Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljetryckslampan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljetryckslampan

    Jag måste vara den mest oturförföljde Coupéägare i detta land...

    När bilen är avstängd lyser oljetryckslampan, som att det vore för lågt tryck. När bilen är igång slocknar lampan och mätaren fungerar som den skall.

    Jag funderar om det kan vara kortslutning i mätaren. Något som hänt andra? Eller är det någon annan som har någon idé om vad som kan vara fel?

    Passar även på att fråga er visa; var köper man enklast Pininfarina mattor till bilen? Och var köpes LE-kit? autods.net?

  • #2
    lyser den alltid eller bara när Tändningen e på?
    www.garaget.org/Lx3me

    Comment


    • #3
      Köptips finns under Coupe Info.

      Att oljetrycket är noll när motorn står still är kanske inte så jättekonstigt? Då står även oljepumpen i motorn still.
      Trodde man lärde sig sånt på körkortskursen..?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Ja, jo det är kalrt att oljetrycket är noll när motorn är avstängd, men då borde väl inte oljetryckslampan lysa eller? Lampan lyser när mätaren är på noll, d v s när bilen är avstängd...Vilket får mig att tro att det är någon form av kortslutning i mätaren, då lampan INTE skall lysa när bilen är avstängd

        Comment


        • #5
          nepp det ska den inte ngt krångel där,

          har den alltid varit så sen du köpte den?
          www.garaget.org/Lx3me

          Comment


          • #6
            Nej allt detta började igår. Jag får helt enkelt undersöka mätaren, dess kopplingar och säkring närmare.

            Comment


            • #7
              Du med. Dår är vi två med samma problem, Jag la in en fråga om dett för en månad sedan. Ingen svarade.
              Ja min lampa lyser när jag vrider om nyckeln och drar ut den.
              När jag startar motorn så slocknar lampan och jag har rätt oljetryck. Jag hör en liten summerton bak på motorn också.
              Det ska inte vara någon spänning på givaren när tändningen är avstängd. Funderar på om det är ett relä som drar tjyvström. Alternativt så är det något fel på tändningslåset.
              Men för att kunna göra en bra felsökning så behöver jag ett elschema. Har tyvärr inte hittat något.
              Regards
              lenel
              Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

              Comment


              • #8
                Funderar också på om det kan vara givaren som spökar. Tändningslåset har jag inte tänkt på... Har varit inne på kortslutning tidigare, men när jag var ute och undersökte verkade det inte som så.

                Min bil låter det inte om, vad nu det kan innebära.

                Comment


                • #9
                  Min lyser oxå när tändingen är på då sonden har ström och då lyser lampan..helt i sin ordning. När motorn startas och trycket går upp ska lampan slockna. ren säkerhetsåtgärd så man vet att lampan funkar.
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    Verkar vara svårt att förstå vad felet med min bil är...

                    När bilen är AVSTÄNGD och nyckeln är UTDRAGEN ( ingen tändning) lyser oljetryckslampan. Självklart är det så att bilen inte har något oljetryck när bilen är avstängd, men i mitt fall verkar det som kortslutning/problem med givaren...

                    Comment


                    • #11
                      Ok

                      Hade du skrivit med nyckeln ur så.. Fan va skumt! Låter som något relä gett upp ja, frågan är vilket.. Möjligt att ett schema från verkstadshandboken kan hjälpa?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Skulle mycketväl kunna vara ett relä. Mina tankar går dock mot givaren, och att den har gett upp

                        Comment


                        • #13
                          Fast det borde inte ens gå nån ström TILL givaren med nyckeln ur..
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            De e nog kortis i ngt. relä - dra ur reläna ett efter ett och kolla
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #15
                              Jag har dragit ur alla reläer som jag hittat. Fortfarande lyser den f-b lampan. Jag har nu tagit bort kabeln från givaren och givetvis så slocknar lampan. Oljetrycksmätaren visar 3 bar när jag startar motorn så det är en annan givare. Men jag har mätt upp att något drar 1 amp när jag stängt av motorn och dragit ur nyckeln. Jag lossade pluskabeln på batteriet och kopplade in en ampermeter och den visade 1 amp. Så mycket kan inte klockan dra. Jag hör även an svag stämmton från kamrem/generator sidan. Vet inte exact var. Jag vet inte om det funnits där tidigare heller. Ett elschema hade varit guld värt. Men var får man tag i det?
                              Regards
                              lenel
                              Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                              Comment

                              Working...
                              X