
        Har googlat lite och läst att många haft problem med kylsystemet (med spider ,men det är samma motor) och den jag köpte av hade samma problem och till slut gich toppen!Vill undvika det , lagt mkt pengar på renoveringen.
        Den interna är nog lite känslig på vatten nivå ,den sitter rätt högt.Den externa T-formade är lite långt ifrån toppen enligt "erfarna gubben".Vet inte för nog prova bägge två system.

        Comment


        • #5
          Vattnet är i princip lika varmt överallt med det flödet som är, och den externa sitter faktiskt lägre än den interna, iaf på 125 och Argenta.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Känselkroppen på termostaten sitter i vattenflödet så det spelar
            ingen roll om den är extern eller internt monterad. Den öppnar vid rätt temp ändå om flödet finns. Och som per är inne på så kan "högt monterade" termostater vara lite knepiga att lufta. Då gäller det att tänka till om inte tillverkaren monterat en luftningsnippel.

            Syrran har en citroen C2. Där krävs det att man lyfter framänden på bilen för att lufta...
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment

            Working...
            X